Gå til innhold

Skiveprolaps(Hernia Discal) & uføretrygd?

Anbefalte innlegg

Jeg gikk til lege med "vond" rygg her før jul og ble sykemeldt umiddelbart med beskjed av legen at jeg kunne be om uføretrygd med de plager jeg har. Det kom som ett sjokk, men hvis jeg fortsatte å jobbe så kunne jeg ende i rullestol sa legen.

Har nå 6 skiveprolapser (hernia discal) og 2 som er på vei. Begge håndledd må oppereres(har tatt venstre)Karpel tunell syndrom, og knærne er vonde med masse "ulyder". Ellers er det småting som konstant øresus, skulder/nakke smerter, dårlig hørsel og syn osv.

Jeg lurte på om dere kan sende meg informasjon om hvordan jeg skal forholde meg? og hvem/hvor jeg skal ta kontakt med for å søke om uføretrygd. Jobber i oljebransjen (nesten 30 år) på platform og er ennå ikke 50 år gammel.Bor fast i Spania

Har gitt beskjed til bedrifthelsetjenesten og fagforeningen, men ennå ikke fått noen svar derfra.

Bør jeg ta kontakt med trygdeverket selv eller la bedriften gjøre det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94400-skiveprolapshernia-discal-uf%C3%B8retrygd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mvh, Pancho

Du skal først være sykemeldt et år. En eller annen gang i løpet av det året bør legen søke om uføretrygd for deg.

Ja, det vet jeg. Det som er usikkert for meg er hvordan det har innvirkning på utregningen av trygdeutbetalingen. Jeg har hørt noe om at hvis det går mer enn ett år, så blir utbetalingen regnet ut etter siste året, dvs.det året som det er betalt sykepenger for og det vil jo normalt bli mindre enn et vanlig arbeidsår.

Vet ikke om dette er riktig,men jeg må jo prøve å innhente rett info.ett eller annet sted.

Ja, det vet jeg. Det som er usikkert for meg er hvordan det har innvirkning på utregningen av trygdeutbetalingen. Jeg har hørt noe om at hvis det går mer enn ett år, så blir utbetalingen regnet ut etter siste året, dvs.det året som det er betalt sykepenger for og det vil jo normalt bli mindre enn et vanlig arbeidsår.

Vet ikke om dette er riktig,men jeg må jo prøve å innhente rett info.ett eller annet sted.

Spør Irene på Trygdeforum. Kodter deg 100 kr men hun vet sikkert svaret.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Beskjeden som legen har gitt deg virker "rar" på meg. Muligens har dere misforstått hverandre. Hovedregel er at man ALLTID skalvære sykmeldt 1 år før man tenker på videre stønader ( rehabilitering eller uføretrygd), dette fordi det lønner seg for deg økonomisk. Ingen av skadene du nevner er i seg selv noen grunn til uføretrygd, alle kan man bli ganske bra av. Men med så mange slitasjeskader totalt sett, og din tunge fysiske jobb, kan det hende at du iallfall ikke skal jobbe med kroppsarbeid mer. Trygdekontoret vil trolig innkalle til møter, for å se om du ønsker omskolering. Legen din skal altså sykmelde deg først, så skal han sende rapport til trygdekontoret, så skal de innkalle deg til et møte. Litt usikker på hvordan dette er siden du bor i utlandet. Ring trygdekontoret og legen din; de skal være dine samarbeidspartnere.

Annonse

Beskjeden som legen har gitt deg virker "rar" på meg. Muligens har dere misforstått hverandre. Hovedregel er at man ALLTID skalvære sykmeldt 1 år før man tenker på videre stønader ( rehabilitering eller uføretrygd), dette fordi det lønner seg for deg økonomisk. Ingen av skadene du nevner er i seg selv noen grunn til uføretrygd, alle kan man bli ganske bra av. Men med så mange slitasjeskader totalt sett, og din tunge fysiske jobb, kan det hende at du iallfall ikke skal jobbe med kroppsarbeid mer. Trygdekontoret vil trolig innkalle til møter, for å se om du ønsker omskolering. Legen din skal altså sykmelde deg først, så skal han sende rapport til trygdekontoret, så skal de innkalle deg til et møte. Litt usikker på hvordan dette er siden du bor i utlandet. Ring trygdekontoret og legen din; de skal være dine samarbeidspartnere.

Takk for svar.

Jeg vil nok være sykemeldt et år, minst. Legen sa at det var stor sansynlighet for at jeg ikke kom i arbeid igjen og jeg har vondt hele tiden i ryggen og hvis jeg løfter/flytter på noe (en stol feks.) så er det ildebrann med en gang. Det kan jo være at det blir bedre med tiden får jeg håpe, for dette er fælt!

Jeg får sende deg en melding senere hvis det er noe jeg lurer på.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...