-Riksklysa Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 registrer at mange her inne, meg selv inkludert, ofte henviser til et sunt eller normalt kosthold, men hva er vel egentlig det? blir ikke dette relativt individuelt? det som passer for meg, passer ikke nødvendigvis for deg? har du noen mal på hva som er passe for de fleste? du som er vel bevandret på dette feltet tenkte jeg, etter mange år med blokk-løfting og greier. blir det langt, så får du sende det til [email protected] 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95942-sdd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Jo, hva som fungerer for hvem er veldig individuelt, men dette er mer avhengig av den enkeltes kropp, enn at noen har godt av å spise burgere hver dag. F.eks. vil en fyr med meget høy forbrenning kunne dytte i seg det han vil av junk food, og likevel holde vaskebrettet. Har et par sånne kompiser, og de burde hatt juling! Mye er også avhengig av hvilke mål man har, om man trener, hva man trener, osv. Men generelt: - Spis hver tredje time. Dette for å holde forbrenningen på et jevnt nivå hele døgnet. Siste måltidet bør tas ca et par timer før man køyer. Alstå er ca 5 måltider om dagen det ultimate. - Drikk mye vann! Dette renser opp kroppen, skiller ut avfallsstoffer, osv. Mange sier 2 liter er nok, men driver man med trening i tillegg så bør man få i seg 5 liter. Man kan ikke drikke for mye vann (med mindre man går på E og har null kontroll på hva som foregår). - Spis NOK! Mange som slanker seg gjør det fatale feilen at de spiser for lite. Da vil kroppen havne i en forsvarsposisjon hvor den lagrer fett. Kanskje man i følge vekta går ned noen kg., men dette er garantert ikke fett, men vann og muskler. Altså vil fettlageret øke, samtidig som man mister muskler og vann. Dette vil medføre nøyaktig det motsatte av målet - nemlig at fettprosenten går opp. Et eksempel her er at beinrangler på 40 kg med anorexia ofte har en fettprosent på godt over 20 %! - Det å bare tenke KCAL er tull. Det viktige er hva slags føde kaloriene kommer fra. - ALT du får kjøpt i Norge av slankepreparaterer er humbug! Det finnes INGENTING som selges lovlig i butikker i Norge som fungerer. Det eneste som fungerer, og selv det fungerer ikke uten et godt kosthold og ville ikke gjort en dritt for en normal slanker, er diverse produkter inneholdende effedrin og den slags. Tidligere var det vanlig at man baserte det totale kaloriinntaket sitt på f.eks. 10 % fett, 30 % proteiner og 60 % karbohydrater. Dette fungerte utmerket tidligere, og det gjør det enda. Men enkelte sverger nå til f.eks. denne karbohydratfattige dietten til diverse "eksperter". Jeg, og mange med meg, tror at dette er å skyte seg selv i beinet. Dette er tross alt en diett som fungerer innenfor et veldig kort tidsrom, men det vil sjokkere kroppen (man trenger karbohydrater og energi), og kroppen vil, etter hvert, på samme måte som når man ikke får i seg NOK kcal, havne i en forsvarsposisjon, og den dagen man begynner å spise mer normalt igjen så vil man ese ut på en måte som ikke ligner noe som helst. Jeg ville aldri rådet noen til å følge denne dietten, med mindre man virkelig vet hva man gjør og har virkelig kontroll på hvordan kroppen fungerer og reagerer på forskjellige dietter. Og det siste har ikke slankere. De har ofte ikke engang elementære skolekunnskaper i forhold til hvordan deres egen kropp fungerer. Hvis jeg var dem ville jeg kjøpt meg en skikkelig kostholdsbok, og da ikke en av disse slankegurubøkene (selvsagt), lest, lært, og fulgt det som sto i dem. Det ville tatt dem mindre tid enn å skumme igjennom diverse junksøppel vi får i postkassa hver dag, som inneholder produkter som "gjør deg slank på 10 dager", osv. Junkfood, godis, brus, osv, er helt ok mat i ny og ne, men selvsagt ikke hver dag. En spisedag i uka hvor man dytter i seg hva som helst er også viktig for motivasjonen, og ikke minst for å få opp forbrenninga som gradvis vil reduseres når kroppen ikke inntar noe "drittmat". En ting til: Rekker man ikke å spise hver tredje time så er det bedre med en snickers enn ingenting, med mindre man forbereder seg til en fitnesskonkurranse eller noe sånt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95942-sdd/#findComment-538178 Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Riksklysa Skrevet 7. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2003 Jo, hva som fungerer for hvem er veldig individuelt, men dette er mer avhengig av den enkeltes kropp, enn at noen har godt av å spise burgere hver dag. F.eks. vil en fyr med meget høy forbrenning kunne dytte i seg det han vil av junk food, og likevel holde vaskebrettet. Har et par sånne kompiser, og de burde hatt juling! Mye er også avhengig av hvilke mål man har, om man trener, hva man trener, osv. Men generelt: - Spis hver tredje time. Dette for å holde forbrenningen på et jevnt nivå hele døgnet. Siste måltidet bør tas ca et par timer før man køyer. Alstå er ca 5 måltider om dagen det ultimate. - Drikk mye vann! Dette renser opp kroppen, skiller ut avfallsstoffer, osv. Mange sier 2 liter er nok, men driver man med trening i tillegg så bør man få i seg 5 liter. Man kan ikke drikke for mye vann (med mindre man går på E og har null kontroll på hva som foregår). - Spis NOK! Mange som slanker seg gjør det fatale feilen at de spiser for lite. Da vil kroppen havne i en forsvarsposisjon hvor den lagrer fett. Kanskje man i følge vekta går ned noen kg., men dette er garantert ikke fett, men vann og muskler. Altså vil fettlageret øke, samtidig som man mister muskler og vann. Dette vil medføre nøyaktig det motsatte av målet - nemlig at fettprosenten går opp. Et eksempel her er at beinrangler på 40 kg med anorexia ofte har en fettprosent på godt over 20 %! - Det å bare tenke KCAL er tull. Det viktige er hva slags føde kaloriene kommer fra. - ALT du får kjøpt i Norge av slankepreparaterer er humbug! Det finnes INGENTING som selges lovlig i butikker i Norge som fungerer. Det eneste som fungerer, og selv det fungerer ikke uten et godt kosthold og ville ikke gjort en dritt for en normal slanker, er diverse produkter inneholdende effedrin og den slags. Tidligere var det vanlig at man baserte det totale kaloriinntaket sitt på f.eks. 10 % fett, 30 % proteiner og 60 % karbohydrater. Dette fungerte utmerket tidligere, og det gjør det enda. Men enkelte sverger nå til f.eks. denne karbohydratfattige dietten til diverse "eksperter". Jeg, og mange med meg, tror at dette er å skyte seg selv i beinet. Dette er tross alt en diett som fungerer innenfor et veldig kort tidsrom, men det vil sjokkere kroppen (man trenger karbohydrater og energi), og kroppen vil, etter hvert, på samme måte som når man ikke får i seg NOK kcal, havne i en forsvarsposisjon, og den dagen man begynner å spise mer normalt igjen så vil man ese ut på en måte som ikke ligner noe som helst. Jeg ville aldri rådet noen til å følge denne dietten, med mindre man virkelig vet hva man gjør og har virkelig kontroll på hvordan kroppen fungerer og reagerer på forskjellige dietter. Og det siste har ikke slankere. De har ofte ikke engang elementære skolekunnskaper i forhold til hvordan deres egen kropp fungerer. Hvis jeg var dem ville jeg kjøpt meg en skikkelig kostholdsbok, og da ikke en av disse slankegurubøkene (selvsagt), lest, lært, og fulgt det som sto i dem. Det ville tatt dem mindre tid enn å skumme igjennom diverse junksøppel vi får i postkassa hver dag, som inneholder produkter som "gjør deg slank på 10 dager", osv. Junkfood, godis, brus, osv, er helt ok mat i ny og ne, men selvsagt ikke hver dag. En spisedag i uka hvor man dytter i seg hva som helst er også viktig for motivasjonen, og ikke minst for å få opp forbrenninga som gradvis vil reduseres når kroppen ikke inntar noe "drittmat". En ting til: Rekker man ikke å spise hver tredje time så er det bedre med en snickers enn ingenting, med mindre man forbereder seg til en fitnesskonkurranse eller noe sånt. takker og bukker... og se sånn, der fikk du noe annet enn det irriterende tapet å tenke på i noen minutter:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95942-sdd/#findComment-538680 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 takker og bukker... og se sånn, der fikk du noe annet enn det irriterende tapet å tenke på i noen minutter:-) Tapet plager meg ikke veldig. Taper vi i morgen, derimot; da vil jeg få lettere angst 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95942-sdd/#findComment-538708 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.