Gå til innhold

rask puls-angst-Inderal

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ei jente på 24 år som er plaget av rask puls. Den ligger fra ca 90 og opp mot 160 når jeg er stresset eller har spist eller gjør noe fysisk. Jeg er slank og er fysisk frisk, normale blodprøver bortsett fra lav ferritin. Jeg sliter med angst i sosiale situasjoner og pulsen er derfor høyest (rundt 160) f.eks. hele arbeidsdagen. Jobber som sykepleier og har en stressende jobb. Jeg har fått Inderal 10 mg som jeg kan bruke ved behov, og lurer på om jeg skal ta dem daglig eller gå med høy puls? Hva er mest eller minst farlig? Tror du at jeg kan få hjertesvikt på sikt? Jeg er så redd for det. Jeg er ikke i god fysisk form, røyker ikke og drikker ikke. Har tatt 24 timers EKG for ca 5 år siden som var normalt og venter på ny nå. Hva tror du er lurest for meg å gjøre? Jeg blir sliten av den raske pulsen, men har tendens til å bli deprimert og få mareritt av Inderal. Er det farlig med sånne medisiner i så ung alder?

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94991-rask-puls-angst-inderal/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Mia21.

Jeg forutsetter at du er undersøkt ordentlig med henblikk på andre årsaker til høy puls, spesielt stoff-skiftefunksjonen din. Dernest at den pulsen du har (opp til 160 i hvile ?) er en normal rytme (såkalt sinusrytme) Husk at en forkammerutløst rytme (såkalt atrietachycardi) til forveksling kan se ut som en sinusrytme på EKG, men vanligvis har en ganske stabil frekvens. Det vil være ganske avgjørende hvilken pulsvariasjon du har gjennom hele døgnet (ved den planlagte 24-timers-registreringen), samt hvilken gjennomsnittsfrekvens du har.

Det er godt mulig (dog noe sjelden) at man får lenge vedvarende puls på 120-160 ved ren psykisk stress og angst, men det forekommer. Sannsynligvis vil du i så fall kunne ha god nytte og effekt av psykologisk og psykiatrisk veiledning og behandling. På lang sikt vil slik fremgangsmåte nok være den mest fornuftige.

En vedvarende puls (gjennomsnittspuls) i overkant av 100-120 vil etterhvert kunne representere en viss belastning for ditt hjerte, som kan svare med en dilatasjon (utvidelse) og en strukturell forandring av muskelceller. Det er derfor nødvendig at du får dette under kontroll. Husk imidlertid at indikasjonen for å gjøre noe skal være objektiv (d.v.s. være basert på reelle undersøkelsesresultater av typen 24-timers registreringer, EKG, arbeids-EKG, klinisk vurdering og andre undersøkelser), og ikke på grunnlag av synsing og følelser fra din side.

Betablokkere vil, ved ellers normale funn ved vanlige undersøkelser, være de medikamenter man bruker først. Oftest bruker vi nå såkalte selektive betablokkere (av type metoprolol (Selozok, Seloken) og atenolol (Tenormin), og helst i doser på 50-200 mg pr. døgn. Her er det store individuelle forskjeller når det gjelder effekt. Du har forsøkt den uselektive betablokkeren Inderal i en dose på 10 mg. Dette er en minimal dose som neppe vil ha særlig effekt på din pulsfrekvens.

Bruk av betablokkere i din situasjon vil ikke være forbundet med noen fare, men enkelte vil kunne få bivirkninger (av uskyldig karakter).

Hvis det er overveiende psykisk årsak til din raske puls, vil den psykologisk/psykiatriske vurderingen være mest fruktbringende på lang sikt, men gjerne støttet av f.eks. betablokkade i en overgangsperiode.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...