Gå til innhold

Høydeskrekk


Gjest jvl

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på om det finnes noen måte å kurere høydeskrekk på. Selv lider jeg av en viss høydeskrekk - ikke så mye at det er plagsomt til daglig, men hvis jeg må opp i ganske høye stiger eller andre ganske høye steder hvor jeg ikke får til å holde meg fast, kjenner jeg fort at jeg blir skjelven i beina og nesten handlingslammet. Bør jeg ta kontakt med legen min om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble kvitt min høydeskrekk da jeg en sommer malte et tak... Klatret i stiger og stillas hele dagen - og vandret rundt på taket med malekosten.

Hvis det har gått lang tid siden jeg har vært i høyden, synes jeg det er litt skummelt igjen. Da er det på tide å klatre litt i stiger igjen:-)

Poenget mitt er at du sannsynligvis kan bli kvitt høydeskrekken din ved gradvis eksponering. Tror dette er noe du kan klare på egen hånd - såfremt høydeskrekken ikke bare er en blant mange andre angstvekkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble kvitt min høydeskrekk da jeg en sommer malte et tak... Klatret i stiger og stillas hele dagen - og vandret rundt på taket med malekosten.

Hvis det har gått lang tid siden jeg har vært i høyden, synes jeg det er litt skummelt igjen. Da er det på tide å klatre litt i stiger igjen:-)

Poenget mitt er at du sannsynligvis kan bli kvitt høydeskrekken din ved gradvis eksponering. Tror dette er noe du kan klare på egen hånd - såfremt høydeskrekken ikke bare er en blant mange andre angstvekkere.

Takk for svaret! Jeg jobbet som maler en uke i sommer, uten at det hjalp noe særlig. Merket likevel en liten fremgang, men en uke (5 arbeidsdager) ble nok litt for kort til at det virkelig skulle hjelpe. Jeg får vel finne fram stigen og sette meg på taket noen timer hver dag det blir finvær fra nå av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Windsong

Takk for svaret! Jeg jobbet som maler en uke i sommer, uten at det hjalp noe særlig. Merket likevel en liten fremgang, men en uke (5 arbeidsdager) ble nok litt for kort til at det virkelig skulle hjelpe. Jeg får vel finne fram stigen og sette meg på taket noen timer hver dag det blir finvær fra nå av :)

For å oppnå resultater med eksponering er kunsten å gjøre det gradvis. Alle må lære å krype før de kan gå, og å gå før de kan løpe.

Kan anbefale deg å lese boka Trange rom og åpne plasser av Torkil Berge og Arne Repål. Du får sikkert lånt den på bilbioteket. Her får du bl.a. en god innføring i mestring av fobier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...