Gå til innhold

Listeriose


Gjest Fortvilet og lei seg

Anbefalte innlegg

Gjest Fortvilet og lei seg

Hei, jeg er fem måneder på vei, og pga idiotisk uvitenhet har jeg spist både rå egg og paté. Nå er jeg livredd for listeriose.

De rå eggene fantes i sorbet (har spist det til dessert tre dager på rad) – jeg hadde dessverre ingen kunnskap om ingrediensene i sorbet, og for meg ser det ut som saftis. Patéen åt jeg helt med åpne øyne, visste ikke da at det var farlig å spise (det står ikke i boken jeg har brukt så langt i svangerskapet).

Grunnen til at jeg nå er fortvilet er at jeg ikke har spist dette i Norge (jeg forstår at risikoen for listeriose her er minimal). Jeg var i Finland. Det er jo ikke så ulikt vårt land, men dog.

Det jeg nå lurer på er om jeg kan ta en prøve for å finne ut om jeg har bakterien i meg.

Noen som kan svare på dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fortvilet og lei seg

Hei, jeg er fem måneder på vei, og pga idiotisk uvitenhet har jeg spist både rå egg og paté. Nå er jeg livredd for listeriose.

De rå eggene fantes i sorbet (har spist det til dessert tre dager på rad) – jeg hadde dessverre ingen kunnskap om ingrediensene i sorbet, og for meg ser det ut som saftis. Patéen åt jeg helt med åpne øyne, visste ikke da at det var farlig å spise (det står ikke i boken jeg har brukt så langt i svangerskapet).

Grunnen til at jeg nå er fortvilet er at jeg ikke har spist dette i Norge (jeg forstår at risikoen for listeriose her er minimal). Jeg var i Finland. Det er jo ikke så ulikt vårt land, men dog.

Det jeg nå lurer på er om jeg kan ta en prøve for å finne ut om jeg har bakterien i meg.

Noen som kan svare på dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsa Prebensen, Jordmor

Chansen för att du skall ha smittats är minimal. Om du har haft en listeriainfeksjon så brukar det visa sig i att du själv får en infeksjon och blir mycket dålig. Det går att ta ett prov om du är rädd men jag tror inte att det behövs. Ta upp detta med din jordmor eller doktor på nästa besök. Lycka till!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsa Prebensen, Jordmor

Chansen för att du skall ha smittats är minimal. Om du har haft en listeriainfeksjon så brukar det visa sig i att du själv får en infeksjon och blir mycket dålig. Det går att ta ett prov om du är rädd men jag tror inte att det behövs. Ta upp detta med din jordmor eller doktor på nästa besök. Lycka till!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...