Gå til innhold

Problemer med nakke (og hodepine)

Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med min nakke, som trolig er årsak til at jeg svært ofte har hodepine. Føler at det blir bedre når jeg strekker ut og tøyer ut, men det hjelper aldri særlig lenge. Jeg har også problemer med nakken når jeg skal sove. Kan ikke bruke vanlige puter, selv ikke flate, for da får jeg garantert hodepine og nakkesmerter. Den beste løsningen er en spesialpute med hveteskall, hvor puten kan formes. Mitt inntrykk er at jeg på enkelte steder i nakken overhode ikke tåler press. Ofte så ligger jeg med hendene under hodet for å unngå press på feil sted.

Det hører med til historien at jeg sitter mye foran PC og jobber, men jeg er bevisst på riktig sittestilling og variasjon.

Har noen idé om hva mine nakkeproblemer skyldes? Bør jeg få utredet problemet? Kan det være svulst, forkalkninger e.l? Er det tips til trening?

Er det spesielle smertestillende medikamenter som anbefales?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94066-problemer-med-nakke-og-hodepine/
Del på andre sider

Fortsetter under...

min mann slet med det samme, det viste seg og hvere noe så enkelt som at han skjærer tenner når han sover, dette anstrenger noen muskler i hode og nakke, han ble anbefalt og bruke "plopp", det får du av tannlegen din ,den blir støpt etter dine tenner koster litt, men ikke en formue. den fungerer i allefall for han. lykketil.

Gjest ikke undertegnet

min mann slet med det samme, det viste seg og hvere noe så enkelt som at han skjærer tenner når han sover, dette anstrenger noen muskler i hode og nakke, han ble anbefalt og bruke "plopp", det får du av tannlegen din ,den blir støpt etter dine tenner koster litt, men ikke en formue. den fungerer i allefall for han. lykketil.

Dette er et velkjent problem, som mange plages med. Personlig får jeg svært god hjelp av kiropraktor, tror ikke jeg hadde vært arbeidsfør hvis ikke. Vet ikke hva du har forsøkt, men både fysioterapi og kiropraktor er verd å prøve. Smertestillende finnes det jo mye av, men i slike tilfeller bør en være forsiktig, ettersom plagene er kroniske. Du må heller gjøre noe med selve problemet.

Ulv I Faarikaal

Dette er et velkjent problem, som mange plages med. Personlig får jeg svært god hjelp av kiropraktor, tror ikke jeg hadde vært arbeidsfør hvis ikke. Vet ikke hva du har forsøkt, men både fysioterapi og kiropraktor er verd å prøve. Smertestillende finnes det jo mye av, men i slike tilfeller bør en være forsiktig, ettersom plagene er kroniske. Du må heller gjøre noe med selve problemet.

Slike muskelplager kan være selvgenererende slik at når smerten fjernes, fjernes også genereringen. Smertestillende kan være en løsning, men det vet en lege eller fysioterapeut.

En muskel blir øm, ømheten og smerten skaper spenning, spenningen skaper mer ømhet og smerte i en allerede øm muskel osv, en ond sirkel.

Slike muskelplager kan være selvgenererende slik at når smerten fjernes, fjernes også genereringen. Smertestillende kan være en løsning, men det vet en lege eller fysioterapeut.

En muskel blir øm, ømheten og smerten skaper spenning, spenningen skaper mer ømhet og smerte i en allerede øm muskel osv, en ond sirkel.

Men hvordan løser man det?

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Du bør til en fysioterapeut som kan lære deg strekk-øvelser, gjerne av typen "McKenzie". Dette er noe du også skal gjøre med jevne mellomrom på jobben. Man kan jo ta et nakkebilde for å utelukke kalk, prolapser eller annet galt. Få en ergoterapeut til å se på arbeidsstillingen din. begynn helst ikke medisiner, iallfall ikke noe sterkere enn Ibux.

Annonse

Ikke så greit, jeg kan få spenninger så det gnistrer for øya. Noe kureres med varme og noe med smertestillende eller massasje eller TENS. Et par pils kan også hjelpe.

Det er det verste men jeg er enig med deg at pils hjelper og at kanskje det hjelper best.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...