Gå til innhold

Hvor lang tid vil det ta ham å bli frisk?


Gjest et ork

Anbefalte innlegg

Gjest et ork

Min samboer har hatt sterk depresjon i ca 5 år. De 3 første årene innrømmet han det ikke, og reagerte med sinne på alle spørsmål om dette eller forsøk på hjelp.

Han orket imidlertid ingenting, og det gikk så langt at han skjulte regninger, løy og alt "det vanlige". Nå har han innsett at han er syk, deprimert, og at han trenger hjelp. Han er villig til å få hjelp nå, endelig.

Men dette sliter hardt på meg også, særlig den økonomiske biten som er overlatt til meg å ordne opp i.

Jeg trenger svar, et generelt svar på hvor lang tid det ca. tar før mennesker som har hatt depresjon så lenge blir friske.

Kan du svare meg?

Jeg må vite hvor lenge til jeg er nødt til å orke å være "den eneste voksne".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ingen fag-person, men tror nok det vil ta lang tid før han er reelt frisk. Men - om han får medisiner mot depresjon (og ikke bare behandling/terapi), så vil han nok ganske raskt få et mye bedre funksjonsnivå enn på lenge. :-)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Forutsatt at han kun har depresjon og ikke tillegg av personlighetsforstyrrelse, Tar det maks 6 uker med ECT (elektrosjokk).

Det tar kanksje 3-4 mnd om han lar en psykiater medisinere seg uten selv å skulle intervenere med alt for mange krumspring.

Om han ikke vil ha anbefalte antidepressiva tar det flere år, om han i det hele tatt blir bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Forutsatt at han kun har depresjon og ikke tillegg av personlighetsforstyrrelse, Tar det maks 6 uker med ECT (elektrosjokk).

Det tar kanksje 3-4 mnd om han lar en psykiater medisinere seg uten selv å skulle intervenere med alt for mange krumspring.

Om han ikke vil ha anbefalte antidepressiva tar det flere år, om han i det hele tatt blir bra.

Du forenkler det så, NHD!

Du tar ikke med noe om bivirkninger og andre plager ved AD-bruk feks. Jeg var i denne mannens situasjon. Skulle være fornuftig og prøve AD. Det GAV meg istedet nye plager. Som kanskje har blitt livslange istedenfor (og i tillegg til) depresjonen.

Så jeg er fortsatt deprimert. Mild depresjon riktignok. JEG fungerer bedre slik, litt deprimert uten medisiner. Og da ER alt tatt i betraktning. Jeg er ikke dum heller! Familien er involvert i avgjørelsen, AD eller ikke AD. Og vi har kommet til at vi alle trives best med meg slik jeg er nå. Tross alt!

Ingen løsning er så enkel som du skisserer der. EN løsning for alle. Velg selv liksom. Pille eller livslang depresjon! Se for en dritt du er hvis du velger depresjonen! Så teit du er da. Nå gav sikkert DU mange med depresjon enda mer dårlig samvittighet. For se så enkelt det er å bli bra.

Da ville depresjon ikke vært et problem her i landet. Noen ganger provoserer du skikkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du forenkler det så, NHD!

Du tar ikke med noe om bivirkninger og andre plager ved AD-bruk feks. Jeg var i denne mannens situasjon. Skulle være fornuftig og prøve AD. Det GAV meg istedet nye plager. Som kanskje har blitt livslange istedenfor (og i tillegg til) depresjonen.

Så jeg er fortsatt deprimert. Mild depresjon riktignok. JEG fungerer bedre slik, litt deprimert uten medisiner. Og da ER alt tatt i betraktning. Jeg er ikke dum heller! Familien er involvert i avgjørelsen, AD eller ikke AD. Og vi har kommet til at vi alle trives best med meg slik jeg er nå. Tross alt!

Ingen løsning er så enkel som du skisserer der. EN løsning for alle. Velg selv liksom. Pille eller livslang depresjon! Se for en dritt du er hvis du velger depresjonen! Så teit du er da. Nå gav sikkert DU mange med depresjon enda mer dårlig samvittighet. For se så enkelt det er å bli bra.

Da ville depresjon ikke vært et problem her i landet. Noen ganger provoserer du skikkelig!

Legg merke til reservasjonen i første avsnitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forenkler det så, NHD!

Du tar ikke med noe om bivirkninger og andre plager ved AD-bruk feks. Jeg var i denne mannens situasjon. Skulle være fornuftig og prøve AD. Det GAV meg istedet nye plager. Som kanskje har blitt livslange istedenfor (og i tillegg til) depresjonen.

Så jeg er fortsatt deprimert. Mild depresjon riktignok. JEG fungerer bedre slik, litt deprimert uten medisiner. Og da ER alt tatt i betraktning. Jeg er ikke dum heller! Familien er involvert i avgjørelsen, AD eller ikke AD. Og vi har kommet til at vi alle trives best med meg slik jeg er nå. Tross alt!

Ingen løsning er så enkel som du skisserer der. EN løsning for alle. Velg selv liksom. Pille eller livslang depresjon! Se for en dritt du er hvis du velger depresjonen! Så teit du er da. Nå gav sikkert DU mange med depresjon enda mer dårlig samvittighet. For se så enkelt det er å bli bra.

Da ville depresjon ikke vært et problem her i landet. Noen ganger provoserer du skikkelig!

Jeg er redd NHD har vært for lenge i psykiatrien og sett for mange pasienter, og derfor blitt som han er. Tror ikke vi skal ta ham alvorlig hele tiden. Tenke som så at hans holdning er hans verden, og at andres verden kan være noe helt annet. Det er nok lett og miste den fakta at vi alle er unike individer i hans bransje hvor så mange båser eksisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...