Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre mot depresjon selv?


ene1365380487

Anbefalte innlegg

ene1365380487

Jeg tror jeg lider av depresjoner for tiden og lurer på om noen har tips til hva jeg kan gjøre selv for å komme meg ut av dette? Jeg er ofte trist og kan begynne å gråte av de minste ting. Som oftes skjer det når jeg sitter hjemme alene foran tven eller det er en ensom helg. Jeg tror depresjonen min har sammenheng med ensomhet. I januar følte jeg at jeg var på bedringens vei - jeg var langt nede i høst, men for en stund siden gikk alt bra og jeg var kjempe glad!

Jeg er med på sosiale aktiviteter, men føler meg ofte trøtt og sliten. Av og til har jeg ikke lyst til å delta (pga at jeg er så sliten), men vet samtidig at hvis jeg blir hjemme så begynner jeg å grine. Prøver å holde meg aktiv for å unngå å sitte hjemme å være lei meg, men så sier det plutselig stopp fordi jeg blir så trøtt og sliten. Jeg har ikke så mange nære venner her jeg bor nå så jeg er usikker på hvem jeg skal fortelle dette til - for jeg bør vel snakke med noen. Føler at jeg ikke kan fortelle det til mor og far heller pga at de bor så langt unna (ca 100 mil) og neppe kan hjelpe meg (iallefall ikke derifra). Jeg var ganske deprimert i fjor også, men trodde ting gikk bedre nå.

Så det jeg lurer på er om noen har tips til hva jeg kan gjøre for å bli kvitt denne tristheten. Finnes det noen gode selv hjelp bøker? Jeg har prøvd å se etter noen, men ikke funnet noen ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trening sies å være bra mot depresjon, det utløser stoffer som gjør at man blir lettere til sinns.

Og sideeffekten, at man blir i bedre fysisk form, er heller ikke å forakte. Hvis du ikke får til dette, kan det hjelpe å gå turer utendørs. Man får frisk luft, og rask gange kan også gi en viss treningseffekt. Og så er det viktig å unne seg gode opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenk positivt

Det er nettopp skrevet en ny bok om depresjon og hvordan man skal takle den og kommer over den. Den henter Lykketyvene. Du kan bestille på på mao.no eller bokkilden.no. Jeg venter å få den i posten snart. Har bestilt den fra Bokklubben Dagens Bøker. Ellers vil jeg absolutt anbefale trening (spinning synes jeg er gøy), turer i frisk luft, sosiale aktiviteter som du også syntes er gøy - ikke bare jatt med de andre. Ellers så er det viktig å tenke positivt og ikke stille for høye krav til seg selv. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Fysisk trening er en sikker og dokumentert måte å selvbehandle depresjon på.

Det er ikke så mye som skal til: Rask gange i minst 30 minutter minst 4 ganger i uken vil heve stemningsleiet og gi mer energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...