Gå til innhold

det står noen ved sengekanten...


Gjest engstelig for å sove alene

Anbefalte innlegg

Gjest engstelig for å sove alene

.....og ser ned på meg i mørket. Ofte våkner jeg og får denne ekle følelsen. Jeg blir stiv av skrekk, og klarer ikke å slappe av før øynene venner seg til mørket, slik at jeg ser at det ikke står noen der. Men når jeg våkner og får denne følelsen, ER det noen der......slik føles det. Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt dette? Jeg har vært plaget i årevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er du så redd?

Denne "skikkelsen" vil jo deg tydeligvis ikke noe vondt. Kanskje den rett og slett er der for å passe på deg, beskytte deg.

Kanskje det er en avdød slekting/venn?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det du beskriver skyldes sannsynligvis en (egentlig to - oppstår ofte samtidig) søvnforstyrrelse.

Opplevelsen skyldes at drømmesøvnen (som normalt skal komme efter rundt 90 min. søvn) starter før du har sovnet skikkelig - eller før du er riktig våken. Fenomenet kalles hypnagoge (før du har sovnet) eller hypnopompe (før du er riktig våken) hallusinasjoner. Den engelske betegnelsen 'vivid dreams' er egentlig mye bedre, - eftersom det er uten relevans til 'hallusinasjoner' ifm. psykiatriske lidelser. Det er ganske enkelt drømmer som kommer på feil tidspunkt.

At du ikke kan bevege deg skyldes at kroppens muskler blir paralysert under drømmesøvn, antagelig for at vi ikke skal utføre det vi drømmer om.

Dette at du 'ser' noen stå nederst ved sengeenden er ganske typisk, mange med slike søvnforstyrrelser forteller om det samme. Ikke sjelden har 'personen' også sort munkekutte. Ingen kan foreløpig forklare hvorfor nettopp denne "drømmen" er så vanlig.

Opplevelsen er som du sier fryktelig skremmende og kan i perioder opptre mange ganger efter hverandre. Hvis du har en sengepartner kan du be denne være oppmerksom på om du lager små lyder like efter at du har sovnet. Be vedkommende om at han/hun da tar på deg, dette vil stanse anfallet.

Noen mener de får færre anfall når de sover med hodet høyere (flere puter), andre ved å ha lys på om natten.

Søvnparalyse og hypnagoge/hypnopompe hallusinasjoner er ikke uvanlige symptomer ved søvnsykdommen narkolepsi, men kan også stå alene.

Det du beskriver er overhodet ikke farlig eller noe tegn på "galskap", "bare" forferdelig skremmende. Mindre fra nå av antagelig, - det hjelper ofte å vite hva det er :-)

Norsk Forening for Søvnsykdommer (www.soevnforeningen.no)

kan være et sted å begynne hvis du ønsker mer informasjon.

På deres hjemmeside finner du også nyttige linker.

Dersom du opplever andre søvnrelaterte problemer (f.eks. unormal søvnighet på dagtid) bør du snakke med legen din. Be om henvisning til nevrolog med kunnskap om emnet, denne vil evt. sørge for utredning ved et søvnlaboratorium.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke så redd lenger

Det du beskriver skyldes sannsynligvis en (egentlig to - oppstår ofte samtidig) søvnforstyrrelse.

Opplevelsen skyldes at drømmesøvnen (som normalt skal komme efter rundt 90 min. søvn) starter før du har sovnet skikkelig - eller før du er riktig våken. Fenomenet kalles hypnagoge (før du har sovnet) eller hypnopompe (før du er riktig våken) hallusinasjoner. Den engelske betegnelsen 'vivid dreams' er egentlig mye bedre, - eftersom det er uten relevans til 'hallusinasjoner' ifm. psykiatriske lidelser. Det er ganske enkelt drømmer som kommer på feil tidspunkt.

At du ikke kan bevege deg skyldes at kroppens muskler blir paralysert under drømmesøvn, antagelig for at vi ikke skal utføre det vi drømmer om.

Dette at du 'ser' noen stå nederst ved sengeenden er ganske typisk, mange med slike søvnforstyrrelser forteller om det samme. Ikke sjelden har 'personen' også sort munkekutte. Ingen kan foreløpig forklare hvorfor nettopp denne "drømmen" er så vanlig.

Opplevelsen er som du sier fryktelig skremmende og kan i perioder opptre mange ganger efter hverandre. Hvis du har en sengepartner kan du be denne være oppmerksom på om du lager små lyder like efter at du har sovnet. Be vedkommende om at han/hun da tar på deg, dette vil stanse anfallet.

Noen mener de får færre anfall når de sover med hodet høyere (flere puter), andre ved å ha lys på om natten.

Søvnparalyse og hypnagoge/hypnopompe hallusinasjoner er ikke uvanlige symptomer ved søvnsykdommen narkolepsi, men kan også stå alene.

Det du beskriver er overhodet ikke farlig eller noe tegn på "galskap", "bare" forferdelig skremmende. Mindre fra nå av antagelig, - det hjelper ofte å vite hva det er :-)

Norsk Forening for Søvnsykdommer (www.soevnforeningen.no)

kan være et sted å begynne hvis du ønsker mer informasjon.

På deres hjemmeside finner du også nyttige linker.

Dersom du opplever andre søvnrelaterte problemer (f.eks. unormal søvnighet på dagtid) bør du snakke med legen din. Be om henvisning til nevrolog med kunnskap om emnet, denne vil evt. sørge for utredning ved et søvnlaboratorium.

Lykke til!

tusen takk for svar. Du virker veldig profesjonell. Jobber du med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svar. Du virker veldig profesjonell. Jobber du med dette?

Supert, er glad hvis det kan hjelpe deg :-)

En blir proff av å leve med det, vet du ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...