Gå til innhold

P-piller og risiko


Gjest sisselmarie

Anbefalte innlegg

Gjest sisselmarie

Jeg er en kvinne på snart 40 år som av legen har fått Marvelon p-piller. På pakningsvedlegget står det at de ikke skal brukes hvis en har migrene. Jeg har migrene og det er legen min klar over.

Jeg har ikke villet bruke P-piller før, jeg har hatt en redsel for at jeg skal utsette meg for risiko.

I familien min har vi øket risiko for utposing på blodårene i hjernen. Jeg er ikke sjekket for dette.

Bør jeg bruke disse pillene, eller får jeg økt risiko for helseskade?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sisselmarie

Jeg er en kvinne på snart 40 år som av legen har fått Marvelon p-piller. På pakningsvedlegget står det at de ikke skal brukes hvis en har migrene. Jeg har migrene og det er legen min klar over.

Jeg har ikke villet bruke P-piller før, jeg har hatt en redsel for at jeg skal utsette meg for risiko.

I familien min har vi øket risiko for utposing på blodårene i hjernen. Jeg er ikke sjekket for dette.

Bør jeg bruke disse pillene, eller får jeg økt risiko for helseskade?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du har migrene med det vi betegner som 'aura', dvs forvarsler med synsforstyrrelser eller føleforstyrrelser, skal du ikke bruke p-pille. Hvis det i tillegg er familiær risiko for unormale blodkar i hjernen, ville jeg være betenkelig og anbefale annen prevensjon. Minipille kan brukes, evt p-sprøyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du har migrene med det vi betegner som 'aura', dvs forvarsler med synsforstyrrelser eller føleforstyrrelser, skal du ikke bruke p-pille. Hvis det i tillegg er familiær risiko for unormale blodkar i hjernen, ville jeg være betenkelig og anbefale annen prevensjon. Minipille kan brukes, evt p-sprøyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...