Gå til innhold

ukontrollert sinne


alexia

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en datter som har problem med sinnet sitt. Hun er veldig sjenert ute i skolemiljø og ellers, men hjemme hvor hun tør å vise sinne, mister hun helt konrollen over dette. Hun lider mye av dette,da hun ikke ønsker å miste kontrollen slik. Det som skremmer mest er at hun kan kaste ting og prøver å skade sev selv(ikke alvorlig, men dog). Hvordan skal vi gripe dette an for å hjelpe henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bebba

Du forteller ingenting om hvor gammel hun er eller årsaker for at hun mister kontrollen. Det er en stor forskjell på en fire-åring og en atten-åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forteller ingenting om hvor gammel hun er eller årsaker for at hun mister kontrollen. Det er en stor forskjell på en fire-åring og en atten-åring.

Hei

Det glemte jeg. Hun blir 15år i mai, og hun har slitt med dårlig selvtillit på hele barneskolen, og hadde veldig få venner.Hun har også store problemer med huden, men går nå på medisiner som hudlegen har ordnet. De virker veldig bra, så det er ihvertfall på bedringens vei. Hun får disse utbruddene når hun står overfor problemer/utfordringer som for henne virker helt uoverkommelige. Det kan være at hun er helt uenig i tidspunktet for å komme hjem, eller etter at hun har kranglet med venninner, for så å få et nei fra oss på noe, kan være nok til at hun helt mister hodet.Regler må vi jo ha på en tenåring. Hun snakker lite eller aldri i klassen, og lærerene sier hun er nesten usynlig i klasserommet.De har aldre sett henne reagere på noe.Hun har sagt noen ganger til meg at hun har det ikke noe bra inni seg, men klarer ikke helt å sette ord på det.Mange biter negler etc,av forskjellige årsaker, men hun har i en periode nappet øyevippene helt bort, nå er det øyebrynene det går utover.Hun vil ikke gjøre det, men det virker som hun ikke er klar over at hun gjør det.Jeg har prøvd mange ting for å få henne til å slutte med det.

Nå må jeg jo si at det er ikke hver gang vi har en fight disse utbruddene skjer. Hun har ikke fått mensen enda, om det kan ha noen innvirkning på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bebba

Hei

Det glemte jeg. Hun blir 15år i mai, og hun har slitt med dårlig selvtillit på hele barneskolen, og hadde veldig få venner.Hun har også store problemer med huden, men går nå på medisiner som hudlegen har ordnet. De virker veldig bra, så det er ihvertfall på bedringens vei. Hun får disse utbruddene når hun står overfor problemer/utfordringer som for henne virker helt uoverkommelige. Det kan være at hun er helt uenig i tidspunktet for å komme hjem, eller etter at hun har kranglet med venninner, for så å få et nei fra oss på noe, kan være nok til at hun helt mister hodet.Regler må vi jo ha på en tenåring. Hun snakker lite eller aldri i klassen, og lærerene sier hun er nesten usynlig i klasserommet.De har aldre sett henne reagere på noe.Hun har sagt noen ganger til meg at hun har det ikke noe bra inni seg, men klarer ikke helt å sette ord på det.Mange biter negler etc,av forskjellige årsaker, men hun har i en periode nappet øyevippene helt bort, nå er det øyebrynene det går utover.Hun vil ikke gjøre det, men det virker som hun ikke er klar over at hun gjør det.Jeg har prøvd mange ting for å få henne til å slutte med det.

Nå må jeg jo si at det er ikke hver gang vi har en fight disse utbruddene skjer. Hun har ikke fått mensen enda, om det kan ha noen innvirkning på dette.

Ta dette opp med en fagperson. Du kan f.eks. gå til sosiallærer eller helsesøster på skolen. Det finnes også psykiatrisk tilbud til ungdom i bydelene (jeg har god erfaring fra det). Dette er ikke et uvanlig problem, hun er i en av de vanskeligste periodene i livet. Jeg hadde dette problemet selv og har to døtre, den yngste på samme alder som din datter. Men dette er et problem og viktig å ta tak i det nå så det ikke følger henne. Grunnene du forklarer med hudproblemer osv. kan være en del. Jenter er også veldig hormonelle i den alderen. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...