Gå til innhold

Empati - hva er det?


Gjest Anonymt innlegg

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymt innlegg

Jeg har en diagnose som skulle tilsi at jeg ikke har empati eller innlevelsesevne, og på noen måter så stemmer det kanskje, tankeleser er jeg avgjort ikke. Men jeg bryr meg allikevel om andre mennesker. Og jeg har møtt andre mennesker med samme diagnose, og de har gjort det de også. Så hva ligger egentlig i det begrepet å ha empati, det er noe av det jeg lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Empati betyr slik jeg forstår begrepet først og fremst en evne til å sette seg inn i ståstedet til et annet menneske - å forestille seg hvordan en situasjon - eller verden for den saks skyld - oppleves og føles for dette mennesket.

Etter min oppfatning er empatibegrepet veldig ofte brukt på en feil måte - det sidestilles med medlidenhet, altså en form for å synes synd på noen. Men empati er egenlig et verdinøytralt begrep - en er ikke nødvendigvis en god person om man er empatisk.

En sadist er f.eks. nødt til å besitte en god porsjon empati - for å bli tilfredsstilt må han ha evnen til å leve seg inn i offerets smerte. Medlidenhet har han imildertid neppe så mye av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest appendix

iflg Kunnskapsforlagets Blå:

EMPATI: innføling, samkjensle

Selv så tenker jeg at det er en evne en har (eller ikke har) til å greie å sette seg inn i andre menneskers følelser og skjønne disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Empati betyr slik jeg forstår begrepet først og fremst en evne til å sette seg inn i ståstedet til et annet menneske - å forestille seg hvordan en situasjon - eller verden for den saks skyld - oppleves og føles for dette mennesket.

Etter min oppfatning er empatibegrepet veldig ofte brukt på en feil måte - det sidestilles med medlidenhet, altså en form for å synes synd på noen. Men empati er egenlig et verdinøytralt begrep - en er ikke nødvendigvis en god person om man er empatisk.

En sadist er f.eks. nødt til å besitte en god porsjon empati - for å bli tilfredsstilt må han ha evnen til å leve seg inn i offerets smerte. Medlidenhet har han imildertid neppe så mye av.

Jeg trodde at empati var evnen til å sette seg inn i hvordan andre mennesker har det og opplever det og HANDLE i forhold til dette. Altså til beste for det andre mennesket.

Medfølelse kan man være stinn av uten at det får praktiske konsekvenser, eller det kan gjøre en handlingslammet.

Hverken empati eller medfølelse har noe med en sadist visshet om at han har lykktes i å påføre et annet menneske smerte og skade.

Godt utviklet empati og medfølelse er uforenelig med sadsime.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at empati var evnen til å sette seg inn i hvordan andre mennesker har det og opplever det og HANDLE i forhold til dette. Altså til beste for det andre mennesket.

Medfølelse kan man være stinn av uten at det får praktiske konsekvenser, eller det kan gjøre en handlingslammet.

Hverken empati eller medfølelse har noe med en sadist visshet om at han har lykktes i å påføre et annet menneske smerte og skade.

Godt utviklet empati og medfølelse er uforenelig med sadsime.

mvh

"Jeg trodde at empati var evnen til å sette seg inn i hvordan andre mennesker har det og opplever det og HANDLE i forhold til dette. Altså til beste for det andre mennesket."

Ja, det er tydeligvis mange som tror det. Jeg mener altså at dette er feil - det er en for omfattende definisjon av ordet og fører derfor til upresis bruk.

Slik jeg forstår begrepet har også sadister empati - empatien er faktisk en forutsetning for at de skal bli tilfredsstilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at empati var evnen til å sette seg inn i hvordan andre mennesker har det og opplever det og HANDLE i forhold til dette. Altså til beste for det andre mennesket.

Medfølelse kan man være stinn av uten at det får praktiske konsekvenser, eller det kan gjøre en handlingslammet.

Hverken empati eller medfølelse har noe med en sadist visshet om at han har lykktes i å påføre et annet menneske smerte og skade.

Godt utviklet empati og medfølelse er uforenelig med sadsime.

mvh

Nei, slik jeg har forstått begrepet selv i hvertfall, så går det kun på innlevelsesevnen, ikke utførelsesevnen. Men for å kunne utføre, må man jo forstå. Og det er det som er vanskelig for en med asperger syndrom, og som krever lang trening. Da jeg var lita jente, så kunne jeg av og til nærmest stirre et annet menneske i senk. Og grunnen til det, var at jeg hadde sterkt ønske om å forstå vedkommende, men at evnen til det var nedsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymt innlegg

Empati betyr slik jeg forstår begrepet først og fremst en evne til å sette seg inn i ståstedet til et annet menneske - å forestille seg hvordan en situasjon - eller verden for den saks skyld - oppleves og føles for dette mennesket.

Etter min oppfatning er empatibegrepet veldig ofte brukt på en feil måte - det sidestilles med medlidenhet, altså en form for å synes synd på noen. Men empati er egenlig et verdinøytralt begrep - en er ikke nødvendigvis en god person om man er empatisk.

En sadist er f.eks. nødt til å besitte en god porsjon empati - for å bli tilfredsstilt må han ha evnen til å leve seg inn i offerets smerte. Medlidenhet har han imildertid neppe så mye av.

Kjempebra svar. Veldig klargjørende. Takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Empati betyr vel noe sånt som evne til å leve seg inn i andre menneskers behov, tanker, følelser osv. og godta at andre menneskers behov, tanker, følelser osv. ikke med nødvendighet overensstemmer med ens egne behov, tanker, følelser osv.

Derfor vil empati innebære å gi aksept for at andre er subjekter på linje med en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...