Gå til innhold

ser ingen løsning..


meningsløs

Anbefalte innlegg

meningsløs

Jeg er ei jente på snart 20 år som synes livet er helt meningsløst. Jeg føler meg mislykket som menneske, kjæreste og som student. Jeg hadde toppkarakterer både på ungdomsskolen og på videregående, og har alltid tenkt at DET kan i hvert fall ingen ta fra meg..

Jeg flyttet til Oslo i høst for å studere, men det var mye vanskeligere å få venner enn det jeg trodde. Jeg har også totalt mistet konsentrajonsevnen og får aldri satt meg ned for å gjøre skolearbeid. Jeg bare vet at eksamen kommer til å gå dårlig!

Jeg har en flott kjæreste som støtter meg, men det hjelper ikke... Jeg betror ham det meste, men jeg føler meg ikke noe særlig bedre etterpå... Jeg ser ingen løsning på problemene!

Jeg føler selv at jeg har et for lite problem til å søke hjelp, men i går knakk jeg helt sammen og skrev mail til Nettpsykologen der jeg spurte om time.

Men nå tenker jeg liksom at jeg sikkert ikke har noen grunn til å få time og tenker på alle andre løsninger. Noe jeg ikke hadde tenkt på før i stad, var at jeg har gått på Trionetta p-piller i over to år, og et av symptomene ved å ta preparatet er mild depresjon. Tror noen at det hjelper å slutte med p-piller eller kanskje skifte til et annet merke? Jeg har hørt at det skal hjelpe mot noen av bivirkningene å bytte til et annet merke, men jeg har personlig litt liten tro på at forskjellen vil være så stor... Noen som har noen erfaringer?

Uansett er jeg nødt til å få gjort noe med problemene NÅ!! Det er ikke snakk om at jeg kommer til å fortsette på skolen slik som tingene er nå, men hvis jeg slutter kommer jeg i hvert fall til å føle meg mislykket! Som sagt, jeg har verdens beste kjæreste, men jeg er livredd for at det blir for mye for ham, for alt jeg gjør når jeg er sammen med ham er å ligge i armkroken hans og gråte.

Paradoksalt nok fikser jeg heller ikke å være sammen med andre mennesker selv om jeg sårt ønsker meg venner. Jeg innbiller meg at alle hater meg og tenker negative tanker om meg. Jeg vet jo at det høres veldig ulogisk ut, men det er akkurat det som frustrerer meg: Følelsene mine henger ikke sammen med fornuften.

Det blir for innviklet å gå inn på grunnene til at jeg føler det som jeg gjør, men mange ganger vet/husker jeg ikke engang hvorfor jeg er lei meg. Hjelp meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble deprimert av p-piller. Så kutt dem ut! Bruk helle noe annen prevensjon noen måneder, og se om ikke det hjelper.

Forøvrig synes jeg du bør få deg time hos vanlig lege, og legge frem tilstanden din. Det høres ut som depresjon, ja. Dersom det ikke hjelper å kutte ut p-pillen, kan du få fine medisiner som får deg til å føle deg "normal" igjen og ikke konstant urolig, nedfor og lei deg.

Visste du at hver femte pasient som er innom legekontoret pr dag har depresjon og får medisiner for det? Det er altså svært, svært mange der ute som lider av det. Mye vanligere enn du tror! Men det er ikke noe man gjerne forteller andre eller prater om, så man vet gjerne ikke om at venner og venninner kanskje har depresjon og får medisiner for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke du skal kutte ut p-pillene. Et uøsket svangerskap oppå de problemene du har nå vil gjøre vondt værre.

(Kondomer er fort gjort å "glemme")

Derimot fins det forskjellige typer p-piller, så et bytte kan ha noe for seg. Hormoninnholdet og hormontypene er forskjellig i de ulike merkene.

At du mener problemene ikke er alvorlige nok for å presentere for en lege eller psykolog kan være enda et symptom på depresjon. (Ikke engang problemene dine er noe verdt i andres øyne)

Konsentrasjonsproblemer og det at du ikke tør kontakte andre mennesker kan også komme av depresjon.

Mitt råd er at du oppsøker lege og forklarer hvordan du har det. Sannsynligvis er ikke et p-pille bytte nok.

Du må lære deg å tenke annerledes om deg selv og å snakke med folk.

Samtaleterapi og eventuelt et antidepressiva kan sannsynligvis hjelpe deg til å få en meningsfull hverdag igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meningsløs

Jeg ble deprimert av p-piller. Så kutt dem ut! Bruk helle noe annen prevensjon noen måneder, og se om ikke det hjelper.

Forøvrig synes jeg du bør få deg time hos vanlig lege, og legge frem tilstanden din. Det høres ut som depresjon, ja. Dersom det ikke hjelper å kutte ut p-pillen, kan du få fine medisiner som får deg til å føle deg "normal" igjen og ikke konstant urolig, nedfor og lei deg.

Visste du at hver femte pasient som er innom legekontoret pr dag har depresjon og får medisiner for det? Det er altså svært, svært mange der ute som lider av det. Mye vanligere enn du tror! Men det er ikke noe man gjerne forteller andre eller prater om, så man vet gjerne ikke om at venner og venninner kanskje har depresjon og får medisiner for det.

Takk for at du tok deg tid til å svare på innlegget mitt! Det betyr utrolig mye for meg.

Jeg skrev i forrige innlegg at jeg hadde tatt kontakt med Nettpsykologen og spurt om time, men før jeg leste svaret ditt, ombestemte jeg meg og skrev mail til ham der det sto at jeg heller ville prøve å gjøre noe med p-pille-merket/slutte med p-piller før jeg ville gå inn i terapi.

Du skriver at hver femte pasient som går til legen har depresjoner, og jeg skjønner at det er et vanlig problem. Det er bare det at det blant annet er så utrolig mange småting som til sammen spiller en rolle som plager meg. Det er noen "store" ting også, men jeg er i hvert fall livredd for at en lege ikke har det samme synet som meg på hvor plagsomt jeg har det... For jeg fikser ikke dette særlig mye lenger og må finne noe som hjelper før jeg mister alt..

Men uansett, jeg har bestemt meg for å bestille time hos fastlegen min i morgen tidlig. Det er bare å hoppe i det..

Du bør selvfølgelig ikke svare på dette. Jeg hadde bare så lyst til å svare deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meningsløs

Jeg syns ikke du skal kutte ut p-pillene. Et uøsket svangerskap oppå de problemene du har nå vil gjøre vondt værre.

(Kondomer er fort gjort å "glemme")

Derimot fins det forskjellige typer p-piller, så et bytte kan ha noe for seg. Hormoninnholdet og hormontypene er forskjellig i de ulike merkene.

At du mener problemene ikke er alvorlige nok for å presentere for en lege eller psykolog kan være enda et symptom på depresjon. (Ikke engang problemene dine er noe verdt i andres øyne)

Konsentrasjonsproblemer og det at du ikke tør kontakte andre mennesker kan også komme av depresjon.

Mitt råd er at du oppsøker lege og forklarer hvordan du har det. Sannsynligvis er ikke et p-pille bytte nok.

Du må lære deg å tenke annerledes om deg selv og å snakke med folk.

Samtaleterapi og eventuelt et antidepressiva kan sannsynligvis hjelpe deg til å få en meningsfull hverdag igjen :-)

Som jeg skrev til svar på det andre innlegget jeg fikk: Tusen takk for at du tok deg tid til å svare på innlegget mitt. Det betyr mye å vite at det er noen som bryr seg, selv om det er ukjente mennesker.

Jeg har tenkt litt over det du skrev om at det at jeg ikke syntes jeg har alvorlige nok problemer kan ha noe med saken å gjøre.. Det er mye mulig du har rett. Jeg har bare alltid vært en person som har stått på at jeg skal klare meg selv og en person som ikke snakker så mye med andre om personlige ting. Men jeg har bestemt meg for å bestille time hos fastlegen min med en gang jeg våkner i morgen tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut fra at studentsamskipnaden i Oslo har en psykososial helsetjenste - disse kan du også ta kontakt med. Hvis problemene dine fører til at du ikke går opp til/stryker på eksamen, bør du be om en sykemelding - det er ikke sikkert legen husker på dette 'av seg selv'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som jeg skrev til svar på det andre innlegget jeg fikk: Tusen takk for at du tok deg tid til å svare på innlegget mitt. Det betyr mye å vite at det er noen som bryr seg, selv om det er ukjente mennesker.

Jeg har tenkt litt over det du skrev om at det at jeg ikke syntes jeg har alvorlige nok problemer kan ha noe med saken å gjøre.. Det er mye mulig du har rett. Jeg har bare alltid vært en person som har stått på at jeg skal klare meg selv og en person som ikke snakker så mye med andre om personlige ting. Men jeg har bestemt meg for å bestille time hos fastlegen min med en gang jeg våkner i morgen tidlig.

Hei. :)

Jeg ble veldig glad for å høre at du søker hjelp.

Det er mange som er deprimerte fra tid til annen, men ikke alle vet at det fins hjelp å få. Du er et godt stykke på vei nå!

Før du går til legen kan du skrive opp noen punkter på hva du skal ta opp så du har det foran deg i timen.

Eventuelt kan du skrive ut det du har skrevet her og gi til legen.

Det er viktig at du ikke bagatelliserer problemene dine når du førstes har kommet deg til legen.

Helst bør du smøre litt tjukt på!! (Neida, si som sant er - det bør holde i massevis)

Vær så snill og ikke bare ta opp p-pille problemet, men be om henvisning til psykiater/psykolog og spør om antidepressiva kunne være noe for deg.

Hører gjerne fra deg om du vil fortelle hvordan det gikk.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meningsløs

Hei. :)

Jeg ble veldig glad for å høre at du søker hjelp.

Det er mange som er deprimerte fra tid til annen, men ikke alle vet at det fins hjelp å få. Du er et godt stykke på vei nå!

Før du går til legen kan du skrive opp noen punkter på hva du skal ta opp så du har det foran deg i timen.

Eventuelt kan du skrive ut det du har skrevet her og gi til legen.

Det er viktig at du ikke bagatelliserer problemene dine når du førstes har kommet deg til legen.

Helst bør du smøre litt tjukt på!! (Neida, si som sant er - det bør holde i massevis)

Vær så snill og ikke bare ta opp p-pille problemet, men be om henvisning til psykiater/psykolog og spør om antidepressiva kunne være noe for deg.

Hører gjerne fra deg om du vil fortelle hvordan det gikk.:)

Tusen takk for råd! :-) Det er nok lurt å skrive opp punkter.

Jeg har allerede ringt legen og har fått time på mandag. Skal si fra hvordan det går! Er i bedre humør etter at jeg skrev innlegget i Forum. Nå håper jeg at jeg kommer nærmere en løsning. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for råd! :-) Det er nok lurt å skrive opp punkter.

Jeg har allerede ringt legen og har fått time på mandag. Skal si fra hvordan det går! Er i bedre humør etter at jeg skrev innlegget i Forum. Nå håper jeg at jeg kommer nærmere en løsning. :-)

Hey! ;)

Godt å høre at du fikk time så raskt.

*Krysser fingra for deg*

Håper du skifter nick til mening eller meningsfull snart ;)

Det er uansett ikke du som er meningsløs, det er situasjonen som oppleves slik. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meningsløs

Hey! ;)

Godt å høre at du fikk time så raskt.

*Krysser fingra for deg*

Håper du skifter nick til mening eller meningsfull snart ;)

Det er uansett ikke du som er meningsløs, det er situasjonen som oppleves slik. :)

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du tok deg tid til å svare på innlegget mitt! Det betyr utrolig mye for meg.

Jeg skrev i forrige innlegg at jeg hadde tatt kontakt med Nettpsykologen og spurt om time, men før jeg leste svaret ditt, ombestemte jeg meg og skrev mail til ham der det sto at jeg heller ville prøve å gjøre noe med p-pille-merket/slutte med p-piller før jeg ville gå inn i terapi.

Du skriver at hver femte pasient som går til legen har depresjoner, og jeg skjønner at det er et vanlig problem. Det er bare det at det blant annet er så utrolig mange småting som til sammen spiller en rolle som plager meg. Det er noen "store" ting også, men jeg er i hvert fall livredd for at en lege ikke har det samme synet som meg på hvor plagsomt jeg har det... For jeg fikser ikke dette særlig mye lenger og må finne noe som hjelper før jeg mister alt..

Men uansett, jeg har bestemt meg for å bestille time hos fastlegen min i morgen tidlig. Det er bare å hoppe i det..

Du bør selvfølgelig ikke svare på dette. Jeg hadde bare så lyst til å svare deg.

Hyggelig med svar, vet du, det viser jo at innlegget mitt ble lest:-)

Ønsker deg lykke til. Håper det ordner seg for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...