Gå til innhold

Spørreskjema hos psykiater


Gjest Ninli

Anbefalte innlegg

Gjest Ninli

Jeg går til behandling for bipolar affektiv lidelse, men litiumen ser ikke ut til å hjelpe (selv om vi skal gi det litt mer tid).

Jeg er nå inne i en langvarig og alvorlig depresjon og går ofte til psykiateren min.Hver gang går vi gjennom et skjema, hvor et av spørsmålene er tanker om døden.Til nå har jeg hver gang svart at jeg ikke tenker på det, men det er ikke lenger sant.

Det jeg lurer på er:

hva skjer om jeg sier at jeg tenker på det store deler av dagen? Kan man bli tvangsinnlagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du blir neppe tvangsinnlagt fordi om du forteller at du har tanker om selvmord. Så lenge du er i stand til å samarbeide om å finne fornuftige tiltak, så vil du nok selv få velge om du ønsker en innleggelse eller ikke.

Tror det er viktig at du forsøker å være åpen om hvilke tanker du har - både i forhold til dette og andre sider ved livet.

Jeg har to med bipolar lidelse blant mine nærmeste - og det tok tid for de begge før man fant en optimal medisinering. Til gjengjeld har de det begge ok i forhold til sine psykiske plager mesteparten av tiden nå:-) Så hold ut inntil verden blir bedre igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hershel_momi

Si det du tenker på. Du blir ikke tvangsinnlagt for kun å tenke på noe! Det er mer det du gjør som betyr noe. Jeg tenker på at hvis psykiateren din ser at du faktisk prøver å ta livet ditt, må han/hun sannsynligvis legge deg inn, men å snakke om døden er helt greit. Vær mest mulig ærlig, på den måten får du best mulig hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også svart på et slikt spørreskjema hos psykiater, og jeg svarte som sant var den gangen, at jeg tenkte på det flere ganger i uken. Og jeg har aldri vært innlagt. Men skulle du være så "uheldig" å bli innlagt, så tenk bare at de er der for å hjelpe deg, og dessuten tror jeg det skal veldig mye til for å bli tvangsinnlagt. Det er nok viktig å være så ærlig som mulig, det gir best sjanser på lang sikt til å bli frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...