Gå til innhold

betydningen av ordet ; "nervøs"

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en italiener, som har bodd i Norge i 6 år. Jeg jobber i ett miljø (sykehjem) hvor vi bruker forskjellige ord som, irritert, urolig, sint,rastløs, nervøs,...... der ligger mitt "problem" - angående ordet; nervøs.

Jeg har lest både i italiensk og norsk ordbok at ordet nervøs betyr det samme. Men jeg ville ikke tro at ett latinsk ord brukes forskjellig fra italiensk til norsk.

Jeg mener at i italia bruker vi ordet "nervøs" i alle betydninger jeg skrev tidligere - ikke minst at det at du er nervøs, kan bety at du er aggresiv/sint....Jeg selv opplever at når jeg er veldig nervøs, kan jeg bli sint og aggresiv - som gjør at jeg kan oppføre meg aggresivt - både med ord , og noen ganger også fysisk! (mest når jeg var yngre..) Ikke minst at jeg får "nervøs mage".

På jobben mener mine kollegaer at jeg ikke kan bruke ordet nervøs om aggresiv/sint - men bare om at man er redd, eller urolig.

Er det sant at den italienske betydningen av ordet nervøs er helt forskjellig fra den norske betydningen - eller tar jeg helt feil?

Hadde vært fint å få svar - og forklare litt om betydningen av dette ordet (nervøs) -

på forhånd takk!

vennl hilsen

"serramanna"

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95533-betydningen-av-ordet-nerv%C3%B8s/
Del på andre sider

Fortsetter under...

rio1365380484

Jeg vil si at ordet i norsk språk ikke har noe med aggresiv å gjøre..

Det blir rett og slett bare brukt slik du nevnte.(Men ordet henger jo sammen med at hvis vi føler oss truet og nervøse. Går vi ofte i angrep/forsvar.)

Jeg synes dette er en logisk tankegang..men det er nok ikke slik i det norske spåket:)

rio

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Dette er jo et interessant spørsmål om språk, og hvordan ulike kulturer/faggrupper tolker ordet. "Nervøs" er for det første ingen medisinsk diagnose. "Neurotisk" som diagnose brukes heller ikke mer.

På folkemunne brukes nok ordet for å betegne at en person reagerer MER enn andre på stress. Som fagfolk tar men kanskje i tillegg hensyn til

atreaksjonen er "kraftigere enn normalt" på det som FOR PERSONEN er stressende. For noen personer kan en situasjon være svært stressende, uten at andre skjønner dette.

Hele begrepet innebærer nok at det sympatiske nervesystemet stimuleres. Vanlige reaksjoner på dette er blant annet svetting, høy puls, hurtig respirasjon og irritasjon av fordøyelsen. Det vil så variere fra person til person om man "forsvarer seg" mot denne plagen ved å bli sint/aggressiv, eller mer passiv, innesluttet og deprimert.

Vet ikke om du/dere ble klokere av dette som egentlig bare er min subjektive forståelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...