Gå til innhold

Asperber syndrom - fordommer mot det...?


Gjest En med asperger syndrom og mange spørsmål

Anbefalte innlegg

Gjest En med asperger syndrom og mange spørsmål

Utklipp fra "gode råd": "Asperger syndrom ble første gang beskrevet i 1944 av østerikeren Hans Asberger. Hovedproblemet for personer med denne lidelsen er å oppnå kontakt med og ta hensyn til andre mennesker. De har også vanskelig for å forstå finere nyanser i språket og klarer derfor ikke å føre en god samtale. Disse egenskapene gjør at de "faller utenfor" i sosiale sammenhenger. Personer med Asperger syndrom har ofte få og spesielle interesser som for eksempel togtabeller, en bestemt historisk epoke, frosker eller giftoppskrifter. Utover sin intersse er de lite opptatt av annet og kan derfor bli svært kunnskapsrike innen dette feltet. Enkelte blir av den grunn feilaktig oppfattet som særskilt intelligente. Man mener at lidelsen er medfødt og at den skyldes en kombinasjon av arvelige forhold eller påvirkninger i svangerskap, fødsel og den første levetid. Asperger syndrom kan ikke helbredes, men svekker ikke den fysiske helsen. Livet blir ofte vanskelig og personer med dette syndromet er mer utsatt for psykiske plager enn andre. De oppnår som regel ikke et så nært forhold til andre mennesker at det blir aktuellt å få barn." Undertegnet Christian Anker.

Spørsmål: Jeg er gift, og forholdet vårt fungerer sånn noenlunde bra, selv om vi har hatt endel problemer, men det meste av det vi har hatt av problemer skyldes min angst og depresjon, ikke så mye sosiale forhold, selv om dette har spilt inn dette også. Jeg synes ikke det skulle være lovlig å være så "blind" som denne rådgiveren her tydeligvis er, og vite så lite...Jeg ble veldig provosert av å lese det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest trinelisa

Har ingenting å kommentere på akkurat det,men jeg synes at det er merkelig at han rådgiveren her sier at en ting er medisiner mot asperger syndrom, og det jeg da lurer på er hvilke medisiner han menet som hjelper mot denne lidelsen.Det er noe jeg gjerne vil ha svar på,men har ikke fått svar på det foreløpig,noe som er dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Har ingenting å kommentere på akkurat det,men jeg synes at det er merkelig at han rådgiveren her sier at en ting er medisiner mot asperger syndrom, og det jeg da lurer på er hvilke medisiner han menet som hjelper mot denne lidelsen.Det er noe jeg gjerne vil ha svar på,men har ikke fått svar på det foreløpig,noe som er dumt.

Det var sikkert bare en feil formulering av NHD, nettopp siden han ikke er spesialist på Asperger. Han tok det vel bare for gitt at det fantes medisiner da kanskje.

Hvis de legene du går hos, som da vet mye om Aspberger sannsynligvis, sier at det ikke finnes medisiner, så sier det seg selv at det stemmer uavhengig av hva en psykiater sier. Ikke sant?

En må høre på den som vet mest om saken.

Når det gjelder SSRI og stemningsstabiliserende så hører jeg feks mer på NHD enn på legen min, siden NHD på _det_ feltet helt garantert har mer erfaring enn en fastlege. Ihvertfall min.

Skjønner du pointet?

Og det er heller ikke slik her at du kan være sikker på å få svar. NHD får betalt for å svare på et visst antall spørsmål, og må selvfølgelig gjøre et valg. Derfor blir dette mest et sted å søke hjelp blant likesinnende. Du kan altså ikke være fornærmet og synes det er ille at du ikke får svar av en fagperson her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trinelisa

Det var sikkert bare en feil formulering av NHD, nettopp siden han ikke er spesialist på Asperger. Han tok det vel bare for gitt at det fantes medisiner da kanskje.

Hvis de legene du går hos, som da vet mye om Aspberger sannsynligvis, sier at det ikke finnes medisiner, så sier det seg selv at det stemmer uavhengig av hva en psykiater sier. Ikke sant?

En må høre på den som vet mest om saken.

Når det gjelder SSRI og stemningsstabiliserende så hører jeg feks mer på NHD enn på legen min, siden NHD på _det_ feltet helt garantert har mer erfaring enn en fastlege. Ihvertfall min.

Skjønner du pointet?

Og det er heller ikke slik her at du kan være sikker på å få svar. NHD får betalt for å svare på et visst antall spørsmål, og må selvfølgelig gjøre et valg. Derfor blir dette mest et sted å søke hjelp blant likesinnende. Du kan altså ikke være fornærmet og synes det er ille at du ikke får svar av en fagperson her!

For det første så tror jeg egentlig at dette innlegget som du la under mitt svar egentlig ikke var til meg,men til den som skrev hovedinnlegget.

For det andre hvorfor legger du det under mitt innlegg da.HAR JEG SAGT NOE OM AT JEG BLIR FORNÆRMET FORDI JEG IKKE FÅR SVAR AV EN FAGPERSON.Det står ingenting om i innlegget mitt at jeg blir fornærmet hvis jeg ikke får svar av en fagperson.Hvem i all verden har innbilt deg det at jeg blir fornærmet over det.

Skjønner at det forumet er er for likesinnede og at NHD får betalt for å svare på en rekke spørsmål og ta en valg,men det er ingen grunn til å formulere et innlegg til meg på en slik måte slik at du oppfatter at jeg er dum ved å si "skjønner du pointet".Jeg føler rett og slett det nedlatende at du skriver det på den måten.

Jeg er da ikke helt bak mål selv om jeg har fått denne asperger syndrom lidelsen, i og med at det er en del folk som har fordommer mot folk med denne lidelsen.

Takker også for svar,men jeg følte det på en måte som et angrep på meg personlig via svaret som du la under mitt innlegg (kanskje det svaret ikke var beregnet på meg men hovedinnlegget mitt)

Det er også sårende å påstå at jeg blir fornærmet hvis jeg ikke får svar fra en fagperson når jeg ikke har nevnt noe om det en gang.Du kan ikke vite åssen jeg reagerer, og da foreslår jeg at du lar være å uttale deg med å si at jeg kommer til å bli fornærmet hvis jeg ikke får svar fra en fagperson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trinelisa

Det var sikkert bare en feil formulering av NHD, nettopp siden han ikke er spesialist på Asperger. Han tok det vel bare for gitt at det fantes medisiner da kanskje.

Hvis de legene du går hos, som da vet mye om Aspberger sannsynligvis, sier at det ikke finnes medisiner, så sier det seg selv at det stemmer uavhengig av hva en psykiater sier. Ikke sant?

En må høre på den som vet mest om saken.

Når det gjelder SSRI og stemningsstabiliserende så hører jeg feks mer på NHD enn på legen min, siden NHD på _det_ feltet helt garantert har mer erfaring enn en fastlege. Ihvertfall min.

Skjønner du pointet?

Og det er heller ikke slik her at du kan være sikker på å få svar. NHD får betalt for å svare på et visst antall spørsmål, og må selvfølgelig gjøre et valg. Derfor blir dette mest et sted å søke hjelp blant likesinnende. Du kan altså ikke være fornærmet og synes det er ille at du ikke får svar av en fagperson her!

Det er forskjell på å synes at det er dumt å ikke å få svar, og å være formærmet og synes at det er ille.Det er to ting som er helt forskjellige.

Det jeg skrev at jeg syntes at det var dumt at jeg ikke fikk svar betyr IKKE det samme som at jeg er fornærmet og synes at det er ille at jeg ikke får svar.

Ikke vri det jeg skrev oom til så veldig negativt når det ikke er så negativt skrevet og ment

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En med asperger syndrom og mange spørsmål

Det var sikkert bare en feil formulering av NHD, nettopp siden han ikke er spesialist på Asperger. Han tok det vel bare for gitt at det fantes medisiner da kanskje.

Hvis de legene du går hos, som da vet mye om Aspberger sannsynligvis, sier at det ikke finnes medisiner, så sier det seg selv at det stemmer uavhengig av hva en psykiater sier. Ikke sant?

En må høre på den som vet mest om saken.

Når det gjelder SSRI og stemningsstabiliserende så hører jeg feks mer på NHD enn på legen min, siden NHD på _det_ feltet helt garantert har mer erfaring enn en fastlege. Ihvertfall min.

Skjønner du pointet?

Og det er heller ikke slik her at du kan være sikker på å få svar. NHD får betalt for å svare på et visst antall spørsmål, og må selvfølgelig gjøre et valg. Derfor blir dette mest et sted å søke hjelp blant likesinnende. Du kan altså ikke være fornærmet og synes det er ille at du ikke får svar av en fagperson her!

Helt enig med "Trinelisa" at du ikke kan si at hun ble fornærmet fordi hun ikke fikk svar av noen fagperson. Det står ingenting i teksten hennes om at hun ble fornærmet, og hun må ha lov til å skrive at hun ble skuffet over ikke å få svar fra psykiater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest En med asperger syndrom og mange spørsmål

For det første så tror jeg egentlig at dette innlegget som du la under mitt svar egentlig ikke var til meg,men til den som skrev hovedinnlegget.

For det andre hvorfor legger du det under mitt innlegg da.HAR JEG SAGT NOE OM AT JEG BLIR FORNÆRMET FORDI JEG IKKE FÅR SVAR AV EN FAGPERSON.Det står ingenting om i innlegget mitt at jeg blir fornærmet hvis jeg ikke får svar av en fagperson.Hvem i all verden har innbilt deg det at jeg blir fornærmet over det.

Skjønner at det forumet er er for likesinnede og at NHD får betalt for å svare på en rekke spørsmål og ta en valg,men det er ingen grunn til å formulere et innlegg til meg på en slik måte slik at du oppfatter at jeg er dum ved å si "skjønner du pointet".Jeg føler rett og slett det nedlatende at du skriver det på den måten.

Jeg er da ikke helt bak mål selv om jeg har fått denne asperger syndrom lidelsen, i og med at det er en del folk som har fordommer mot folk med denne lidelsen.

Takker også for svar,men jeg følte det på en måte som et angrep på meg personlig via svaret som du la under mitt innlegg (kanskje det svaret ikke var beregnet på meg men hovedinnlegget mitt)

Det er også sårende å påstå at jeg blir fornærmet hvis jeg ikke får svar fra en fagperson når jeg ikke har nevnt noe om det en gang.Du kan ikke vite åssen jeg reagerer, og da foreslår jeg at du lar være å uttale deg med å si at jeg kommer til å bli fornærmet hvis jeg ikke får svar fra en fagperson.

Jeg er heller ikke fornærmet fordi jeg ikke får svar fra psykiater, faktisk har jeg fått svar på de tingene jeg spurte om, angående medisiner mot angst og depresjon.

Jeg håper du ikke tror at det som ble skrevet, og som står i " " i det forrige innlegget mitt, er slik JEG synes asperger syndrom er, jeg har jo selv syndromet. Dette var (som jeg skrev) et innlegg som en av legene i spalten her kom med, og som jeg syntes var fullt med fordommer og faktiske feil. Det var derfor jeg skrev hovedinnlegget her: asperger syndrom - fordommer mot det..? Hva angår medisiner, så finnes det kanskje noen medisiner, men jeg har heller ikke blitt anbefalt noen medisiner fra behandleren min, ikke enda i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trinelisa

Jeg er heller ikke fornærmet fordi jeg ikke får svar fra psykiater, faktisk har jeg fått svar på de tingene jeg spurte om, angående medisiner mot angst og depresjon.

Jeg håper du ikke tror at det som ble skrevet, og som står i " " i det forrige innlegget mitt, er slik JEG synes asperger syndrom er, jeg har jo selv syndromet. Dette var (som jeg skrev) et innlegg som en av legene i spalten her kom med, og som jeg syntes var fullt med fordommer og faktiske feil. Det var derfor jeg skrev hovedinnlegget her: asperger syndrom - fordommer mot det..? Hva angår medisiner, så finnes det kanskje noen medisiner, men jeg har heller ikke blitt anbefalt noen medisiner fra behandleren min, ikke enda i hvert fall.

Det er ikke rart i at du lurer på mye ting angående denne diagnosen, når kanskje behandlerne dine ikke har forklart deg og gitt deg informasjon om denne diagnosen.

Fikk selv ingen slags form for informasjon og oppfølging i forbindelse med den diagnosen og måtte skaffe meg alt informasjon på egen hånd.

Skjønner også at du ikke føler deg som et fullverdig menneske etter at du fikk greie på at du hadde Asperger syndrom.Jeg har på den akkurat den samme måten og jeg føler at mange her hvor jeg bor behandler meg som dummere enn det jeg er og møter fordommer mot Asperger syndromlidelsen bare fordi det ligger under gruppa autisme.

Angående et innlegg som du syntes var full av fordommer, hva har forresten dette innlegget som hovedoverskrift?

Vil gjerne lese dette innlegget.

Takker så mye for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En med asperger syndrom og mange spørsmål

Det er ikke rart i at du lurer på mye ting angående denne diagnosen, når kanskje behandlerne dine ikke har forklart deg og gitt deg informasjon om denne diagnosen.

Fikk selv ingen slags form for informasjon og oppfølging i forbindelse med den diagnosen og måtte skaffe meg alt informasjon på egen hånd.

Skjønner også at du ikke føler deg som et fullverdig menneske etter at du fikk greie på at du hadde Asperger syndrom.Jeg har på den akkurat den samme måten og jeg føler at mange her hvor jeg bor behandler meg som dummere enn det jeg er og møter fordommer mot Asperger syndromlidelsen bare fordi det ligger under gruppa autisme.

Angående et innlegg som du syntes var full av fordommer, hva har forresten dette innlegget som hovedoverskrift?

Vil gjerne lese dette innlegget.

Takker så mye for svar!

Innlegget som jeg refererte til, ligger under gode råd og heter Asperger Syndrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trinelisa

Innlegget som jeg refererte til, ligger under gode råd og heter Asperger Syndrom.

Unnskyld,men kan du forklare meg under hvilket forum det ligger i, og eventuelt legge ut en link til dette innlegget som du refererer til som svar her.

Jeg fant ikke det her på doktoronline.no når jeg søkte på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En med asperger syndrom og mange spørsmål

Unnskyld,men kan du forklare meg under hvilket forum det ligger i, og eventuelt legge ut en link til dette innlegget som du refererer til som svar her.

Jeg fant ikke det her på doktoronline.no når jeg søkte på det.

Jeg fant som sagt det innlegget under "asperger syndrom", og svaret på det innlegget tok jeg kopi av. Helt øverst på siden her, så finnes det noen "arkfaner" der det står "oversikt" "still spørsmål" "nye spørsmål" "gode råd" osv. Det innlegget "asperger syndrom" ligger under "gode råd", og svaret finner du ved å klikke der. Obs: den ligger under psykiatriseksjonen. Jeg er ikke så flink med datamaskiner at jeg vet hvordan man lager link, ellers ville jeg gitt deg siden som link.

Men: jeg kan jo kopiere selve innlegget for deg: her er det hele:

PS: Må bare gjenta igjen: disse to innleggene er det IKKE jeg som har skrevet.

Spørsmål:

Asperger syndrom:

Jeg er en jente som lurer veldig på hva Asperger syndrom egentlig er. Hva skyldes Asperger syndrom, hva er de karakteristiske symptomene og kan den helbredes? Kan pasienter med Asperger syndrom sette barn til verden? Slår sykdommen seg på den fysiske helse og forkorter livet?

Svar:

Asperger syndrom ble første gang beskrevet i 1944 av østerikeren Hans Asberger. Hovedproblemet for personer med denne lidelsen er å oppnå kontakt med og ta hensyn til andre mennesker. De har også vanskelig for å forstå finere nyanser i språket og klarer derfor ikke å føre en god samtale. Disse egenskapene gjør at de "faller utenfor" i sosiale sammenhenger. Personer med Asperger syndrom har ofte få og spesielle interesser som for eksempel togtabeller, en bestemt historisk epoke, frosker eller giftoppskrifter. Utover sin intersse er de lite opptatt av annet og kan derfor bli svært kunnskapsrike innen dette feltet. Enkelte blir av den grunn feilaktig oppfattet som særskilt intelligente. Man mener at lidelsen er medfødt og at den skyldes en kombinasjon av arvelige forhold eller påvirkninger i svangerskap, fødsel og den første levetid. Asperger syndrom kan ikke helbredes, men svekker ikke den fysiske helsen. Livet blir ofte vanskelig og personer med dette syndromet er mer utsatt for psykiske plager enn andre. De oppnår som regel ikke et så nært forhold til andre mennesker at det blir aktuellt å få barn.

Vennlig hilsen

Christian Anker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

For det første så tror jeg egentlig at dette innlegget som du la under mitt svar egentlig ikke var til meg,men til den som skrev hovedinnlegget.

For det andre hvorfor legger du det under mitt innlegg da.HAR JEG SAGT NOE OM AT JEG BLIR FORNÆRMET FORDI JEG IKKE FÅR SVAR AV EN FAGPERSON.Det står ingenting om i innlegget mitt at jeg blir fornærmet hvis jeg ikke får svar av en fagperson.Hvem i all verden har innbilt deg det at jeg blir fornærmet over det.

Skjønner at det forumet er er for likesinnede og at NHD får betalt for å svare på en rekke spørsmål og ta en valg,men det er ingen grunn til å formulere et innlegg til meg på en slik måte slik at du oppfatter at jeg er dum ved å si "skjønner du pointet".Jeg føler rett og slett det nedlatende at du skriver det på den måten.

Jeg er da ikke helt bak mål selv om jeg har fått denne asperger syndrom lidelsen, i og med at det er en del folk som har fordommer mot folk med denne lidelsen.

Takker også for svar,men jeg følte det på en måte som et angrep på meg personlig via svaret som du la under mitt innlegg (kanskje det svaret ikke var beregnet på meg men hovedinnlegget mitt)

Det er også sårende å påstå at jeg blir fornærmet hvis jeg ikke får svar fra en fagperson når jeg ikke har nevnt noe om det en gang.Du kan ikke vite åssen jeg reagerer, og da foreslår jeg at du lar være å uttale deg med å si at jeg kommer til å bli fornærmet hvis jeg ikke får svar fra en fagperson.

Jeg ser ikke ned på folk med Asbergers syndrom. Vet faktisk ikke en gang hva det er! Jeg uttalte med på generelt grunnlag.

Beklager hvis jeg har svart feil person. Men de thar jo mysset med innlegg om aspberger den siste tiden. Trodde det var samme mennesket. En eller annen gav ihvertfall inntrykk av at det var litt 'rart' at vedkommende ikke hadde fått svar. Beklager hvis det ikke var deg.

Det er lett å gå i surr når innlegga blir ganske like innholdsmessig.

Og når en vanker på psykaitriforum må en vente seg litt av hvert, både av sinne og at folk uttrykker seg litt rart og galt. Det er tross alt folk med store personlighetsforstyrrelser her inne, smmen med dem som 'bare' har angst og depresjon.

Så en gang er det den ene og neste gang den andre. Er vel ikke noen grunn til å bli så veldig irritert på hverandre selv om en misforstår litt og svarer utifra det?

Så lenge vi ikke kjenner hverandre, så skjønner jeg igrunnen ikke at det er nødvendig å ta det så personlig. Et skrevet innlegg på internet kan vel ikke sammenlignes med et lignende utbrudd ansikt til ansikt. DA hadde det vært grunn til å blir fornærmet kanskje.

Beklager igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trinelisa

Jeg ser ikke ned på folk med Asbergers syndrom. Vet faktisk ikke en gang hva det er! Jeg uttalte med på generelt grunnlag.

Beklager hvis jeg har svart feil person. Men de thar jo mysset med innlegg om aspberger den siste tiden. Trodde det var samme mennesket. En eller annen gav ihvertfall inntrykk av at det var litt 'rart' at vedkommende ikke hadde fått svar. Beklager hvis det ikke var deg.

Det er lett å gå i surr når innlegga blir ganske like innholdsmessig.

Og når en vanker på psykaitriforum må en vente seg litt av hvert, både av sinne og at folk uttrykker seg litt rart og galt. Det er tross alt folk med store personlighetsforstyrrelser her inne, smmen med dem som 'bare' har angst og depresjon.

Så en gang er det den ene og neste gang den andre. Er vel ikke noen grunn til å bli så veldig irritert på hverandre selv om en misforstår litt og svarer utifra det?

Så lenge vi ikke kjenner hverandre, så skjønner jeg igrunnen ikke at det er nødvendig å ta det så personlig. Et skrevet innlegg på internet kan vel ikke sammenlignes med et lignende utbrudd ansikt til ansikt. DA hadde det vært grunn til å blir fornærmet kanskje.

Beklager igjen!

Personen som har nicket: "En med asberger syndrom og mange spørsmål" og jeg Trinelisa er to forskjellige personer.

Skjønner godt at du blir litt forvirret og ikke vet hvem som er hvem,men jeg trinelisa har bare svart på en del innlegg angående dette temaet, og jeg er ikke den personen som har nicket: "En som har asperger syndrom og mange spørsmål" som har skrevet inn en del hovedinnlegg om selve syndromet Asperger syndrom.

Hun lurer vel antageligvis mye på denne diagnosen i og med at hun ikke tidligere har kanskje fått forklaring og informasjon rundt denne diagnosen etter å ha fått asperger syndrom som diagnose.

Var hjemom her om dagen, og da sa mamma at jeg måtte slutte å skrive inn alle disse hovedinnleggene på psykiatriforumet på doktoronline.no om Asperger syndrom, og da måtte jeg forklare mamma at det ikke var jeg som hadde skrevet alle disse hovedinnleggene her,men det virket som om hun ikke trodde meg i det hele tatt.

Ha fortsatt en fin kveld, og takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...