Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hva kan det komme av at man har en hvilepuls på 150/160?

Tar betablokkere for det og da er pulsen normal. Har tatt blodprøver av stoffskifte,men ikke fått svar enda. Et spørsmål til: Er det vanlig at legen tar blodrøve av hs-CRP samtidig med vanlig kolestreolmåling? Der er det raskere å påvise evnt. hjertesykdom hos kvinner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/9652-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva kan det komme av at man har en hvilepuls på 150/160?

Tar betablokkere for det og da er pulsen normal. Har tatt blodprøver av stoffskifte,men ikke fått svar enda. Et spørsmål til: Er det vanlig at legen tar blodrøve av hs-CRP samtidig med vanlig kolestreolmåling? Der er det raskere å påvise evnt. hjertesykdom hos kvinner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/9652-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-51399
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Gudveig.

Hvilepuls på 150 er klart utenfor det normale og har en årsak. Det kan være et elektrisk fenomèn, enten på grunnlag av en ekstra elektrisk bane/ledning i hjertet, eller som følge av vedvarende impulsgivning fra et fokus i ledningssystemet. Det er sjelden at et forhøyet stofskifte gir frekvenser som er så høye, og har er det vanligvis oppstått forkammerflimmer. Psykiske reaksjoner med høyt adrenalin-nivå vil også kunne provosere puls på dette nivå, men sjelden som en vedvarende tilstand. Hvis du får en fullstendig normalisering av pulsen ved hjelp av en betablokker kan man få mistanke om at årsaken er lokalisert til det vi kaller sinusknuten; en struktur som er bestemmende for den normale rytmen.

I det siste har det vært endel forskning omkring markører for inflammasjon (betennelse) og deres verdi og betydning for hjerteinfarkt og diagnostikk/risikovurdering. Foreløpig er det for tidlig å si om slike analyser får noen plass i diagnosearbeidet eller risikovurderingen. Det er ikke holdepunkter for at dette har noen spesiell betydning for diagnostikk hos kvinner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/9652-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-48420
Del på andre sider

Svar til Gudveig.

Hvilepuls på 150 er klart utenfor det normale og har en årsak. Det kan være et elektrisk fenomèn, enten på grunnlag av en ekstra elektrisk bane/ledning i hjertet, eller som følge av vedvarende impulsgivning fra et fokus i ledningssystemet. Det er sjelden at et forhøyet stofskifte gir frekvenser som er så høye, og har er det vanligvis oppstått forkammerflimmer. Psykiske reaksjoner med høyt adrenalin-nivå vil også kunne provosere puls på dette nivå, men sjelden som en vedvarende tilstand. Hvis du får en fullstendig normalisering av pulsen ved hjelp av en betablokker kan man få mistanke om at årsaken er lokalisert til det vi kaller sinusknuten; en struktur som er bestemmende for den normale rytmen.

I det siste har det vært endel forskning omkring markører for inflammasjon (betennelse) og deres verdi og betydning for hjerteinfarkt og diagnostikk/risikovurdering. Foreløpig er det for tidlig å si om slike analyser får noen plass i diagnosearbeidet eller risikovurderingen. Det er ikke holdepunkter for at dette har noen spesiell betydning for diagnostikk hos kvinner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/9652-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-55296
Del på andre sider

Svar til Gudveig.

Jeg bruker 1*3 Inderal pr. dag

+ Albyl E.

Har lyst til å forsøke johannesurt. Er dette greit å kombinere eller er det ikke så lurt. Min homøopat anbefaler johannesurt, men vil ikke at jeg starter før jeg har rådført meg med lege. Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/9652-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-56412
Del på andre sider

Jeg bruker 1*3 Inderal pr. dag

+ Albyl E.

Har lyst til å forsøke johannesurt. Er dette greit å kombinere eller er det ikke så lurt. Min homøopat anbefaler johannesurt, men vil ikke at jeg starter før jeg har rådført meg med lege. Takknemlig for svar.

Se annat svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/9652-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-58827
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...