Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vet ikke om det kan kalles allergi det jeg sliter med. Har i mange år reagert noe rart på lokalbedøvelser. Har fjernet både fotvorter, føflekker, hatt epidural ved fjerning av kjønnsvorter og bedøvelse hos tannlegen. Alltid med samme reaksjon: Begynner umiddelbart å svette (MYE), hjertebank og svimmelhet. Det pussige er også at jeg ikke får full effekt av bedøvelsen. Nå har jeg oppdaget samme reaksjon på IBUX. Hva er det som skjer, og burde jeg være bekymret?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95540-allergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi

Kjære munkebye

Allergi mot bedøvelsesmidler forekommer og kan både være av samme typen allergi som den allergien vi ser ved høysnue og matallergi, men den kan også være en annen type allergi som kommer noe senere enn den typiske straksreaksjonen. Det er ellers slett ikke uvanlig å reagere på lokalbedøvelse med en direkte reaksjon via det nervesystemet vi ikke har kontroll over og som bl.a. kan føre til svette, hjertebank og besvimelse. Dette kalles en vaso vagal reaksjon og er IKKE en allergi, men kan være veldig ubehagelig samtidig med at det selvfølgelig er skremmende når en pasient besvimer i tannlegestolen eller på operasjonsbordet. Det viktigste er å få ligge ned og få noe å drikke. I alvorligere tilfeller kan det være aktuelt med intravenøs væske. Reaksjoner på legemidler som IBUX kan være allergiske, men er oftest en annen type overfølsomhet. Hvis du reagerer slik på Ibux bør du velge en annen type smertestillende.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95540-allergi/#findComment-535062
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...