staples Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Jeg er jente, 29 år. Sunn og frisk, bruker ingen medisiner. I to år nå har jeg hatt problemer med blodomløpet i fingrene når det er minusgrader. Det startet med pekefingeren, på HVER hånd. Ved 0 grader og kaldere, blir fingrene helt hvite helt ned til 2. leddet ovenfra. Eneste måten å få tilbake blodet i fingrene igjen, er å holde de under varmt vann, eller varme de på kroppen (under armene) Men nå denne vinteren har det spredt seg til langfingrene også, og den siste mnd. har det beveget seg over til ringfingrene. Og nå tar det også lengre tid å få de tilbake til normalt når jeg holder de under varmt vann. Det er ikke smerter, men jeg får en smule panikk. Spesielt når jeg er langt unna varmt vann og siden det nå tar lenger tid med oppvarming. I verste fall, hvis jeg befinner meg et sted det gjør det umulig å få tilbake varmen, hvor lenge kan jeg gå med disse hvite fingrene (de er "lik-hvite") før det er skadelig ?? Og hva kan skje ?? Kan jeg bli kvitt dette på en grei måte, uten noen form for medisiner ? Pussig at det er begge hendene, og de samme fingrene ? Når jeg trener utendørs går det fint. Da er jeg god og varm på hendene. Tusen takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95482-d%C3%A5rlig-blodoml%C3%B8p/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Plagene du beskriver er et kjent fenomen; det kalles betegnende nok "lik-fingre", eller Raynauds sykdom. Sykdommen er ikke farlig, det ender aldri med "koldbrann" eller skader, som mange er redde for. Tilstanden kan være arvelig. Av en eller annen grunn trekker blodkarene i fingrene seg FOR my sammen når det er kaldt, og det går FOR lang tid før blod-strømmen er normal igjen. De fleste kan få litt smerter når blodomløpet kommer igang igjen. Noen kan bli bedre ved å ha hendene vekselvis i varmt og kaldt vann; man tenker seg at blodårene øves opp til raskere reaksjoner. Noen kan ha nytte av en undergruppe blodtrykksmedisin som øker hudsirkulasjonen. De fleste læerer seg å leve med plagen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95482-d%C3%A5rlig-blodoml%C3%B8p/#findComment-538350 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.