Gå til innhold

Kan dette være tvangstanker?


Gjest Jekyll & Hyde

Anbefalte innlegg

Gjest Jekyll & Hyde

Hei!

Sliter endel med skremmende tanker om at jeg kan komme til å skade andre eller finne på andre helt uakseptable ting. Tankene kommer og går flere ganger i løpet av en dag.

Er dette tvangstanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke undertenget

Hei

Bare et spm. Er det tanker som på en måte bare kortvarig fyker gjennom hodet (såkalte flyvetanker). Eller er det mer at du føler at du planlegger å skade noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jekyll & Hyde

Hei

Bare et spm. Er det tanker som på en måte bare kortvarig fyker gjennom hodet (såkalte flyvetanker). Eller er det mer at du føler at du planlegger å skade noen?

Hei!

Det er mer sånne tanker som flyr gjennom hodet. Har aldri planlagt å skade folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Hei!

Det er mer sånne tanker som flyr gjennom hodet. Har aldri planlagt å skade folk.

Da har du det min psykriater kaller "flyvetanker".

Helt ufarlig, men akk så ubehagelige.

Kjenner meg godt igjen i det du beskriver, hvis det er en trøst. Jeg har brukt lang tid i terapi for å bli uredd disse tankene. De kommer mest i perioder hvor jeg er utmattet.

Det skyldes som regel undertrykte følelser, som f.eks sinne. Hos meg ble de faktisk utløst av et medikament.

Blir de for ille så kan et beroligende medikament være til hjelp der og da.

Jeg vet ikke hvor ofte du har dem, men jeg vil i råde deg til å ta kontakt med noen og få snakket litt om det. Bare å få høre at de ikke er farlige av noen som vet, hjalp i hvertfall meg der og da.

Etterpå har jeg måttet jobbe med dem selv, og de er avtagende, heldigvis.

Nå er det nesten slik at jeg bare lar dem gli gjennom hodet, fordi jeg kjenner dem så godt, hvis du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jekyll & Hyde

Da har du det min psykriater kaller "flyvetanker".

Helt ufarlig, men akk så ubehagelige.

Kjenner meg godt igjen i det du beskriver, hvis det er en trøst. Jeg har brukt lang tid i terapi for å bli uredd disse tankene. De kommer mest i perioder hvor jeg er utmattet.

Det skyldes som regel undertrykte følelser, som f.eks sinne. Hos meg ble de faktisk utløst av et medikament.

Blir de for ille så kan et beroligende medikament være til hjelp der og da.

Jeg vet ikke hvor ofte du har dem, men jeg vil i råde deg til å ta kontakt med noen og få snakket litt om det. Bare å få høre at de ikke er farlige av noen som vet, hjalp i hvertfall meg der og da.

Etterpå har jeg måttet jobbe med dem selv, og de er avtagende, heldigvis.

Nå er det nesten slik at jeg bare lar dem gli gjennom hodet, fordi jeg kjenner dem så godt, hvis du skjønner hva jeg mener.

Hei igjen, og tusen takk for svar...! :-)

Jeg har vel egentlig hele tiden vært klar over at disse tankene ikke er farlige. Har hatt slike tanker i flere år nå, og de er mest fremtrendende i de periodene jeg sliter litt ekstra.

Jeg har lurt på om tankene kan være symptomer på begynnende schizofreni. Tankene føles jo veldig fremmede for meg, da jeg aldri har vært en voldelig person. Har faktisk aldri bruk vold mot noen. Men schizofreni kan man vel egentlig utelukke, siden jeg har slitt med dette så lenge.

Har også tenkt i de baner at dette kan være undertrykt sinne. Den siste tiden har gitt meg selv mer "lov" til å bli sint, og det har gitt positive resultater.

Jeg skal likevel ta dette opp med legen min neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, og tusen takk for svar...! :-)

Jeg har vel egentlig hele tiden vært klar over at disse tankene ikke er farlige. Har hatt slike tanker i flere år nå, og de er mest fremtrendende i de periodene jeg sliter litt ekstra.

Jeg har lurt på om tankene kan være symptomer på begynnende schizofreni. Tankene føles jo veldig fremmede for meg, da jeg aldri har vært en voldelig person. Har faktisk aldri bruk vold mot noen. Men schizofreni kan man vel egentlig utelukke, siden jeg har slitt med dette så lenge.

Har også tenkt i de baner at dette kan være undertrykt sinne. Den siste tiden har gitt meg selv mer "lov" til å bli sint, og det har gitt positive resultater.

Jeg skal likevel ta dette opp med legen min neste gang.

Hei. Jeg har også en slags tilbakevendende tanker, sånn som f.eks. at jeg slenger veska mi i elva (med lommebok, minibankkort, dagjournal osv). Det kan hende jeg går over ei bru, og så får jeg slike tanker. Jeg har trodd at de er tvangstanker, men de kan være sånne "flyvetanker" de da? Det har også hendt at jeg har hatt tanker om å skade noen, men bare slått de fra meg så snart jeg har tenkt dem.

Er dette også flyvetanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jekyll & Hyde

Hei. Jeg har også en slags tilbakevendende tanker, sånn som f.eks. at jeg slenger veska mi i elva (med lommebok, minibankkort, dagjournal osv). Det kan hende jeg går over ei bru, og så får jeg slike tanker. Jeg har trodd at de er tvangstanker, men de kan være sånne "flyvetanker" de da? Det har også hendt at jeg har hatt tanker om å skade noen, men bare slått de fra meg så snart jeg har tenkt dem.

Er dette også flyvetanker?

Hei!

Litt artig at du skulle nevne det med broen. Jeg har oppleved akkurat det samme; av og til har jeg tilogmed vært redd for at jeg skulle finne på å slenge _meg selv_ uti...! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Litt artig at du skulle nevne det med broen. Jeg har oppleved akkurat det samme; av og til har jeg tilogmed vært redd for at jeg skulle finne på å slenge _meg selv_ uti...! :-)

Jeg også. Jeg tenker at jeg hopper i elva og dukker under. Så merkelig. Er det flere også som har slike tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olger

Vil nok anta at dette er tvangstanker ja. Ser "ikke undertegnet" kaller det flyvetanker, men det er nok to sider av samme sak. Men tankene er ikke noe mere farlige av den grunn.

Tvangstanker er ubehagelige og jeg har selv hatt slike tanker som du beskriver.

Tvangstanker og tvangshandlinger har en biologisk forklaring og det "skadde" senteret i hjernen er funnet.

Det er i all hovedsak to former for behandling som hjelper. Det ene er eksponeringsterapi og det andre er medisiner. Best dokumentert effekt har de nye SSRI preparatene i forholdsvis store doser.

Mange blir betydelig bedre eller bra av sine plager. Prøv å søke på Anankeke på nettet, de er en organisasjon for personer som lider av tvangstanker og handlinger.

Søk gjerne også på nettet om tvang, søk da på ocd som er faguttrykket for sykdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aina E

Det er helt vanlig å tenke sånne ting. Det er også naturlig å bli skremt av tankene. Hadde du ikke blitt det, ville jeg nok blitt mer bekymret.

Forhåpentligvis er du som de fleste av oss, som ser hvor grensen går mellom å gjennomføre tankene fysisk, og det å bare la tankene "fly" som beskrevet tidligere.

Tror ikke du skal være nervøs.

Når min sønn (Nå 6 år) hadde kolikk som baby, tekte jeg ofte at jeg ville kaste han i veggen... Jeg tok opp redselen for å miste kontrollen med min psykolog. Han forklarte det veldig enkelt og sa at han visste at jeg ikke kom til å gjøre det. Siden den forklaringen, har jeg vært sikker på at tankene bare er "spinning i hodet" når man f.eks. er sliten.

Men enkelte mangler jo faktisk den sperren og det er folk som sliter med f.eks. schizofreni o.l.

Lykke til. Jeg tror du klarer deg utmerket. (Det har i hvert fall jeg gjort inntil nå!)

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jente@frustrert

Jeg også. Jeg tenker at jeg hopper i elva og dukker under. Så merkelig. Er det flere også som har slike tanker?

Jada har masse sånne tanker... Er jeg høyt opp så trekkes jeg mot å kaste meg ut, elver er også magnetiske. I familieselskap er jeg redd for å banne høyt uten grunn, og er jeg i kirka så har jeg behov for å le høyt.... :))

Galskapen lenge leve... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...