Gå til innhold

Behandling av schizofreni


medisinerstudent

Anbefalte innlegg

medisinerstudent

Jeg mener at sovemedikamentet med virkestoffet flunitrazepam(Rohypnol, Flunipam, Flutraz) har en klar positiv virkning på sykdommen schizofreni. Misforstå meg ikke: Medisinen misbrukes i stort omfang av rusmisbrukere og party-dopere, og dette misbruket må selvfølgelig slås hardt ned på av politi og samfunn. Men tilbake til det medisinske: Flunitrazepam er faktisk en lovlig sovemedisin. Medikamentet har en sterk soveefekt de første 6-8 timer og en sterk, sentral dempende effekt med halveringstid 20 timer. Jeg mener det hadde vært en god ide å utvikle flunitrazepam uten denne soveefekten å bruke det i behandling av schizofreni. Dette kunne sikkert, kombinert med dagens antipsykotika, gitt en mer optimal schizofrenibehandling enn den vi har idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dersom du tar bort den den sedative effekten (soveeffekten), har du samme virkning som på andre benzodiazepiner som allerede er på markedet som Valium (diazepam) og Sobril (oxazepam).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...