Gå til innhold

Efexor depot


sinjar

Anbefalte innlegg

Er utslitt og har hatt angstanfall. Gått med høyt stressnivå og lite søvn i 4-5 måneder, som følge av flere følelsesmessige belastninger og høyt press på jobben. Er sykemeldt,med begrenset bevegelsesradius som følge av angst for nye angstanfall. Går til psykolog med god effekt. Lege og psykolog oppfatter meg ikke som deprimert, noe jeg heller ikke selv føler. Men de mener begge at angsten er kommet som følge av overbelastning, og at antidepressiva (AD) vil kunne få meg raskere på bena. Har blitt foreskrevet Efexor depot (75mg) og Stesolid, det siste for bruk ved akutt behov i en overgangsperiode. Ønsker å bli frisk uten prøve/feile metoden, og er skeptisk til bivirkninger av AD på kort og lang sikt. Er også usikker på om Efexor depot er beste AD for leging av mine plager? Ønsker et medisinsk råd og gode erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Windsong

Hei sinjar!

Angstanfall er noe herk, håper du føler deg bedre nå!

Jeg har også panikkangst og generell angst som jeg har fått Efexor depot for. Synes det hjelper på angstanfallene, slik at de kommer skjeldnere og mindre kraftig. Imidlertid er det, så vidt jeg vet, vanligst å foreskrive et rent SSRI som Seroxat eller Cipramil. Tror det har med hvilke retningslinjer legene har fått for blåresept-foreskriving av de ulike preparatene. Indikasjonene for Efexor depot er generalisert angstlidelse og depresjon. Men dette utelukker ikke at Efexor hjelper mot panikkangst. I alle fall mener jeg at det hjelper meg, og psykiateren min sa det burde ha effekt på det.

Jeg har heller ikke hatt nevneverdige bivirkninger av Efexor. Hadde dårlig matlyst de første ukene, men det normaliserte seg.

Synes du skal forsøke medisinen. Det er ofte best resultat av en kombinasjon av samtaleterapi som du allerede får og medisiner.

Ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Problemet er at andres erfaringer ikke gjelder for deg. Alle må prøve og feile virker det som.

Jeg var i omtrent din situasjon. Fikk Efexor Depot for å komme meg raskere på bena. I mitt tilfelle medisin istedenfor sykemelding. Det ble helt feil for meg. Plagsomme bivirkninger og store problemer i ettertid. Gjorde vondt verre i mitt tilfelle.

Er fortsatt ikke i jobb. Har utviklet set i kronisk retning virker det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

happy1365380345

Hei :)

Ja nå er kanskje ikke felles skjebne noe trøst for deg akkurat nå, men jeg skriver nå noen ord allikevel.

Jeg er som deg sterkt plaget av GAD med panikkanfall som har gjort at jeg til en viss grad er invalidisert og fungerer best i en leilighet på 125 kvm. Jeg er som deg redd for å bevege meg utendørs. Jeg går hos psykriater, vi jobber kognitivt og jeg føler at jeg er på rett vei.

Har forsøkt både zoloft og Seroxat. Dessverre med store bivirkninger - som utelukker at jeg kan bruke disse.

Jeg har tilgang på vival som jeg bruker ved panikkanfall og også når angsten har plaget meg så lenge at jeg må få hvilt litt.

Jeg vil kun gi deg et råd på veien: hvis du føler at du kan klare deg uten medikamenter så er det nok den beste løsningen på sikt. Bli kjent med angsten din og dermed gjør den mindre skremmende. Dette tar tid, men det er faktisk det eneste jeg tror virkelig virker i lengden.

Er angsten din så påtrengende at du ikke klarer å stå i den, så er vel piller det eneste andre alternativet hvis du skal komme deg raskere på bena.

Du må kjenne etter hva du selv ønsker. Er du villig til å bruke tid å bli kjent med denne "følelsen" som det faktisk er.

Eller søker du en raskere løsning, fordi du ikke orker å jobbe med den?

AD - må dessverre bare prøves, erfares og man er sjelden heldig og treffer rett ved første forsøk.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...