Gå til innhold

Fornemmelse at noe virkeligt har hendt....


Aquarius84

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 19 og har hele livet "følt" at noe hendte med meg som liten av overgrep. For en liten stund siden fortelte også ei nær veninne av meg at hun satt med samme følelsen (vi har aldri pratet om det tidligere). Kan det være tilfelle at noe virkeligt har hendt og at vi bare har fortrengt det? Selv hater jeg nærhet og allt som følger det med. Er det muligt å forterenge slikt å bare sitte igjen med misstanke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

happy1365380345

Ja det er mulig å fortrenge slike opplevelser.

Jeg tror allikevel at hvis du bare har "følelsen" og dette ikke plager deg mye i hverdagen, så er det riktigste å gjøre å la dette som har skjedd forbli en "følelse".

Bare min tanke rundt det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt den "følelsen" opp gjennom årene, og for min del viste det seg å stemme. Hadde fortrengt det fullstendig, helt til jeg møtte personer fra fortiden som fikk meg til å huske igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fubar

Svaret på ditt spørsmål er ja, det er mulig å fortrenge at noe slikt har skjedd. Derimot er det ikke det vanlige. Forskning har vist at det vanligste er at man husker sterke emosjonelle minner sterkere enn andre, inkludert minner relatert til overgrep. Det er et klart mindretall som fortrenger mesteparten, men de finns.

Spørsmålet du bør stille deg er hvorfor du føler at noe har skjedd. Mange problemer relatert til seksualitet og nærhet kan komme av helt andre årsaker og ikke av overgrepsproblematikk. Du bør med andre ord prøve å undersøke litt nærmere hvorfor du føler som du gjør. Har du gjentatt minner/tanker/drømmer? Er det spesielle situasjoner/steder som utløser tankene? Hvordan reagerer du når følelsene kommer? Alt dette bør du utforske med støtte av faglig hjelp. Jeg vil faktisk advare mot å snakke for mye med venninnen din om dette, særlig hvis hun har samme følelsene/tankene. hvis du prater mye med henne om det kan det dessverre bli slik at du blander sammen dine og hennes følelser eller at dere forsterker hverandres følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...