Gå til innhold

Asberger


paul12

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurte på i hvilken grad man kan være velfungerende med diagnosen Asbergers syndrom? Kan man feks kunne gå igjennom en 3 årig høyskole utdanning med diagnosen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest En med asperger syndrom og mange spørsmål

Ja, det tror jeg man kan. Det kommer antakelig an på hvilken oppfølging man har, og også i hvilken grad man har lidelsen. Selv har jeg høyere utdanning (på distriktshøgskole) men bare ettårig sådan. Det var et grunnkurs. Men jeg fikk heller ikke noen diagnose før i desember 2002, så det er mulig at jeg kunne greid meg bedre dersom jeg hadde fått vite om dette litt før. Men jeg har en mild grad av lidelsen, så det er mulig at en med sterkere grad må ha mye mere hjelp og tilrettelegging for å kunne ta høyere utdannelse. Det er antakeligvis også viktig hvor intelligent vedkommende som har lidelsen er, og hvor mye støtte han/hun har av menneskene rundt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trinelisa

Siden du kaller deg for Paul12 så regner jeg med at du er kun 12år gammel og ikke vet så mye om denne lidelsen.

For det første så er det inviduelt hvor stor grad man har av selve Asperger syndrom lidelsen og jeg skjønner at du lurer en del i og med at du ikke kan noe særlig om det.

En annen ting jeg reagerer litt på er at du spør om folk som har Asperger syndrom kan gjennomgå 3årig utdanning på høyskole,fordi for meg virker det som om du tror at folk som har Asperger syndrom ikke er intelligente og er for tilbakestående til å klare en slik utdanning.

Som sagt tidligere så er det inviduelt fra person til person som har denne lidelsen.Alle som har denne lidelsen er ikke like,men er forskjellige, noen har den lidelsen mer enn det andre har og krever da derfor ekstra hjelp og tilrettelegging i omgivelsene sine rundt seg.

Folk som har Asperger syndrom er IKKE dumme intelligentmessige,de fleste av dem har jo normal intelligens som ligger innenfor normalområdet.

Ta meg for eks.jeg har også Asperger syndrom og jeg gikk ut fra skolen med bare brae karakterer (5 og 6),men i norskfaget og i engelskfaget fikk jeg ikke så bra karakter i det hele tatt.Jeg er en av de som har denne lidelsen som klarer meg på skolen uten å trenge hjelp og tilretteleggelse på skolen fordi jeg ikke har behov for det i og med at jeg er svært skoleflink.Dessuten så har jeg også gått i en vanlig skoleklasse og har gjort det i alle årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mimmy

Hei igjen... jeg glemte å si at folk med asperger syndrom (ihvertfall vanligvis) har normale intellektuelle evner, faktisk er det vanlig at mennesker med asperger syndrom har et intelligensnivå som befinner seg litt over gjennomsnittet av befolkningen. Dette er det jeg har lest meg til om asperger syndrom, og som jeg også hørte fra psykologen min da jeg selv fikk diagnosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mimmy

Hei igjen. Jeg glemte å skifte nick, slik at jeg har nå svart på spørsmålet ditt under 2 forskjellige nick: Mimmy og En med asperger syndrom og mange spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du kaller deg for Paul12 så regner jeg med at du er kun 12år gammel og ikke vet så mye om denne lidelsen.

For det første så er det inviduelt hvor stor grad man har av selve Asperger syndrom lidelsen og jeg skjønner at du lurer en del i og med at du ikke kan noe særlig om det.

En annen ting jeg reagerer litt på er at du spør om folk som har Asperger syndrom kan gjennomgå 3årig utdanning på høyskole,fordi for meg virker det som om du tror at folk som har Asperger syndrom ikke er intelligente og er for tilbakestående til å klare en slik utdanning.

Som sagt tidligere så er det inviduelt fra person til person som har denne lidelsen.Alle som har denne lidelsen er ikke like,men er forskjellige, noen har den lidelsen mer enn det andre har og krever da derfor ekstra hjelp og tilrettelegging i omgivelsene sine rundt seg.

Folk som har Asperger syndrom er IKKE dumme intelligentmessige,de fleste av dem har jo normal intelligens som ligger innenfor normalområdet.

Ta meg for eks.jeg har også Asperger syndrom og jeg gikk ut fra skolen med bare brae karakterer (5 og 6),men i norskfaget og i engelskfaget fikk jeg ikke så bra karakter i det hele tatt.Jeg er en av de som har denne lidelsen som klarer meg på skolen uten å trenge hjelp og tilretteleggelse på skolen fordi jeg ikke har behov for det i og med at jeg er svært skoleflink.Dessuten så har jeg også gått i en vanlig skoleklasse og har gjort det i alle årene.

Takk for svaret. Kan replisere at jeg ikke er 12 år - regner med at det var for deg et provoserende spørsmål som jeg tok opp ettersom innlegget ditt ettersom svaret ditt var formulert på den måten. For å konkretisere det nærmere så var det ikke en devaluering av intellektet til mennesker med Asberger. Det er vel heller sånn at mange med diagnosen blir sett på som svært intelligente, ettersom de "har ofte få og spesielle interesser som for eksempel togtabeller, en bestemt historisk epoke, frosker eller giftoppskrifter. Utover sin intersse er de lite opptatt av annet og kan derfor bli svært kunnskapsrike innen dette feltet. Enkelte blir av den grunn feilaktig oppfattet som særskilt intelligente".

Men som sagt, det var ikke en devaluering av lidelsen eller menneskene med den, men ett forsøk på å kunne høre ulike syn på temaet. Mitt råd til deg er at du i stede for å være full av fordommer ovenfor mennesker som er int i din lidelse, heller burde være informativ på en hyggelig måte.Fordommer er noe som skapes og konstrueres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trinelisa

Takk for svaret. Kan replisere at jeg ikke er 12 år - regner med at det var for deg et provoserende spørsmål som jeg tok opp ettersom innlegget ditt ettersom svaret ditt var formulert på den måten. For å konkretisere det nærmere så var det ikke en devaluering av intellektet til mennesker med Asberger. Det er vel heller sånn at mange med diagnosen blir sett på som svært intelligente, ettersom de "har ofte få og spesielle interesser som for eksempel togtabeller, en bestemt historisk epoke, frosker eller giftoppskrifter. Utover sin intersse er de lite opptatt av annet og kan derfor bli svært kunnskapsrike innen dette feltet. Enkelte blir av den grunn feilaktig oppfattet som særskilt intelligente".

Men som sagt, det var ikke en devaluering av lidelsen eller menneskene med den, men ett forsøk på å kunne høre ulike syn på temaet. Mitt råd til deg er at du i stede for å være full av fordommer ovenfor mennesker som er int i din lidelse, heller burde være informativ på en hyggelig måte.Fordommer er noe som skapes og konstrueres.

Grunnen til at jeg opplevde det som et fordom,er fordi jeg har opplevd mange fordommer fra forskjellige folk som lurer på denne lidelsen og av folk som vet at jeg har denne lidelsen,så det er helt normal reaksjon hos meg i allefall når jeg bare har hatt negative erfaringer med det tidligere.

Da er det ofte lett å forsvare seg.Du hadde kanskje ikke fordommer til det,men det er fakta dessverre mange andre som har fordommer mot folk som har den lidelsen.Tro meg det er ikke bare noe jeg tror.Det er noe jeg VET og har ERFART.

Hvorfor skal jeg ellers være informativ til andre folk og behandlere(da regner ikke med deg) når jeg bare møter fordommer fra dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg opplevde det som et fordom,er fordi jeg har opplevd mange fordommer fra forskjellige folk som lurer på denne lidelsen og av folk som vet at jeg har denne lidelsen,så det er helt normal reaksjon hos meg i allefall når jeg bare har hatt negative erfaringer med det tidligere.

Da er det ofte lett å forsvare seg.Du hadde kanskje ikke fordommer til det,men det er fakta dessverre mange andre som har fordommer mot folk som har den lidelsen.Tro meg det er ikke bare noe jeg tror.Det er noe jeg VET og har ERFART.

Hvorfor skal jeg ellers være informativ til andre folk og behandlere(da regner ikke med deg) når jeg bare møter fordommer fra dem.

Jeg har jo også møtt uvitenhet mot det, så jeg skjønner hva du snakker om. Men det er kanskje ikke så rart, fordi det er en såpass sjelden lidelse. Det er også en lidelse som det er vanskelig å forklare for andre, føler jeg. Jeg har blant annet fått høre at det finnes verre ting å ha. Hvordan i all verden det skulle få meg til å føle meg bedre at andre da har noe som er verre, det vet jeg sannelig ikke....Men jeg tror nok også at det viktige er hvordan man har det med seg selv, uavhengig av hvorvidt man har denne lidelsen eller ikke. Noen sa til meg at det var funksjonsevnen som var viktig, ikke funksjonshemningen. Og det tror jeg kanskje kan stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trinelisa

Jeg har jo også møtt uvitenhet mot det, så jeg skjønner hva du snakker om. Men det er kanskje ikke så rart, fordi det er en såpass sjelden lidelse. Det er også en lidelse som det er vanskelig å forklare for andre, føler jeg. Jeg har blant annet fått høre at det finnes verre ting å ha. Hvordan i all verden det skulle få meg til å føle meg bedre at andre da har noe som er verre, det vet jeg sannelig ikke....Men jeg tror nok også at det viktige er hvordan man har det med seg selv, uavhengig av hvorvidt man har denne lidelsen eller ikke. Noen sa til meg at det var funksjonsevnen som var viktig, ikke funksjonshemningen. Og det tror jeg kanskje kan stemme.

da jeg fikk diagnosen som 18åring på bupp,så ble jeg sendt ut uten å få noen oppfølgning videre og informasjon i det hele tatt om den lidelsen.Det eneste som dem sa til meg var at: "du kommer aldri til å fungere sosialt".Jeg holdt på å grine meg i hjel og siden jeg fikk greie på hva Asperger syndrom var for noe så har jeg ikke godtatt meg selv og hatet meg selv.Har også utviklet depresjon og gjort en rekke selvmordsforsøk o.l.

Man må lære å godta seg selv og akseptere seg selv uansett hvordan man er,sier mange folk til meg,men jeg kan jo ikke det når folk sier indirekte at jeg ikke er som andre personer.

Ikke har jeg noen bestemte interesser eller få interesser.Ikke kan jeg spesielt mye om en ting heller. Er heller ikke opptatt av rutiner og gjenta ting gang på gang (tvangshandlinger).

Kjenner to til som har Asperger og de er gutter.Dem er noen helt andre personer enn meg, for de har de flere trekk for det som er typisk for personer som har Asperger syndrom.

Har hørt at Asperger syndrom er mest vanlig blant gutter, og at det er svært sjeldent og uvanlig at jenter har eller får denne diagnosen.

Leste jo fra diagnosesystemet om Asperger syndrom 84.5 der hvor det stod at dem ikke hadde noen forsinkelse i kognitive siden,men jeg kom jo ut på en nevropsykologisk test at jeg hadde nedsatt kognitive svikt.

Det jeg lurer på er om du som har Asperger syndrom lidelsen, har også fått utslag på en nevropsykologisk test som nedsatt oppmerksomhetssvikt og konsentrasjon og nedsatt problemløsningsevne.Har også opplevd raserianfall.Disse resultatene kom jeg ut med på en slik test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg opplevde det som et fordom,er fordi jeg har opplevd mange fordommer fra forskjellige folk som lurer på denne lidelsen og av folk som vet at jeg har denne lidelsen,så det er helt normal reaksjon hos meg i allefall når jeg bare har hatt negative erfaringer med det tidligere.

Da er det ofte lett å forsvare seg.Du hadde kanskje ikke fordommer til det,men det er fakta dessverre mange andre som har fordommer mot folk som har den lidelsen.Tro meg det er ikke bare noe jeg tror.Det er noe jeg VET og har ERFART.

Hvorfor skal jeg ellers være informativ til andre folk og behandlere(da regner ikke med deg) når jeg bare møter fordommer fra dem.

Det er synd å høre at diagnosen fører med seg mange fordommer! Likevel mener jeg bestemt at fordommer bekjempes med god informativ og saklig fremstilling av hvilke aspekter lidelsen berører. En ting er å lese diagnose kriterier i feks ICD-10, en helt annen ting er å høre virkeligheten fra mennesker som deg. Og det er et veldig godt tegn at mennesker ønsker å finne ut mer om hva lidelsen egentlig er, hva den fører til osv. Da vil motivet være ett ønske om kunnskap, og kunnskap fører som kjent til en større forståelsesgrunnlag.

Du hadde forresten rett i en ting, nemlig at jeg ikke har den helt store kunnskapen om lidelsen. Derfor søker jeg info bak diagnose systemer og kriterier. Så bare for å avklare hvorfor, er det fordi jeg vil komme til å jobbe med barn og ungdom med denne diagnosen. Så alle historier om temaet mottas med stor takk og stor interesse. Blant annet om hva slags fordommer som møter mennesker med diagnosen.

Med ønske om en god helg, trinelisa!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trinelisa

Det er synd å høre at diagnosen fører med seg mange fordommer! Likevel mener jeg bestemt at fordommer bekjempes med god informativ og saklig fremstilling av hvilke aspekter lidelsen berører. En ting er å lese diagnose kriterier i feks ICD-10, en helt annen ting er å høre virkeligheten fra mennesker som deg. Og det er et veldig godt tegn at mennesker ønsker å finne ut mer om hva lidelsen egentlig er, hva den fører til osv. Da vil motivet være ett ønske om kunnskap, og kunnskap fører som kjent til en større forståelsesgrunnlag.

Du hadde forresten rett i en ting, nemlig at jeg ikke har den helt store kunnskapen om lidelsen. Derfor søker jeg info bak diagnose systemer og kriterier. Så bare for å avklare hvorfor, er det fordi jeg vil komme til å jobbe med barn og ungdom med denne diagnosen. Så alle historier om temaet mottas med stor takk og stor interesse. Blant annet om hva slags fordommer som møter mennesker med diagnosen.

Med ønske om en god helg, trinelisa!!!

Synes at det er fint at du vil hjelpe barn og unge med denne lidelsen, og gir deg gjerne informasjon:

Har nemlig selv fått Asperger syndrom diagnosen.Folk som har Asperger syndrom har et sårbart selvbilde, og har lettere for andre folk for å utvikle psykiske tilleggsproblemer.Det at folk får psykiske problemer i ungdomstiden,kan jo komme av at hun ikke har fått hjelp tidligere for sin diagnose o.l

Autisme kan deles inn i flere grupper.Noen har en ganske sterk grad av autisme mens andre har en mildere form for autisme.Den er blant annet tre navn man kan bruke,og det er autist(den dårligste graden),høytfungerende autist( den mellomste graden)og så har vi noe som heter Aspergers syndrom (en veldig mild grad av autisme),men alle disse tre tingene har ganske like symptomer som er generelle som foreksempel:

Vansker med å kommunisere med folk og det forekommer ofte kommunikasjonssvikt.Altså har vansker med sosiale relasjoner.

Vansker for å sette seg inn i andres situasjon og har som regel ikke empatifølelse over for andre folk.

Vansker med å forstå spøk og tar alt ting bokstavelig.For eks.Hvis du sier at i dag hopper vi over middagen,så kan dem ta og sette tallerkenen med middagen på gulvet og hoppe over den

Er ofte opptatt av faste tider,forutsigbarhet og rutiner og er systematiske for eks.dem planlegger at kl.8 skal jeg spise frokost, og kl. 9 begynner jeg på skolen osv. Det er noe som dem må følge hver dag

Har få interesser og har spesielt en særinteresse som dem kan mye om for eks.tog Dem som har tog som særinteresse,kan alt ting om tog,og alle slags detaljer om det.Ofte får dem plutselig for seg at dem må begynne å skrive togtabeller og setter seg ned for å gjøre det.Dem kan også sitte i timevis og fortelle andre folk alt dem vet om denne interessen

Har en steriotyp og repretiv atferd og har en monologisk tale det vil si at dem stemmeleiet går i samme tonen hele tiden,Man hører aldri på stemmen om dem er glad eller ikke.

Har sansen for detaljer og har et godt ordforråd innenfor grammatikk og bruker mange fremmedord når man snakker.

Har avvisende kroppspråk og unngår å se folk i øynene

Symptomene som jeg ramset opp her er generelt for disse lidelsene,men man har ikke alle disse symptomene selv om man har denne diagnosen.Det er inviduelt fra person til person om åssen dem er.Det er viktig å få hjelp tidlig og oppdage diagnosen slik at man kan sette inn tiltak tidlig og tilrettelegge dagliglivet for dem.Det er også vanlig at de som har autisme får psykiske problemer ved siden av som tilleggsproblemer.

Asperger syndrom kan ikke behandles med medisiner,men med litt hjelp og tilrettelegging i dagliglivet kan bidra til at personen får mer trening både sosialt og andre ting.

Med folk som har Asperger syndrom kan derimot behandles med medisiner hvis man har psykiske tilleggproblemer ved siden av.

Har selv gått og vært nedstemt etter at jeg fikk greie på den diagnosen.Det var ikke noe særlig å få slengt det midt i trynet uten å få noen informasjon om det.Den informasjonen måtte jeg skaffe meg selv på egen hånd.

Habiliteringstjenesten har forskjellige tilbud til folk som har Asperger syndrom,blant annet gruppemøter,inviduelle samtaleterapi og kognitiv terapi.

Legger også ut noen linker angående den lidelsen som du kan lese litt mer om:

http://home.online.no/~arvida/asperger/asperger.htm

http://home.c2i.net/sorgjerd/

http://ww2.autismeforeningen.no/side.php?mid=6

http://www.tofsland.no/Sider/Asperger_syndrom.htm

http://www.psykiskhelse.no/artikkel.asp?id=245

http://www.spiss.homestead.com/Hvaeraut.html

http://www.elevsiden.no/aspergerssyndrom/aspergerssyndrom.htm

Du får fortelle til meg om du fikk nytte av informasjonen som disse linkene viste til

Ha en riktig god helg du også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da jeg fikk diagnosen som 18åring på bupp,så ble jeg sendt ut uten å få noen oppfølgning videre og informasjon i det hele tatt om den lidelsen.Det eneste som dem sa til meg var at: "du kommer aldri til å fungere sosialt".Jeg holdt på å grine meg i hjel og siden jeg fikk greie på hva Asperger syndrom var for noe så har jeg ikke godtatt meg selv og hatet meg selv.Har også utviklet depresjon og gjort en rekke selvmordsforsøk o.l.

Man må lære å godta seg selv og akseptere seg selv uansett hvordan man er,sier mange folk til meg,men jeg kan jo ikke det når folk sier indirekte at jeg ikke er som andre personer.

Ikke har jeg noen bestemte interesser eller få interesser.Ikke kan jeg spesielt mye om en ting heller. Er heller ikke opptatt av rutiner og gjenta ting gang på gang (tvangshandlinger).

Kjenner to til som har Asperger og de er gutter.Dem er noen helt andre personer enn meg, for de har de flere trekk for det som er typisk for personer som har Asperger syndrom.

Har hørt at Asperger syndrom er mest vanlig blant gutter, og at det er svært sjeldent og uvanlig at jenter har eller får denne diagnosen.

Leste jo fra diagnosesystemet om Asperger syndrom 84.5 der hvor det stod at dem ikke hadde noen forsinkelse i kognitive siden,men jeg kom jo ut på en nevropsykologisk test at jeg hadde nedsatt kognitive svikt.

Det jeg lurer på er om du som har Asperger syndrom lidelsen, har også fått utslag på en nevropsykologisk test som nedsatt oppmerksomhetssvikt og konsentrasjon og nedsatt problemløsningsevne.Har også opplevd raserianfall.Disse resultatene kom jeg ut med på en slik test.

Hei igjen, så hyggelig å høre fra deg. Vedr. Asperger og kognitiv svikt: Jeg har forstått det slik at det har ikke jeg. Jeg har høy funksjonsevne i venstre hjernehalvdel (som jeg har forstått styrer de kognitive evnene). Og jeg ligger innenfor normalen når det gjelder høyre hjernehalvdel også (utføringsdelen). Det er veldig stort sprik mellom de to hjernehalvdelene, og jeg har oppmerksomhetsproblemer og er motorisk treg. Sosialt sett har jeg en del problemer som går ut på å klare å konsentrere meg om hva folk sier til meg, og orienteringsevnen blir dermed også nedsatt. Har du hatt det problemet også, med blant annet stedssans?

Jeg har aldri klart å få meg jobb på egen hånd, noe som psykologen mener er en direkte konsekvens av å ha asperger syndrom. Og jeg vil nok heller aldri greie å trene meg opp til å fungere godt nok sosialt til å få en vanlig jobb, dersom det da ikke er en jobb der jeg har svært begrenset omgang med andre mennesker. Men det er intervjusituasjonen som jeg har svært vanskelig for å mestre. Men dette skyldes ikke bare syndromet, men det skyldes også angst som har utviklet seg som en følge av å ha syndromet. Selv har jeg (hos nevropsykolog) gjennomgått en fullstendig nevropsykologisk utredning, og fått laget en funksjonsprofil ut fra det. Har du dette? Det, sammen med kliniske funn, og sammen med opplysninger fra oppveksten min, har gjort at psykologen kunne stille denne diagnosen. Jeg har også utviklet et "betydelig angstproblem" i tillegg til å ha asperger syndrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er synd å høre at diagnosen fører med seg mange fordommer! Likevel mener jeg bestemt at fordommer bekjempes med god informativ og saklig fremstilling av hvilke aspekter lidelsen berører. En ting er å lese diagnose kriterier i feks ICD-10, en helt annen ting er å høre virkeligheten fra mennesker som deg. Og det er et veldig godt tegn at mennesker ønsker å finne ut mer om hva lidelsen egentlig er, hva den fører til osv. Da vil motivet være ett ønske om kunnskap, og kunnskap fører som kjent til en større forståelsesgrunnlag.

Du hadde forresten rett i en ting, nemlig at jeg ikke har den helt store kunnskapen om lidelsen. Derfor søker jeg info bak diagnose systemer og kriterier. Så bare for å avklare hvorfor, er det fordi jeg vil komme til å jobbe med barn og ungdom med denne diagnosen. Så alle historier om temaet mottas med stor takk og stor interesse. Blant annet om hva slags fordommer som møter mennesker med diagnosen.

Med ønske om en god helg, trinelisa!!!

Hei paul12. Hva er det konkret du skal jobbe med i den forbindelse?

Jeg har etterspurt habiliteringsopplegg, vet du om det finnes noe slikt noe for voksne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trinelisa

Hei igjen, så hyggelig å høre fra deg. Vedr. Asperger og kognitiv svikt: Jeg har forstått det slik at det har ikke jeg. Jeg har høy funksjonsevne i venstre hjernehalvdel (som jeg har forstått styrer de kognitive evnene). Og jeg ligger innenfor normalen når det gjelder høyre hjernehalvdel også (utføringsdelen). Det er veldig stort sprik mellom de to hjernehalvdelene, og jeg har oppmerksomhetsproblemer og er motorisk treg. Sosialt sett har jeg en del problemer som går ut på å klare å konsentrere meg om hva folk sier til meg, og orienteringsevnen blir dermed også nedsatt. Har du hatt det problemet også, med blant annet stedssans?

Jeg har aldri klart å få meg jobb på egen hånd, noe som psykologen mener er en direkte konsekvens av å ha asperger syndrom. Og jeg vil nok heller aldri greie å trene meg opp til å fungere godt nok sosialt til å få en vanlig jobb, dersom det da ikke er en jobb der jeg har svært begrenset omgang med andre mennesker. Men det er intervjusituasjonen som jeg har svært vanskelig for å mestre. Men dette skyldes ikke bare syndromet, men det skyldes også angst som har utviklet seg som en følge av å ha syndromet. Selv har jeg (hos nevropsykolog) gjennomgått en fullstendig nevropsykologisk utredning, og fått laget en funksjonsprofil ut fra det. Har du dette? Det, sammen med kliniske funn, og sammen med opplysninger fra oppveksten min, har gjort at psykologen kunne stille denne diagnosen. Jeg har også utviklet et "betydelig angstproblem" i tillegg til å ha asperger syndrom.

Jeg har fått beskjed om at jeg ikke har problemer med å fungere sosialt i det hele tatt verken blant venner eller i jobbsammenheng,men jeg har også mye angst i tillegg og fungerer bra for det.

På den nevrologiske testen kom jeg ut med at jeg oppfylte kriteriene for ADD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trinelisa

Hei igjen, så hyggelig å høre fra deg. Vedr. Asperger og kognitiv svikt: Jeg har forstått det slik at det har ikke jeg. Jeg har høy funksjonsevne i venstre hjernehalvdel (som jeg har forstått styrer de kognitive evnene). Og jeg ligger innenfor normalen når det gjelder høyre hjernehalvdel også (utføringsdelen). Det er veldig stort sprik mellom de to hjernehalvdelene, og jeg har oppmerksomhetsproblemer og er motorisk treg. Sosialt sett har jeg en del problemer som går ut på å klare å konsentrere meg om hva folk sier til meg, og orienteringsevnen blir dermed også nedsatt. Har du hatt det problemet også, med blant annet stedssans?

Jeg har aldri klart å få meg jobb på egen hånd, noe som psykologen mener er en direkte konsekvens av å ha asperger syndrom. Og jeg vil nok heller aldri greie å trene meg opp til å fungere godt nok sosialt til å få en vanlig jobb, dersom det da ikke er en jobb der jeg har svært begrenset omgang med andre mennesker. Men det er intervjusituasjonen som jeg har svært vanskelig for å mestre. Men dette skyldes ikke bare syndromet, men det skyldes også angst som har utviklet seg som en følge av å ha syndromet. Selv har jeg (hos nevropsykolog) gjennomgått en fullstendig nevropsykologisk utredning, og fått laget en funksjonsprofil ut fra det. Har du dette? Det, sammen med kliniske funn, og sammen med opplysninger fra oppveksten min, har gjort at psykologen kunne stille denne diagnosen. Jeg har også utviklet et "betydelig angstproblem" i tillegg til å ha asperger syndrom.

Har problemer der i mot å konsentere meg om å utføre oppgaver og jeg har faktisk ganske god stedsans.

skjønner at du ikke vil gi ut mailadressa di fordi da kan jeg finne ut av hvem du er,men jeg vil heller ikke skrive her så mye inne på dette forumet,fordi da kan folk finne ut hvem jeg er og gjenkjenne meg på det jeg skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svart på dette innlegget ditt flere ganger, men alltid så kommer jeg på noe nytt.

Se også mine andre innlegg: øverst her har jeg skrevet om det å bli sett:Innlegget har tittel "Det ingen ser". Kanskje du da får et mer nøyaktig inntrykk av ting.

Veldig fint at du har så lyst til å sette deg inn i problemstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...