Gå til innhold

Ny strategi i terapirommet


ftmffm

Anbefalte innlegg

Behandleren min og jeg har nå startet en ny behandlings strategi. Vi skal sammen gå igjennom en lærebok for behandlere som forteller hvordan man på en annen måte kan behandle klienter med emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Hele poenget med denne terapi formen er at man skal ikke gå inn i følelser men heller bruke logikk og snakke rundt følelser og finne ut hvordan man kan takle følelsene bedre.

Jeg er veldig spent på hvordan dette kommer til å gå. Vi er ennå i startfasen av denne prosessen så det er for tidlig å si om det er denne formen for terapi som passer meg best. Men så langt ser det lovende ut :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke undertegnet

Så deilig med en behandler om snakker med pasienten sin om fremgangsmåter i terapien!

De to jeg har vært borti har vært vidt forskjellige i terapiform. Men de sier jo ikke et kvekk til meg om slike ting. Så du må jo gjette deg fram til hvordan de jobber. Skal du lære av erfaring bruker du jo år og dag før terapien blir effektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om DBT ved emosjonell ustabil persolighetsforstyrrelse. De ser vel litt annerledes på det enn hvis man har andre lidelser og bruker samme behandlings metode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp det er det snakk om :-)

Ok. Jeg har lest at metoden er mye brukt i USA med gode resultater når det gjelder impulsive og selvdestruktive handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er snakk om DBT ved emosjonell ustabil persolighetsforstyrrelse. De ser vel litt annerledes på det enn hvis man har andre lidelser og bruker samme behandlings metode.

såvidt jeg veit er DBT spesialutvikla for borderline (emosjonell ustabil PF)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg har lest at metoden er mye brukt i USA med gode resultater når det gjelder impulsive og selvdestruktive handlinger.

Ja den metoden blir mye brukt i USA i og med at det er en amerikaner Linham som har utvilket metoden. Også har 2 svenske kvinner jobbet videre med denne metoden i forhold til å bruke den på klienter med emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinelita

Dette høres spennende ut, mølla! Fortell mer etter hvert som dere kommer lengre!

Hvilken bok er det dere leser? Er det svenske terapeuter som har skrivi boka eller?

For noen år siden leste jeg en amerikansk bok der denne terapiformen var en del av veien ut av BPD for hun som hadde skrivi boka. Boka het "Eclipses - Behind the Borderline Personality Disorder" av Melissa Ford Thornton, og jeg fant den på Amazon. En bok som gir håp om at det går an å legge bak seg en slik lidelse.

Har noen gode forslag til hva man gjør med bøker man egentlig ikke trenger lengre, men tar opp plass i bokhylla? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...