Gå til innhold

kokelimonke tanker, men hvor kokelimonke?


Gjest tod

Anbefalte innlegg

Jeg er (periode)hypokonder og har en del merkelige tanker i forbindelse med dette. I dag, f.eks., var jeg innom legekontoret for å hente en resept. Mens jeg står og prater med resepsjonisten, kommer det inn en lege i bakgrunnen. Plutselig ser han på meg. Oh, shit, oh shit! tenkte jeg. Hva betyr dette? Kan han se at jeg har en eller annen luguber sykdom? For det var da et merkelig og vitende blikk han sendte meg? Tenker dette en stund. Tenker så at dette ikke er rasjonelle tanker og forsøker å slå dem fra meg. Slår og slår. Så, litt om litt, forsvinner de.

Jeg kan heller ikke lese bøker av forfattere jeg veit har dødd av visse sykdommer, i hvert fall ikke hvis det er nylig - for jeg føler at disse bøkene har en slags 'smitte' i seg. Jeg ser jo godt at dette ikke er rasjonelle tanker, men det hjelper ikke - jeg har fortsatt for mye noia til å kunne lese disse bøkene. Jeg har gått glipp av flere anerkjente forfatterskap på grunn av dette.

Hva kaller man slike tanker? Tvangstanker? Det er jo ikke akkurat det heller, eller? Hvor unormale er de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke undertegnet

Hei

Det er ikke uvanlig. Jeg har selv angst og tenker i mange rare baner av og til. Bekymrer meg for mye om ting og tang. Er også litt sånn hypokonder i perioder og gen. redd for det meste.

Nå har jeg imidlertid jobbet kognitivt en stund, og merker klar bedring. Kanskje det kunne være noe for deg også :)

I mellomtiden får du trøste deg med at dette ikke er farlig, bare ubehagelig. Og som du selv sier, begrensende for ditt eget liv.

Håper du finner en vei ut....etterhvert....

Jeg er i gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Med- hypokonder

Hei, jeg kan ikke hjelpe deg med hva du skal gjøre, men jeg føler med deg! Jeg er også superhypokonder i perioder.. Da tenker man mye svært underlig..(Har vært inne på det med vitende blikk fra leger..)

En gang fikk jeg det f.eks for meg at jeg kunne ha svelget en nål, friket ut og gikk på legevakten og fikk opgitte blikk(seffers)..

Det finnes sykdommer jeg ikke kan se navnet på på trykk..

Osv, osv...

Det er kjempe slitsomt, men går heldigvis i bølger..

Lykke til! (For meg hjelper det å drikke en øl og klage hvis det blir helt akutt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du er redd for at det går troll i ord. Redd tanken vil være nok til overbevise deg om at du har en alvorlig sykdom, og at overbevisningen deretter vil føre til at du blir alvorlig syk. Kort og godt angst for angsten.

Heldigvis er ikke angst kreftfremkallende, gir kun dobbeltslag og følsomme nerver.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...