Gå til innhold

Om interesse


Mimmy

Anbefalte innlegg

Noe av det som visstnok skal prege en som har asperger syndrom, er en overdreven interesse for, og ensrettethet også. Men jeg har aldri vært interessert i hverken togtabeller eller frosker eller noe sånt noe. På sett og vis kan jeg også vise overdreven interesse for ting, men det dreier seg mere om vanlige ting, sånn som nå, som jeg synes det er interessant med alle innleggene her, og jeg synes jeg lærer veldig mye, fordi her er det mye enklere for meg å konsentrere meg enn i terapitimer. Der må jeg anstrenge meg for å ta til meg det terapeuten spør/svarer meg, og de spørsmålene han/hun stiller. Det er nemlig ofte slik at jeg har "ull i hodet" og da er det svært vanskelig å beholde oppmerksomhet og hjernekapasitet til å høre hva samtalepartneren har å si. Her er det ingenting som forstyrrer. Og tusen takk for alle svarene som hver enkelt av dere har gitt meg...Det er uvurderlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du hørt om Donna Williams, og evt. lest hennes selvbiografiske bøker? Hun har diagnose som høytfungerende autist (om jeg ikke husker feil), og bøkene er utrolig gode, etter min mening. Hun skriver etter hvert om slike ting du beskriver, som vanskelighet med å konsentrere seg om hva behandler (eller andre) sier, og samtidig forme tanker og svar på det som blir sagt.

Bøkene hennes må forresten leses i kronologisk rekkefølge.

* Ingen ingensteds

* Fra ingen til en

* Som farge for en blind

Du kan kjøpe billige paperback-utgaver av dem på http://www.haugenbok.no

Du kan også lese mer om henne og bøkene hennes på http://www.donnawilliams.net/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angela1365380318

Har du hørt om Donna Williams, og evt. lest hennes selvbiografiske bøker? Hun har diagnose som høytfungerende autist (om jeg ikke husker feil), og bøkene er utrolig gode, etter min mening. Hun skriver etter hvert om slike ting du beskriver, som vanskelighet med å konsentrere seg om hva behandler (eller andre) sier, og samtidig forme tanker og svar på det som blir sagt.

Bøkene hennes må forresten leses i kronologisk rekkefølge.

* Ingen ingensteds

* Fra ingen til en

* Som farge for en blind

Du kan kjøpe billige paperback-utgaver av dem på http://www.haugenbok.no

Du kan også lese mer om henne og bøkene hennes på http://www.donnawilliams.net/

høres spennendes ut, vil du anbefale bøkene til "ikke syke" også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres spennendes ut, vil du anbefale bøkene til "ikke syke" også?

Bøkene er fantastiske synes jeg - og jeg har gitt de i julegaver til flere av mine venner. De gir et levende bilde av hvordan det er å leve med en opplevelse av annerledeshet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hve er ull i hodet?

Det er at jeg ikke klarer å konsentrere meg om hva andre mennesker sier til meg, og at jeg dermed stenger alle inntrykkene ute og lever i min egen verden. Jeg kan allikevel ofte oppfatte deler av det som blir sagt. De andre som er til stede, behøver ikke engang legge merke til at jeg på denne måten "blir borte".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest jimmien

Det er at jeg ikke klarer å konsentrere meg om hva andre mennesker sier til meg, og at jeg dermed stenger alle inntrykkene ute og lever i min egen verden. Jeg kan allikevel ofte oppfatte deler av det som blir sagt. De andre som er til stede, behøver ikke engang legge merke til at jeg på denne måten "blir borte".

Oj, skummmelt, slikt skjer ofte med meg også!! Selv om jeg sitter med folk på tomannshånd så "detter" jeg ut av samtalen og tenker på helt andre ting. Det skjer overalt; på skolen, jobben, når jeg ser på tv, i går var jeg på kino, fikk ikke med meg noe av filmen for jeg detter konstant ut av hva som skjer rundt meg! Tror du det er noe av det samme? Trodde ull i hodet var det at man ikke har hjerne... ull isteden for liksom...

Går det n å få hjelp for dette? For dette fungerer ikke lenger for meg. Er helt utafor resten av verden. Men det er vel ikke noe medfødt? For det har bare vært slik for meg et par år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres spennendes ut, vil du anbefale bøkene til "ikke syke" også?

Ja, absolutt.

Er ikke syk selv, men jobbet deltid i en bolig for ungdommer med autisme (dog dårligfungerende...) for en god del år siden. Var det som gjorde meg nysgjerrig på bøkene (var muligens bare den ene som var skrevet den gang), siden de er de eneste selvbiografiske bøker - såvidt meg bekjent - som er skrevet av en autist.

Handler ikke bare om autisme, selv om det er forfatterinnens utgangspunkt, men også om selvutvikling og mye annet.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, skummmelt, slikt skjer ofte med meg også!! Selv om jeg sitter med folk på tomannshånd så "detter" jeg ut av samtalen og tenker på helt andre ting. Det skjer overalt; på skolen, jobben, når jeg ser på tv, i går var jeg på kino, fikk ikke med meg noe av filmen for jeg detter konstant ut av hva som skjer rundt meg! Tror du det er noe av det samme? Trodde ull i hodet var det at man ikke har hjerne... ull isteden for liksom...

Går det n å få hjelp for dette? For dette fungerer ikke lenger for meg. Er helt utafor resten av verden. Men det er vel ikke noe medfødt? For det har bare vært slik for meg et par år.

Trenger ikke være autist eller ha asperger syndrom for å oppleve det, tror det også kan være et av flere tegn på depresjon eller andre psykiske lidelser.

Sliter selv litt med ulike symptomer på det jeg tror er en "lett depresjon" for tiden, som jeg skal ta opp med legen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, skummmelt, slikt skjer ofte med meg også!! Selv om jeg sitter med folk på tomannshånd så "detter" jeg ut av samtalen og tenker på helt andre ting. Det skjer overalt; på skolen, jobben, når jeg ser på tv, i går var jeg på kino, fikk ikke med meg noe av filmen for jeg detter konstant ut av hva som skjer rundt meg! Tror du det er noe av det samme? Trodde ull i hodet var det at man ikke har hjerne... ull isteden for liksom...

Går det n å få hjelp for dette? For dette fungerer ikke lenger for meg. Er helt utafor resten av verden. Men det er vel ikke noe medfødt? For det har bare vært slik for meg et par år.

Nei, det høres ut som om du har noen slags problemer som jeg ikke har. For jeg har nemlig alltid vært slik. Men hos meg blir det nok verre med stress og andre bekymringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...