Gå til innhold

Kan legen forklare meg litt? :-)


fuzzy

Anbefalte innlegg

For 7 måneder siden fikk jeg et anfall av panikkangst (tror jeg) for første gang. Det kom helt plutselig rett etter at jeg hadde lagt meg, med hjertebank, skjelvinger, kvelningsfornemmelse osv, og jeg følte at jeg bare måtte "komme meg ut." Etter en halvtime var det over, og de neste dagene var jeg ganske skjelven og nervøs.

Etter den gangen har det skjedd et par ganger til, men ikke så kraftig, for jeg prøver å roe meg ned ved å snakke beroligende med meg selv, og det roer meg også litt at jeg vet at jeg kan ringe venninner dersom det blir for ille.

Mitt spørsmål til deg er egentlig hvorfor i all verden panikkangst (hvis det er det da) oppstår? Jeg har hatt et relativt normalt liv, er bare 21 år, og fatter ikke hva det kan komme av!

Jeg må si det er litt ekkelt, og ofte er jeg "nervøs" uten å ha noen grunn til det. Kan du svare meg på dette?

På forhånd tusen takk!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Vi mener at panikkanfallet er biologisk/biokjemisk av natur.

Du kan sammenligne det med en røyvarsler du har hjemme. Denne har en terskel for "hyling". Når røyk og /eller varme overstiger denne terskelen, utløses alarmen. Noen ganger er denne terskalen feil innstilt, og varsleren utløses om du koker egg eller tar en dusj.

Mennesket har en varslig i angsten. Når alvorlig fare truer, skal en få angst for at en umiddelbart skal innstille seg på kamp eller flukt. Hos de med panikklidelse er denne terskelen for utløsning av denne alarmen feiljustert. De får sterk angst selv om fare ikke truer. Når en gir et SSRI, justerer en denne terskelen tilbake til et normalnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...