Gå til innhold

Fortsatt fruktbar i en alder av 38?


keps62

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 38 år som ønsker flere barn. Jeg og min samboer har forsøkt å få dette til i 1,5 år, uten hell. Han har to barn, 13 og 15 år , og jeg har ett på 16 år. Jeg hadde også en provosert abort i 1982. For 3 år siden hadde jeg mens som ikke ville stoppe og min gynekolog sa at eggstokkene mine løp løpsk og jeg produserte for mye kvinnelige hormoner. Etter en tablettkur mot dette har alt vært normalt siden. Ingen av oss har noen gang hatt kjønnssykdom eller andre problemer med underlivet. Har nylig vært til gynekologisk undersøkelse og alt er bra og normalt. Jeg kjenner også at jeg har eggløsning hver måned. Hvorfor skjer det ingenting?

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er en kvinne på 38 år som ønsker flere barn. Jeg og min samboer har forsøkt å få dette til i 1,5 år, uten hell. Han har to barn, 13 og 15 år , og jeg har ett på 16 år. Jeg hadde også en provosert abort i 1982. For 3 år siden hadde jeg mens som ikke ville stoppe og min gynekolog sa at eggstokkene mine løp løpsk og jeg produserte for mye kvinnelige hormoner. Etter en tablettkur mot dette har alt vært normalt siden. Ingen av oss har noen gang hatt kjønnssykdom eller andre problemer med underlivet. Har nylig vært til gynekologisk undersøkelse og alt er bra og normalt. Jeg kjenner også at jeg har eggløsning hver måned. Hvorfor skjer det ingenting?

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Kvinnens egg dannes i fosterlivet og fornyes ikke underveis (som mannens sædceller). De som etter så mange år er tilbake i eggstokkene har vært utsatt for 'tidens tann' og er sannsynligvis av en ringere kvalitet og lar seg ikke så lett befrukte. Derfor reduseres kvinnens fruktbarhet med årene, spesielt fra 37 års alderen. Umulig er det absolutt ikke, det kan bare ta lengre tid til et bra egg løsner.

I samfunn hvor det ikke brukes prevensjon har man funnet følgende rater for barnløshet:

34 år: 11%

40 år: 33%

45 år: 87%

Så det er mulighet. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Kvinnens egg dannes i fosterlivet og fornyes ikke underveis (som mannens sædceller). De som etter så mange år er tilbake i eggstokkene har vært utsatt for 'tidens tann' og er sannsynligvis av en ringere kvalitet og lar seg ikke så lett befrukte. Derfor reduseres kvinnens fruktbarhet med årene, spesielt fra 37 års alderen. Umulig er det absolutt ikke, det kan bare ta lengre tid til et bra egg løsner.

I samfunn hvor det ikke brukes prevensjon har man funnet følgende rater for barnløshet:

34 år: 11%

40 år: 33%

45 år: 87%

Så det er mulighet. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...