Gå til innhold

Stemningsstabil?


Gjest håan

Anbefalte innlegg

Gjest håan

Jeg har vært hos psykiater til vurdering for problemer med nedstemthet og tette, brå humørsvingninger.

Har gått til psykolog i tre år pga. depresjon, prøvd to ulike antidepressiva (ett som tok bort sexlysten og ett som gjorde meg sjuk). Etter en kort utredning, mente psykiateren at jeg led av bipolar lidelse "i miniatyr". Er dette mulig? Jeg fikk Orfiril.

Da jeg hadde kommet opp i rett dose følte jeg at jeg hadde god effekt et par måneder. Jeg gikk omkring og tenkte; er den sånn det føles å være "normal"?

Nå har jeg hatt det ille igjen en stund, alt tårner seg opp, jeg kaver,klarer ikke å slappe av. Det viste seg på blodprøvene at konsentrasjonen ikke var innenfor det anbefalte referanseintervallet så nå økes dosen. Håper på like god effekt som sist.

Noen som har erfaringer med stemningsleielidelser og bruk av Orfiril?

Noen anbefaler Lamictal framfor Orfiril når en samtidig har depresjon - har noen erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest utenpåmor

Det er nok en lett Bipolar II han mener du har. Ved slike tilstander og når depresjon er det mest plagsomme, har jeg sett at det anbefales Lamictal fremfor det du bruker.

Lamictal har heller ikke vektøkning som bivirkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei "håan"....ja,JEG kjenner til det,fordi jeg har nesten samme diagnose;fått for ca.2,5 år siden.Startet med Orfiril i febr.2002,med gradvis økning til ønsket effekt.Syns det går ganske greitt.For anst(-sos./følelsmessig-)og depreson,bruker jeg Cipramil.Tidligere brukt seroxat i flere år,med etter hvert avtagende effekt.I tilegg går jeg i terapi 2gr/uken.

Har fått mer kontroll over svingningene,og forstår og mer hvorfor de kommer:PLAGSOMT er det uansett!!-Ingen vekt problemer;men heller tøffe samlivs problemer.dels pga medisin,dels pga traumer,dels fordi de angst-fylte følelsene mine ikke er tilstrekkelig under kontroll.

Men for meg ser det ut for at dette er riktig:og kroppen min tåler dem bra..

Det jeg vil si deg er:medisinen virker ikke over natta.Det _kan_ ta lang tid før du er riktig innstilt.TING TAR TID.Snakk også med legen din hvor ofte du bør ta blodprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...