Gå til innhold

Mave/Tarm

Anbefalte innlegg

Gjest Sørøst

Jeg har akkurat hatt en undersøkelse på sykehus for maveproblemer som har vart et års tid og nå har blitt og blir mer og mer dominerende. Minst 1-2 ganger i uken har jeg nærmest diare. Og må ofte gå på toalett like etter måltider. Det var ikke noe galt med blodprøvene, bortsett fra som legen sier De kan se at jeg har en infeksjon eller svekkelse i kroppen på grunn av et eller annet!Tok også avføringsprøve og ultralyd av maven men de prøvene var også normale. Nå vil sykehuset undersøke tarmen(e) ved og "gå bakveien".

Er dette en risikabel undersøkelse? De sier jeg får full bedøvelse og at undersøkelsen tar en halv times tid. Jeg vil gjerne finne ut hva dette kan være, men oppholder meg i Asia og selv om standarden er generelt bra, er jeg ikke like trygg på helsesystemet her som hjemme.

Jeg verken drikker eller røyker og har vært og er i god form,(tidligere aktiv løper)men maven tapper meg for krefter og jeg vet snart ikke hva slags mat jeg skal spise for og ikke få maveproblemer.

Skal etter planen ikke til Norge før i Mai, men reiser hvis jeg må.

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94735-mavetarm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Vet ikke helt hvilken undersøkelse du skal til. Trolig titter de opp i tykktarmen ( coloskopi), og ser etter f.eks. kroniske tarmbetennelser som ulcerøs colitt eller Morbus Crohn. Undersøkelsen i seg selv er ikke risikabel, men full narkose vil gi komplikasjoner hos ca 5 % av pasientene. I Norge pleier man ikke bruke narkose til en såkalt coloskopi. Hvis jeg var deg, og plagene ikke er helt "uutholdelige", ville jeg få gjort undersøkelsen i Norge.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94735-mavetarm/#findComment-529626
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...