Gå til innhold

Hva må man gjøre for å få hjelp?


Mimmy

Anbefalte innlegg

Jeg er blitt så vant til å ha det vondt at jeg ble overrasket her om dagen. Det var en som spurte hva som var min drøm, og hva som jeg trodde ville gjøre hverdagen bedre. Jeg ble svar skyldig, fordi det etterhvert er blitt så uvant for meg å ganske enkelt kunne drømme om en bedre verden. Så det satte igang en tankerekke hos meg, og så ble jeg så eitrende sint, fordi det gikk opp for meg at dette var jo ting som jeg hadde etterlyst hele tiden som jeg har gått i terapi, og spurt om også, men ikke fått svar, og ikke fått hjelp til å oppnå det. De har hele tiden villet at jeg skulle oppnå disse tingene på egen hånd. Men iom at jeg har en funksjonshemming, så kan jeg ikke det, det ville i så fall ta så mye krefter at resultatet uansett ble dårlig. Og dette var det psykologen min også hadde som konklusjon, at problemene mine ville alltid være der, så nå kunne man jobbe med å få tilrettelagt ting. Men så løy hun om det. Hun hadde ikke tenkt å hjelpe meg, og nå er det så lenge til neste gang som jeg har samtale med henne også.

Og det er en del ting som jeg synes det er vanskelig å snakke om å få hjelp til, og jeg føler så liten tillit til de som skal hjelpe meg. Jeg får ikke svar på de konkrete spørsmålene jeg faktisk har. Jeg er ikke verdt noe. Men jeg skal prøve å ta motet til meg, men jeg skulle ønske jeg visste hvordan jeg skulle spørre for å få den hjelp som jeg kan ha krav på, dersom det er slik at jeg har rett til å ha et så godt liv som jeg kan klare å få. Kanskje det er sånn at de flirer av meg, fordi de vet at jeg er tidligere mobbeoffer. Kanskje de trenger noen som meg, som de kan lære noe av, men som de ikke trenger å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei mimmy:-)

Hvor lenge er det til du har ny time hos psykologen?

Hva slags tilrettelegging tror du kan hjelpe deg?

Har du blitt henvist til habiliteringsteam - hvis ikke kan du vel ta dette opp med legen din?

Du har tidligere skrevet at du er sysselsatt. Er det aetat som har organisert dette? I såfall kan du be om en ny samtale med aetat for å få hjelp til å tilrette arbeidsdagen din slik at det blir mer overkommelig.

For å få hjelp, tror jeg du må forsøke å kommunisere på en ryddig måte hva du tenker at du trenger hjelp til. I tillegg tror jeg at du må regne med at ting tar tid - det gjør det stort sett på alle områder i helsevesenet.

Selv om du har en diagnose/funksjonshemning, så er det ikke slik at du uten videre vil få all den hjelp du føler du trenger. Du vil nok fortsatt måtte slite med å oppfylle hverdagens krav - men forhåpentligvis kan du få hjelp til å finne strategier som gjør livet lettere.

Siden du tydeligvis føler at du ikke får den hjelp du trenger, synes jeg du skal starte med å bestille en time hos fastlegen din og legge frem situasjonen. Kanskje er det en fordel om også mannen din kan være med på den samtalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...