Gå til innhold

Lei mageproblemene mine....


Han_24

Anbefalte innlegg

Hei, mitt problem er magen min. Den er superømfintlig for stress/nerver, som har medført at min hverdag er ufattelig kjedelig, da jeg unngår alt som medfører mageproblemer. Et eksempel kan være når jeg skal på kino. Da starter hælvete noen timer før vi drar til kinoen. Masse luft bobler og syrer, og etterhvert melder det føste dobesøket seg. Da snakker vi 100% diare, og dobesøkene bare følger på. Det som skjer når jeg endelig kommer på kinoen, er jo at magen er tømt. Men jeg merker at pulsen stiger, jeg kaldsvetter og blir veldig ukonsentrert. Dvs. all min oppmerksomhet går til magen. Slik er altså situasjonen, og dette skjer ved kino, byturer, møter, kafebesøk, nærmest alt. Legen min har vel satt diagnosen irritabel tarm og panikkangst. JEg har gått til psykolog i 6mnd, uten at det har hjulpet meg noe som helst. Går også på Remeron, og det hjelper heller ingenting, bortsett fra at jeg sover bedre. Nå har jeg slutta på jobben, pga. at dette. Og avslutta samboerforholdet. Jeg begynner å bli rimelig fortvilet, fordi ingen kan hjelpe meg, jeg greier ikke hjelpe meg selv, og jeg ser ingen løsning på dette. Hva skal jeg gjøre!?? Jeg orker ikke mange år til med denne situasjonen... Jeg har vært hos akupunktur for første gang i dag. Vi får se om det kan hjelpe litt på problemene. Men per i dag, føler jeg selv at problemene bare har blitt verre, siden alt startet for rundt 1 år siden.. Jeg er handikappet helt, kan ikke gjøre noe som er "morsomt".. Alt som skaper den minste spenning, går rett til magen min... Hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke undertegnet

Hei :)

Jeg sliter også med angst og har mye mageproblemer i likhet med deg.

Jeg bruker et produkt kjøpt i helsekost, som heter Silicea. Det har hjulpet meg mye. I starten tok jeg det hver dag i tre mnd. Nå tar jeg det kun når jeg kjenner at magen slår seg litt vrang. Jeg er overømfintlig i forhold til en del mat, så jeg må bare ligge unna. Spiser jeg det betyr det trøbbel - så da er valget mitt.

Når det gjelder angsten din, så er jo det et helt annet problem. Dessverre finnes det vel ikke en enkelt løsning på hvordan du skal takle det, og dessverre blir det derfor en langvarig prosess.

Fint at du går hos psykolog, men et halvt år der er som regel bare for en start å regne. Jeg har gått 1 1/2 år nå, og vi nærmer oss noe som ligner veien ut her :)

Når det gjelder medikamenter som ikke virker - så skjønner jeg alvorlig talt ikke hvorfor du ikke slutter med dem og heller prøver noe annet.

Akupunktur har jeg ikke prøvd, men jeg synes det virker som om du virkelig tar i et tak for å komme deg videre. Du søker løsninger, og det vil du finne, men det tar tid.....

Lykke til videre.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom disse mageproblemene skyldes panikkangst, så kan du forsøke kognitiv trening/terapi, som kan være svært effektivt mot angst generelt, men panikkangst spesielt.

Dette er jo noe du kan spørre behandleren din om. Dette kan gjennomføres individuelt, eller som del av en gruppeterapi. Den kognitive treningen kan være svært hard å komme igjennom, men det er verdt det for å bli bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom disse mageproblemene skyldes panikkangst, så kan du forsøke kognitiv trening/terapi, som kan være svært effektivt mot angst generelt, men panikkangst spesielt.

Dette er jo noe du kan spørre behandleren din om. Dette kan gjennomføres individuelt, eller som del av en gruppeterapi. Den kognitive treningen kan være svært hard å komme igjennom, men det er verdt det for å bli bedre.

Hva går denne terapien ut på? Har hørt ordet før, men trodde det rett og slett var "vanlig" psykologhjelp (hvis det kan kalles det)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg sliter også med angst og har mye mageproblemer i likhet med deg.

Jeg bruker et produkt kjøpt i helsekost, som heter Silicea. Det har hjulpet meg mye. I starten tok jeg det hver dag i tre mnd. Nå tar jeg det kun når jeg kjenner at magen slår seg litt vrang. Jeg er overømfintlig i forhold til en del mat, så jeg må bare ligge unna. Spiser jeg det betyr det trøbbel - så da er valget mitt.

Når det gjelder angsten din, så er jo det et helt annet problem. Dessverre finnes det vel ikke en enkelt løsning på hvordan du skal takle det, og dessverre blir det derfor en langvarig prosess.

Fint at du går hos psykolog, men et halvt år der er som regel bare for en start å regne. Jeg har gått 1 1/2 år nå, og vi nærmer oss noe som ligner veien ut her :)

Når det gjelder medikamenter som ikke virker - så skjønner jeg alvorlig talt ikke hvorfor du ikke slutter med dem og heller prøver noe annet.

Akupunktur har jeg ikke prøvd, men jeg synes det virker som om du virkelig tar i et tak for å komme deg videre. Du søker løsninger, og det vil du finne, men det tar tid.....

Lykke til videre.....

Er dette preparatet dyrt? Ettersom jeg er uten jobb, og skal forhåpentligvis begynne på skole til høsten, så har jeg ikke direkte _god_ råd..

Problemet med at jeg går på medikamenter som ikke virker, er at jeg ikke veit hvor lenge man bør gå på det for å merke noen bedring. Legenes svar på slike spørsmål er som regel utflytende.. Jeg fant noen tråder her om et prep. som het Tolvon elns.. Noen erfaringer?? Jeg har nettopp flyttet, så jeg er spent på hvordan den nye fastlegen er, og om han kommer til å ta meg på alvor. Min forrige fastlege mente at dersom jeg ikke ble bra utover våren, så burde jeg gå gjennom undersøkelser av magen, innvendig altså, gjennom munnen og bakveien antar jeg... Vil helst slippe sånt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva går denne terapien ut på? Har hørt ordet før, men trodde det rett og slett var "vanlig" psykologhjelp (hvis det kan kalles det)..

Det går ut på å gå inn i den/de situasjonen(e) du er redd for, og være i situasjonen så lenge du klarer, og være deg bevisst de reaksjonene du får. Før og etter skal du skrive ned tanker og følelser du hadde forut for, i og etter situasjonen. Ved å bevisstgjøre deg reaksjonene, tankene og følelsene som oppstår i angstsituasjonen, har du håp om å minske eller kvitte deg med angsten. Du får råd, støtte og omsorg av gruppemedlemmene, dersom det er en kognitiv terapigruppe, som den jeg deltok i. Det er som sagt krevende, men effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke undertegnet

Er dette preparatet dyrt? Ettersom jeg er uten jobb, og skal forhåpentligvis begynne på skole til høsten, så har jeg ikke direkte _god_ råd..

Problemet med at jeg går på medikamenter som ikke virker, er at jeg ikke veit hvor lenge man bør gå på det for å merke noen bedring. Legenes svar på slike spørsmål er som regel utflytende.. Jeg fant noen tråder her om et prep. som het Tolvon elns.. Noen erfaringer?? Jeg har nettopp flyttet, så jeg er spent på hvordan den nye fastlegen er, og om han kommer til å ta meg på alvor. Min forrige fastlege mente at dersom jeg ikke ble bra utover våren, så burde jeg gå gjennom undersøkelser av magen, innvendig altså, gjennom munnen og bakveien antar jeg... Vil helst slippe sånt :)

Silicea som jeg nevnte for deg finnes i to str så vidt jeg vet. Prisen er jeg imidlertid usikker på, mellom 100 og 200 tror jeg. Men den er drøy og absolutt verdt et forsøk i forhold til mageproblemene dine.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silicea som jeg nevnte for deg finnes i to str så vidt jeg vet. Prisen er jeg imidlertid usikker på, mellom 100 og 200 tror jeg. Men den er drøy og absolutt verdt et forsøk i forhold til mageproblemene dine.

Lykke til :)

Da har jeg kjøpt Silicea. Men hvilken dosering brukte du? Det som står på pakken er litt dårlig formulert synes jeg. Sånn som jeg har skjønt det, så tar man 1 spiseskje, blandet med 5 ss. vann. Dette tas etter middag kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Da har jeg kjøpt Silicea. Men hvilken dosering brukte du? Det som står på pakken er litt dårlig formulert synes jeg. Sånn som jeg har skjønt det, så tar man 1 spiseskje, blandet med 5 ss. vann. Dette tas etter middag kanskje?

Hei igjen :)

Så fint, jeg håper virkelig du får nytte av det og at magen din blir bedre.

I starten bruker du det som en litt mer intensiv kur. Dvs. du må bruke det oftere, start med den doseringen du nevner 3 ganger om dagen. Jeg ville tatt det utenom maten jeg. Da får det jobbe litt med slimhinnene i magen din uten å bli blandet sammen med mat.

Jeg blander 1 teskje i saft og vann, egentlig smaker ikke Silicea noe spesielt, men det har en litt sånn ekkel konsistens i munnen når du bare blander med vann. Jeg blander derfor 1 teskje sammen med saft og vann, rører godt og drikker i små slurker. Altså ikke alt på en gang.

Start med en kur på 3 ganger pr dag i hvertfall en 3-4 uker. Deretter hvis du føler deg bedre kan du gå ned til to og deretter en vedlikeholdsdosering på 1 gang om dagen til du har holdt på i ca 3. mnd. Deretter skal du ha en pause.

Du kan imidlertid etter dette bruke det som en vedlikeholdsgreie i perioder hvor du kan få magetrøbbel igjen.

Håper virkelig dette vil hjelpe deg når det gjelder magen :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

I tillegg til dette må du selvfølgelig ta tak i angstproblematikken, fordi den er jo årsaken til mageproblemene dine.

Håper akupunktur kan hjelpe deg litt på veien og ikke gi opp psykologen etter 1/2 år. Dette vil ta tid.

Jeg har selv angst og er i ferd med å finne veien ut :)

Har gått i terapi i 1 1/2 år og bruker ingen medikamenter. Det har vært ufattelig slitsomt.

Men jeg er optimistisk av natur, og gir meg ikke. Det er 2 skritt frem og 1 tilbake, men jeg har kommet dit at angsten min ikke lenger er farlig. Den er plagsom, men ikke farlig. Jeg kjenner den fort igjen og lar den på en måte "flyte gjennom kroppen". Dvs. den har ikke så kontroll på meg lenger, det er nesten slik at jeg bare hilser på den, og den kjører sitt eget lille løp en stund.

Men igjen det har tatt tid, jeg har lært avspenning, pusteteknikker, prøvd alternative behandlinger, psykomotorisk beh, rolfing, TFT, kiropraktor. Alt har tilsammen lært meg å bli kjent med denne "rare" følelsen. For angst er følelser.........Og følelser er ikke farlig.

Så ikke gi opp håpet, selv om ting virker slitsomt akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :)

Så fint, jeg håper virkelig du får nytte av det og at magen din blir bedre.

I starten bruker du det som en litt mer intensiv kur. Dvs. du må bruke det oftere, start med den doseringen du nevner 3 ganger om dagen. Jeg ville tatt det utenom maten jeg. Da får det jobbe litt med slimhinnene i magen din uten å bli blandet sammen med mat.

Jeg blander 1 teskje i saft og vann, egentlig smaker ikke Silicea noe spesielt, men det har en litt sånn ekkel konsistens i munnen når du bare blander med vann. Jeg blander derfor 1 teskje sammen med saft og vann, rører godt og drikker i små slurker. Altså ikke alt på en gang.

Start med en kur på 3 ganger pr dag i hvertfall en 3-4 uker. Deretter hvis du føler deg bedre kan du gå ned til to og deretter en vedlikeholdsdosering på 1 gang om dagen til du har holdt på i ca 3. mnd. Deretter skal du ha en pause.

Du kan imidlertid etter dette bruke det som en vedlikeholdsgreie i perioder hvor du kan få magetrøbbel igjen.

Håper virkelig dette vil hjelpe deg når det gjelder magen :)

Lykke til!

Takk for hjelpen så langt. Jeg glemte å si at jeg fikk en slags urtebalnding av akupunktøren, som jeg har laget te av. 2 ganger daglig. Og jeg må si at det har hjulpet noe. Akupunktøren jeg går til er av den "ekte" typen, dvs. av asiatisk opprinnelse, og med kontoret fullt av urter og andre ting man helst ikke vil vite hva er :) Har mer trua på slike, enn den norske "utgaven". Er jo trossalt i Asia de har holdt på med dette sine tidenes morgen. Men takk igjen på tipsene!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Takk for hjelpen så langt. Jeg glemte å si at jeg fikk en slags urtebalnding av akupunktøren, som jeg har laget te av. 2 ganger daglig. Og jeg må si at det har hjulpet noe. Akupunktøren jeg går til er av den "ekte" typen, dvs. av asiatisk opprinnelse, og med kontoret fullt av urter og andre ting man helst ikke vil vite hva er :) Har mer trua på slike, enn den norske "utgaven". Er jo trossalt i Asia de har holdt på med dette sine tidenes morgen. Men takk igjen på tipsene!!

Hei igjen :)

Det har bare vært hyggelig.

Jeg tror også alternative behandlingsformer og medisiner kan ha vel så god effekt som de tradisjonelle variantene.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...