Gå til innhold

Psykiartisk UngdomsTeam


Gjest twisted83

Anbefalte innlegg

Gjest twisted83

Er det noen her som har eller har hatt kontakt med PUT?

Hvor lang tid tar det før man hører noe fra dem? Jeg har ventet i snart fire mnd. og nå er jeg snart ikke innstillt på å få hjelp lenger..... Har purret og alt, men null svar

Noen som vet "alvorlighetsgraden" for å bli tatt inn hos PUT?

Sukk.... jeg gir snart opp! Har på en måte lyst til å slutte, men på en annen måte ikke, siden psykiatrien har glemt meg uansett. Kanskje tilfellet mitt ikke var alvorlig nok? Hadde vært greit å få et svar fra dem likevell.

Noen som vet/med tidligere erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fubar

Det er umulig å si noe om hvor lang tid det tar før du får time hos PUT fordi det varierer mellom de ulike kontor hvor mye de har å gjøre og hvor alvorlig problematikken din er.

Det viktigste er om du faller inn under ventelistegarantien eller ikke. Dersom du ikke gjør det og bor på et sentralt sted kan du fort belage deg på noen måenders ventetid. Dette er høyst beklagelig, men dessverre en konsekvens av at problemene overstiger antall behandlere.

Hvis jeg skal gi det et tips, så er det å stadig opprettholde kontakten med PUT og vis at du er motivert for behandling. For all del: ikke vær uhøflig eller klag på at det tar for lang tid, sånt skaper bare skyldfølelse hos PUT-erne. Vær derimot oppriktig interessert i å få vite når du kan få behandling og hva du eventuelt kan gjøre på egen del fram til det.

Et annet tips er om du har mulighet til å "selge deg selv". Samme konsept som når man søker jobb - prøv å virke som en interessant person og skaff oppmerksomhet. Jeg vet det høres helt feil ut, men sannheten i dagens helse-Norge er dessverre av og til at man må ta til litt ufine triks for å få hjelp.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest twisted83

Det er umulig å si noe om hvor lang tid det tar før du får time hos PUT fordi det varierer mellom de ulike kontor hvor mye de har å gjøre og hvor alvorlig problematikken din er.

Det viktigste er om du faller inn under ventelistegarantien eller ikke. Dersom du ikke gjør det og bor på et sentralt sted kan du fort belage deg på noen måenders ventetid. Dette er høyst beklagelig, men dessverre en konsekvens av at problemene overstiger antall behandlere.

Hvis jeg skal gi det et tips, så er det å stadig opprettholde kontakten med PUT og vis at du er motivert for behandling. For all del: ikke vær uhøflig eller klag på at det tar for lang tid, sånt skaper bare skyldfølelse hos PUT-erne. Vær derimot oppriktig interessert i å få vite når du kan få behandling og hva du eventuelt kan gjøre på egen del fram til det.

Et annet tips er om du har mulighet til å "selge deg selv". Samme konsept som når man søker jobb - prøv å virke som en interessant person og skaff oppmerksomhet. Jeg vet det høres helt feil ut, men sannheten i dagens helse-Norge er dessverre av og til at man må ta til litt ufine triks for å få hjelp.

Lykke til :)

Jo takk, det vet jeg! Men det eneste jeg kommer på når det gjelder å "selge meg selv" er mer dop, (alvorligere situasjon) og det er jo ikke særlig lurt i det lange løp. Kanskje Fubar har noen smartere tips?

;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest twisted83

Det er umulig å si noe om hvor lang tid det tar før du får time hos PUT fordi det varierer mellom de ulike kontor hvor mye de har å gjøre og hvor alvorlig problematikken din er.

Det viktigste er om du faller inn under ventelistegarantien eller ikke. Dersom du ikke gjør det og bor på et sentralt sted kan du fort belage deg på noen måenders ventetid. Dette er høyst beklagelig, men dessverre en konsekvens av at problemene overstiger antall behandlere.

Hvis jeg skal gi det et tips, så er det å stadig opprettholde kontakten med PUT og vis at du er motivert for behandling. For all del: ikke vær uhøflig eller klag på at det tar for lang tid, sånt skaper bare skyldfølelse hos PUT-erne. Vær derimot oppriktig interessert i å få vite når du kan få behandling og hva du eventuelt kan gjøre på egen del fram til det.

Et annet tips er om du har mulighet til å "selge deg selv". Samme konsept som når man søker jobb - prøv å virke som en interessant person og skaff oppmerksomhet. Jeg vet det høres helt feil ut, men sannheten i dagens helse-Norge er dessverre av og til at man må ta til litt ufine triks for å få hjelp.

Lykke til :)

Hva er forresten ventelistegarantien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fubar

Jo takk, det vet jeg! Men det eneste jeg kommer på når det gjelder å "selge meg selv" er mer dop, (alvorligere situasjon) og det er jo ikke særlig lurt i det lange løp. Kanskje Fubar har noen smartere tips?

;o)

Hehe, nei mer dop tror jeg ikke er en særlig bra måte å selge seg på :)

Derimot er det en fordel å fortelle litt personlige saker om seg for å kunne lokke til seg interessen fra behandlerne. Å kun fortelle at man har problemer med dop er ikke særlig smart, da er det bedre å fortelle litt om hvorfor det har blitt sånn, hvilken funksjon dopingen har og hvordan livet ser ut generellt. Poenget er å gjøre kontakten mest mulig personlig, slik at behandlerne fatter interesse for den personen man er.

Dette fungerer dessverre kun når man først er i kontakt med lege/PUT. Hvis man prøver å gjøre dette over telefonen virker man bare desperat. Utover det har jeg ingen gode råd å gi deg.

Ventelistegarantien var den garanti som Gro Harlem Brundtlands regjering innførte for å sikre de som hadde størst lidelser behandling innen en viss tid. De personer som ble bedømt som spesielt trengende skulle på så sett få behandling innen en garantert tid. Om jeg ikke husker helt feil er den tiden 30 etter henvisning. Tanken var at man på så sett skulle prioritere de som var i størst behov av behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henriette1365380130

jeg ble henvist fra en psykolog, og fikk time ca en måned etter til et møte hvor de skulle kartlegge problemer. Fra det møtet tok det ca 2 uker før jeg fikk ny time ca 2 uker etter det igjen.. På møtet sa de at de absolutt IKKE skulle sette meg på venteliste. Har du vært på et slikt møte?

Jeg tror det har veldig mye med hvor mye de har å gjøre..

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mr.deeds

Hehe, nei mer dop tror jeg ikke er en særlig bra måte å selge seg på :)

Derimot er det en fordel å fortelle litt personlige saker om seg for å kunne lokke til seg interessen fra behandlerne. Å kun fortelle at man har problemer med dop er ikke særlig smart, da er det bedre å fortelle litt om hvorfor det har blitt sånn, hvilken funksjon dopingen har og hvordan livet ser ut generellt. Poenget er å gjøre kontakten mest mulig personlig, slik at behandlerne fatter interesse for den personen man er.

Dette fungerer dessverre kun når man først er i kontakt med lege/PUT. Hvis man prøver å gjøre dette over telefonen virker man bare desperat. Utover det har jeg ingen gode råd å gi deg.

Ventelistegarantien var den garanti som Gro Harlem Brundtlands regjering innførte for å sikre de som hadde størst lidelser behandling innen en viss tid. De personer som ble bedømt som spesielt trengende skulle på så sett få behandling innen en garantert tid. Om jeg ikke husker helt feil er den tiden 30 etter henvisning. Tanken var at man på så sett skulle prioritere de som var i størst behov av behandling.

30 dager etter henvisning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest twisted83

jeg ble henvist fra en psykolog, og fikk time ca en måned etter til et møte hvor de skulle kartlegge problemer. Fra det møtet tok det ca 2 uker før jeg fikk ny time ca 2 uker etter det igjen.. På møtet sa de at de absolutt IKKE skulle sette meg på venteliste. Har du vært på et slikt møte?

Jeg tror det har veldig mye med hvor mye de har å gjøre..

Lykke til!

Nei, har ikke vært på kartleggingsmøte en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest småtwisted

30 dager etter henvisning?

jeg har vært "pasient" hos PUT i ca 3 år med ett opphold på ca 1 år før jeg begynte å få litt for stor "dragning" mot stoff igjen.jeg fikk time etter ca 3 ukers tid men dette er sannsynligvis fordi jeg var inne i systemet fra før.synes "venteliste" garantien innen psykiatrien er grovt nedverdigende. Og målet til PUT og deg seffern er jo å holde deg unna stoff,å jobbe seg framover uten.og jeg kan se for meg at om jeg hadde blitt satt på venteliste og måtte ringe og pæse folka der for å få komme inn..vel,da hadde jeg ikke følt meg særlig høy i hatten.synes det er viktig å bli tatt på alvor når man har ett rusproblem,det skal så forbanna lite til før det går til helvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...