Gå til innhold

Sosial fobi


mentol

Anbefalte innlegg

Jeg har endel problemer med å omgås andre på en naturlig måte. Av og til går det ganske bra, andre ganger skjærer det seg helt. Føler jeg oppmerksomhet rundt min person eller er redd for å få det får jeg angst. Jeg rødmer og blir veldig brydd av det. Jeg bruker mye tid på å tenke ut hvordan jeg kan unngå situasjoner der jeg rødmer, men det er jo umulig når jeg er i jobb og ellers også egentlig ønsker å omgås folk. Å gå i selskaper og sammenkomster er en stor risiko. Det ender gjerne opp med at jeg sitter der kokende rød og føler meg så liten. Så blir det å finne en unnskyldning for å kunne rømme ut. Dette er så flaut og ikke så lett å takle for de andre heller. Har tatt dette opp med lege uten å bli tatt på alvor. Er det hjelp å få for dette marerittet? Hvilke medikamenter kan jeg ty til i de tilfeller jeg vet det kommer til å oppstå problemer? Håper doktor online vil svare meg, for jeg er virkelig fortvilet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Ville bare si at du ikke er alene. Hvis du ser leserinlegget "angst" vil du se at vi to har det helt likt. Jeg har planer om å begynne hos psykolog, kanskje det kan hjelpe ?? Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Ville bare si at du ikke er alene. Hvis du ser leserinlegget "angst" vil du se at vi to har det helt likt. Jeg har planer om å begynne hos psykolog, kanskje det kan hjelpe ?? Lykke til:)

Jeg har det på samme måten, rent bortsett fra at jeg skjelver ukontrollert i stedet for å rødme.

joli nevner psykologhjelp, men såvidt meg bekjent er det forferdelig lang ventetid. Skal man oppsøke er privatpraktiserende psykolog, koster det en formue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør gå til fastlegen din og be om henvisning til psykolog eller helst psykiatrisk poliklinikk for utredning. Ta f.eks. med utskrift av innlegget ditt her til legen. Hvis legen ikke tar deg alvorlig, så bytt lege.

Det finnes både medisiner og behandling som kan gjøre at du blir kvitt problemet eller får kontroll over det. Seroxat er den medisinen som NHD pleier å anbefale som førstevalg mot sosial fobi. Men det er nettop slike ting som medisiner en utredning kan gi svar på.

Behandling kan være individuell behandling eller gruppebehandling, i stedenfor eller i tillegg til medisiner.

Men du må altså starte hos fastlegen, og du må regne med litt ventetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Ville bare si at du ikke er alene. Hvis du ser leserinlegget "angst" vil du se at vi to har det helt likt. Jeg har planer om å begynne hos psykolog, kanskje det kan hjelpe ?? Lykke til:)

Lykke til for deg også! Godt at vi er flere slik at vi ikke føler oss fullt så unormale. Jeg kjenner jo ikke noen andre som er sånn som meg, men underlig nok er jeg ikke helt alene likevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør gå til fastlegen din og be om henvisning til psykolog eller helst psykiatrisk poliklinikk for utredning. Ta f.eks. med utskrift av innlegget ditt her til legen. Hvis legen ikke tar deg alvorlig, så bytt lege.

Det finnes både medisiner og behandling som kan gjøre at du blir kvitt problemet eller får kontroll over det. Seroxat er den medisinen som NHD pleier å anbefale som førstevalg mot sosial fobi. Men det er nettop slike ting som medisiner en utredning kan gi svar på.

Behandling kan være individuell behandling eller gruppebehandling, i stedenfor eller i tillegg til medisiner.

Men du må altså starte hos fastlegen, og du må regne med litt ventetid.

Takk for at noen bryr seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lykke til for deg også! Godt at vi er flere slik at vi ikke føler oss fullt så unormale. Jeg kjenner jo ikke noen andre som er sånn som meg, men underlig nok er jeg ikke helt alene likevel!

Ville bare si til deg at jeg var hos lege igår og han sa jeg hadde "panikk angst" jeg har fått henvisning til en psykolog og nå håper jeg alt blir bedre. Legen tilbudte seg å gi meg medikamenter , som ville få meg til å takle dette. (jeg sa nei) Uansett, nå ser du at det kan være hjelp å gå til en lege. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...