LenaK Skrevet 13. november 2000 Del Skrevet 13. november 2000 Jeg har aldri i mitt liv hatt urinveisinfeksjon, ---før nå! Det er ca 7 uker siden jeg fødte, og nå "holder jeg på med" min andre UVI allerede. Hva kommer det av? Må vel nevne at vi har gjenopptatt sex-livet, og jeg kan ikke fri meg fra tanken på at det har noe med det å gjøre. Forøvrig hadde jeg en lett og rask fødsel uten noen problemer. Var frisk og rask hele svangerskapet også. Finnes det noe svar på hvorfor jeg skal få den ene urinveisinfeksjonen etter den andre akkurat nå? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9473-uvi-etter-f%C3%B8dsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
LenaK Skrevet 13. november 2000 Forfatter Del Skrevet 13. november 2000 Jeg har aldri i mitt liv hatt urinveisinfeksjon, ---før nå! Det er ca 7 uker siden jeg fødte, og nå "holder jeg på med" min andre UVI allerede. Hva kommer det av? Må vel nevne at vi har gjenopptatt sex-livet, og jeg kan ikke fri meg fra tanken på at det har noe med det å gjøre. Forøvrig hadde jeg en lett og rask fødsel uten noen problemer. Var frisk og rask hele svangerskapet også. Finnes det noe svar på hvorfor jeg skal få den ene urinveisinfeksjonen etter den andre akkurat nå? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9473-uvi-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-50755 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob Skrevet 14. november 2000 Del Skrevet 14. november 2000 Du beskriver et ganske hyppig problem. Det er mange kvinner som opplever lignende problemer i relasjon til svangerskap og fødsel. Det kan være flere årsaker til at det oppstår urinveisinfeksjoner under svangerskap og etter fødsel. For det første inntreffer det endel forandringer i produksjon av enkelte hormoner under svangerskapet, og igjen etter fødselen. Noen av disse hormonene kan også medvirke i infeksjonsforsvaret. Det er kjent at en ikke ubetydelig andel av kvinner, som aldri har hatt slike tidligere, får urinveisinfeksjoner under svangerskapet. Mange anbefaler at dette kontrolleres for ved eventuelle symptomer. Under fødselen gjennomgår kvinner en ikke ubetydelig påvirkning i underlivet, som også innbefatter urinveiene. Muskulaturen f. eks. kan være litt slappere for en periode. Mekaniske påvirkninger, ikke minst samleie, kan være viktig medvirkende faktorer ved utvikling av urinveisinfeksjoner. I gamle dager snakket man om " honeymoon cystit", som pekte på at en nyetablert seksuell aktivitet var en viktig medspiller. Det er enkelt å tenke seg at kvinner (og menn) har normal ganske mange bakterier omkring den ytterste delen av urinlederen og kjønnsorganene. Under samleie vil disse bakteriene kunne forflyttes innover i urinlederen, og av og til etablere seg i blæren. Enkle ting, som å late vannet straks etter samleie, kan redusere faren for at infeksjonen etablerer seg. Hvis dineplager ikke gir seg etter to-tre behandlinger bør du få det undersøkt om det er andre årsaker til infeksjonen, f. eks. forandringer som fremkom under fødselen, som bør korrigeres. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9473-uvi-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-44264 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob Skrevet 14. november 2000 Del Skrevet 14. november 2000 Du beskriver et ganske hyppig problem. Det er mange kvinner som opplever lignende problemer i relasjon til svangerskap og fødsel. Det kan være flere årsaker til at det oppstår urinveisinfeksjoner under svangerskap og etter fødsel. For det første inntreffer det endel forandringer i produksjon av enkelte hormoner under svangerskapet, og igjen etter fødselen. Noen av disse hormonene kan også medvirke i infeksjonsforsvaret. Det er kjent at en ikke ubetydelig andel av kvinner, som aldri har hatt slike tidligere, får urinveisinfeksjoner under svangerskapet. Mange anbefaler at dette kontrolleres for ved eventuelle symptomer. Under fødselen gjennomgår kvinner en ikke ubetydelig påvirkning i underlivet, som også innbefatter urinveiene. Muskulaturen f. eks. kan være litt slappere for en periode. Mekaniske påvirkninger, ikke minst samleie, kan være viktig medvirkende faktorer ved utvikling av urinveisinfeksjoner. I gamle dager snakket man om " honeymoon cystit", som pekte på at en nyetablert seksuell aktivitet var en viktig medspiller. Det er enkelt å tenke seg at kvinner (og menn) har normal ganske mange bakterier omkring den ytterste delen av urinlederen og kjønnsorganene. Under samleie vil disse bakteriene kunne forflyttes innover i urinlederen, og av og til etablere seg i blæren. Enkle ting, som å late vannet straks etter samleie, kan redusere faren for at infeksjonen etablerer seg. Hvis dineplager ikke gir seg etter to-tre behandlinger bør du få det undersøkt om det er andre årsaker til infeksjonen, f. eks. forandringer som fremkom under fødselen, som bør korrigeres. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9473-uvi-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-51140 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob Skrevet 14. november 2000 Del Skrevet 14. november 2000 Du beskriver et ganske hyppig problem. Det er mange kvinner som opplever lignende problemer i relasjon til svangerskap og fødsel. Det kan være flere årsaker til at det oppstår urinveisinfeksjoner under svangerskap og etter fødsel. For det første inntreffer det endel forandringer i produksjon av enkelte hormoner under svangerskapet, og igjen etter fødselen. Noen av disse hormonene kan også medvirke i infeksjonsforsvaret. Det er kjent at en ikke ubetydelig andel av kvinner, som aldri har hatt slike tidligere, får urinveisinfeksjoner under svangerskapet. Mange anbefaler at dette kontrolleres for ved eventuelle symptomer. Under fødselen gjennomgår kvinner en ikke ubetydelig påvirkning i underlivet, som også innbefatter urinveiene. Muskulaturen f. eks. kan være litt slappere for en periode. Mekaniske påvirkninger, ikke minst samleie, kan være viktig medvirkende faktorer ved utvikling av urinveisinfeksjoner. I gamle dager snakket man om " honeymoon cystit", som pekte på at en nyetablert seksuell aktivitet var en viktig medspiller. Det er enkelt å tenke seg at kvinner (og menn) har normal ganske mange bakterier omkring den ytterste delen av urinlederen og kjønnsorganene. Under samleie vil disse bakteriene kunne forflyttes innover i urinlederen, og av og til etablere seg i blæren. Enkle ting, som å late vannet straks etter samleie, kan redusere faren for at infeksjonen etablerer seg. Hvis dineplager ikke gir seg etter to-tre behandlinger bør du få det undersøkt om det er andre årsaker til infeksjonen, f. eks. forandringer som fremkom under fødselen, som bør korrigeres. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9473-uvi-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-44265 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob Skrevet 14. november 2000 Del Skrevet 14. november 2000 Du beskriver et ganske hyppig problem. Det er mange kvinner som opplever lignende problemer i relasjon til svangerskap og fødsel. Det kan være flere årsaker til at det oppstår urinveisinfeksjoner under svangerskap og etter fødsel. For det første inntreffer det endel forandringer i produksjon av enkelte hormoner under svangerskapet, og igjen etter fødselen. Noen av disse hormonene kan også medvirke i infeksjonsforsvaret. Det er kjent at en ikke ubetydelig andel av kvinner, som aldri har hatt slike tidligere, får urinveisinfeksjoner under svangerskapet. Mange anbefaler at dette kontrolleres for ved eventuelle symptomer. Under fødselen gjennomgår kvinner en ikke ubetydelig påvirkning i underlivet, som også innbefatter urinveiene. Muskulaturen f. eks. kan være litt slappere for en periode. Mekaniske påvirkninger, ikke minst samleie, kan være viktig medvirkende faktorer ved utvikling av urinveisinfeksjoner. I gamle dager snakket man om " honeymoon cystit", som pekte på at en nyetablert seksuell aktivitet var en viktig medspiller. Det er enkelt å tenke seg at kvinner (og menn) har normal ganske mange bakterier omkring den ytterste delen av urinlederen og kjønnsorganene. Under samleie vil disse bakteriene kunne forflyttes innover i urinlederen, og av og til etablere seg i blæren. Enkle ting, som å late vannet straks etter samleie, kan redusere faren for at infeksjonen etablerer seg. Hvis dineplager ikke gir seg etter to-tre behandlinger bør du få det undersøkt om det er andre årsaker til infeksjonen, f. eks. forandringer som fremkom under fødselen, som bør korrigeres. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9473-uvi-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-51141 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.