Gå til innhold

NHD- skulle ønske du kunne svare...


23456789

Anbefalte innlegg

Jeg spurte om seponering av efexor pga graviditet.

har gått på det i over ett år, 75 mg dgl. (depot) tar nå 75 mg annenhver dag.

Er det beste måte?

Hvor lenge bør jeg fortsette slik?

Må jeg trappe ned ytterligere før jeg slutter helt?

Leste at det var begrenset erfaring m efexor+ graviditet, men at dyreforsøk viste lavere fostervekt og økt dødlighet grunnet toksisitet.. vil gjerne gjøre dette skikkelig

Kan du svare please?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Etter 1-2 uker på 75 mg hver annen dag, skal det være mulig å seponere.

Dersom seponering er skummelt mht tilbakefall av depresjon, synes jeg dere bør vurdere overgang til et SSRI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

martine1365379969

Etter 1-2 uker på 75 mg hver annen dag, skal det være mulig å seponere.

Dersom seponering er skummelt mht tilbakefall av depresjon, synes jeg dere bør vurdere overgang til et SSRI.

er ikkje efexor eit ssri medikament?+ kva gruppe høyrer efexor under? bruker efexor selv.. 75mg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikkje efexor eit ssri medikament?+ kva gruppe høyrer efexor under? bruker efexor selv.. 75mg.

Hei Martine

Nei efexor er en nyere type antidepressivt middel. Nå husker jeg ikke akkurat hva typen heter,men søk på nettet så får du masse treff. (Søk i hele verden, og ikke gidd å les alt det negative som står:-)) men forskjellen er at det regulerer både serotonin og noradrenalin. Derfor skal det funke bedre mot både angst og depresjon.

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

er ikkje efexor eit ssri medikament?+ kva gruppe høyrer efexor under? bruker efexor selv.. 75mg.

Efexor er et såkalt SNRI fordi det i tillegg til serotonin også virker på noradrenalinsystemet (ved doser > 150mg). Opp til ca 150 mg oppfører Efexor seg som et SSRI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Efexor er et såkalt SNRI fordi det i tillegg til serotonin også virker på noradrenalinsystemet (ved doser > 150mg). Opp til ca 150 mg oppfører Efexor seg som et SSRI.

"Opp til ca 150 mg oppfører Efexor seg som et SSRI."

Hva er det når det er en høyere dose da?

(jeg går på en høyere dose nemlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

martine1365379969

Efexor er et såkalt SNRI fordi det i tillegg til serotonin også virker på noradrenalinsystemet (ved doser > 150mg). Opp til ca 150 mg oppfører Efexor seg som et SSRI.

kva endriner kan en merke ved dosering på 150mg? vurderer å gå opp til 150mg sammen med psykologen. Korleis merker eg bedring? No merker eg bedring på stemningsleiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

martine1365379969

Hei Martine

Nei efexor er en nyere type antidepressivt middel. Nå husker jeg ikke akkurat hva typen heter,men søk på nettet så får du masse treff. (Søk i hele verden, og ikke gidd å les alt det negative som står:-)) men forskjellen er at det regulerer både serotonin og noradrenalin. Derfor skal det funke bedre mot både angst og depresjon.

Klem

ok, takk! Går på efexor selv, merker at de funker mykje betre enn kva fontex og cipramil gjorde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

"Opp til ca 150 mg oppfører Efexor seg som et SSRI."

Hva er det når det er en høyere dose da?

(jeg går på en høyere dose nemlig)

Da er det (som jeg skrev) et SNRI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hva betyr SNRI?

:)

Serotonin, Noradrenalin, Reopptaks Inhibitor (hemmer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...