Gå til innhold

Infeksjonssykdom

Anbefalte innlegg

Lurerendamer

har et spørsmål fra en Nordmann i Kina, hvor info fra helsepersonell er mye dårligere enn her. Han har en del veldig skumle symptomer som går på kaldsvetting, miste bevisstheten og generelt dårlig form. I forrige uke ble han lagt inn på et lokalt sykehus hvor de bl.a. ga ham 100 ml konsentrert askorbinsyre i tillegg til en masse annet som var ugjennkjennelig for en Nordmann. Etter dette fikk han kraftig utslett. Visstnok forsøker de også å behandle ham for Syfilis, uten at de har bekreftet dette som sykdom. I dag fikk også dama hans det samme utslettet, i tillegg har hun fått opphovnet klitoris. De har aldrii hatt ubeskyttet sex.

det jeg lurer på er derfor: kan det være en venerisk sykdom - som smitter kun ved hudkontakt, eller kan det være en annen infeksjonssykdom?

Jeg håper på et raskt svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95260-infeksjonssykdom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Malaria?

Denne fyren bør ta første fly hjem, for å slippe flere eksprimentielle "behandlingsforsøk". Det kan gjøre vondt verre.

Har han ikke en reiseforsikring som kan få han hjem fort? Jeg er bl.a. medlem i Norsk Luftambulanse, som kan assistere ved sykdomstilfeller der man trenger å komme seg hjem fort.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95260-infeksjonssykdom/#findComment-533015
Del på andre sider

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Dette var en svært komplisert og uklar historie. Som du sikkert skjønner har jeg ingen mulighet til å stille diagnose, men jeg kan prøve å vurdere de opplysningene du gir. Jeg kan tenke meg at dårlig form og kaldsvette har noe med infeksjoner å gjøre uten at det er såpass spesifikk at jeg kan våge meg på noen diagnose. På den andre siden jeg har litt problemer med å koble bevisthetstap til infeksjoner. Eller med de andre symptomene i det hele tatt. Askorbinsyre er innvolvert i infeksjonsforsvaret, og det er anbefalt av endel medisinere at man tar ascorbinsyre mot infeksjoner. Men de dosene du nevner er av en helt annen dimensjon, og ville ikke være aktuell i vår del av verden. Jeg vet lite om kinesist medisin, men selv ville jeg anta at det er en kraftig overdosering. Om han kan ha reagert mot det med utslett er kanskje mulig, men jeg ville anta at det er mest sannsynlig at utslettet er en reaksjon mot noe annet han har fått. Hvorvidt det er en allergisk reaksjon på medisin er det vanskelig å vite. Det kan forsåvidt være infeksjon også. At dama hans har fått lignende beviser ikke at det er smittsom, selv om muligheten er der. Det er en rekke infeksjonssykdommer som gir utslett. Det er neppe noe venerisk sykdom i og med de ikke har hatt ubeskyttet sex. Det beste jeg kan anbefale det er å komme til en vestlig medisiner som de kan kommunisere med. Med all respekt for kinesisk medisin. Det er ikke greit å bli behandlet med ting man ikke aner noenting om, og behandle ting som høres egentlig ganske usannsynlig ut.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95260-infeksjonssykdom/#findComment-535341
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...