Gå til innhold

Hjelp til å håndtere samlivsbrudd med en psykopat


Gjest Mellomstebarnet

Anbefalte innlegg

Gjest Mellomstebarnet

Jeg skriver dette på vegne av min mor, som nylig er blitt skilt fra min far etter mange års ekteskap. Ekteskapet har vært fylt av fysiske og psykiske overgrep, og hun er nå naturlig nok ganske nede.

Som sagt så er de nå skilt, men prosessen med å dele boet gjenstår (hun har skaffet seg juridisk hjelp). Uten å gå i detaljer kan jeg nevne at han nå gjør det han kan for å psyke henne ned for å gi opp det hun har krav på. Han truer og terroriserer til alle døgnets tider, og hun er livredd. Hun står helt på kanten til et sammenbrudd, og hun må ha profesjonell hjelp. Resten av familien frykter for hva hun kan komme til å gjøre.

Hvor kan vi henvende oss for å få hjelp? Jeg må understreke at det haster, så jeg er ute etter en type krisehjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ei venninne som har vært igjennom bruddet med en psykopat, forferdelige greier!

Din mor burde anmelde forholdene, forhåpentligvis har hun noe slags bevis for tidligere mishandling/truslene hun nå får. Hun bør uansett anmelde, med støtte fra deg, og om mulig få et besøksforbud.

Hun burde også be om voldsalarm, det gjorde at min venninne følte seg litt tryggere.

Det hadde vært veldig lurt å kontakte et krisesenter, der kan hun få tiltrengt tid til å "slappe av" og samtale med mennesker som kjenner problemet og kan gi verdifulle råd om hva hun bør gjøre videre.

Lykke til,

stor klem fra Kine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt fastlegen og be om en akutt-time. Fastlegen kan henvise videre hvis han mener det er nødvendig mht. psykiatrisk behandling.

Når det gjelder det mer "praktiske", så vil vel krisesenteret kunne bidra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det andre som skrives her.

Nå er det kanskje fånyttes å snakke til en psykopat - men hva om dere barna eller andre tar for dere faren og gir han et par sannhetens ord ? Dere kan jo også ta over mye av kontakten med faren - at dere fungerer som mellomledd slik at moren og faren ikke har direkte kontakt.

Hvis ikke dere også har fått nok av faren da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thinkerbell

Kontakt et lokalt krisesenter umiddelbart. Menneskene som jobber der vil kunne støtte din mor, og gi henne råd videre om hva som er hensiktsmessig å gjøre. Din mor bør og kontakte politiet, skaffe seg hemmelig nummer, samt nummervisning (og display på tlf).

Familien bør sammen diskutere strategi. Felles front og klare grenser om hva slags atferd som aksepteres og ikke aksepteres, er en god strategi. OG hold alle fast ved dette(!), gi aldri etter.

http://home.c2i.net/mirabella/psykopatix.html

http://home.tiscali.no/bettan1/Konsulent.htm

gode tanker.. hilsen bella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...