Gjest oppgitt Skrevet 15. november 2000 Del Skrevet 15. november 2000 Jeg fikk nyrebekkenbetennelse for over ett år siden, og siden da har ryggen, nakken og skuldrene mine vært i jo-jo formkurve. Jeg er en 20år gammel jente, har alltid vært aktiv, sosial og spontan men nå er livet mitt stortsett basert på 70% av tid i liggende stilling. (Ikke at det egentlig er mindre vondt i den stillingen, men med litt flaks sovner jeg fra det hele i noen timer) Legen min har tappet flerfoldige rør blodprøver og urinprøver har blitt dyrket uten resultat. Jeg har blitt henvist til fysioterapaut som har utført manipulasjon og massert med øyeblikkelig bedring for så at smertene kommer tilbake samme kveld eller neste dag. Nå er jeg henvist til psykomotorisk behandling og reumatolog men det tar sikkert tid før det kommer i orden. Fysioterapauten kjenner på ryggen min og sier at hun ikke har sett noen som er så anspent før. Sentralnervesystemet mitt ser også ut til å ha fått en smekk - jeg har ofte smerter ned i armene, over brystet og fram mot halsen som avogtil river så sterkt at jeg har vanskeligheter med å puste normalt. Jeg er svimmel, kvalm og har nesten konstant litt feber. I over ett år har jeg klart å se reflektert på det hele, hatt en 'stå på' innstilling, men nå begynner jeg å slite. Jeg klarer ikke studere, jobbe eller noe så banalt som å ta oppvasken. Jeg gjør hele tiden iherdige forsøk og prøver å 'glemme' smerten, men når jeg senere setter meg ned eller slapper av er det tusen ganger verre enn før. Jeg er så ufattelig sliten og lei av å gråte meg i søvn, og prøve forklare, uten å virke som jeg lider av hypokondri, til forelesere, venner osv hvorfor jeg ikke kan delta på ting. Hele situasjonen virker helt håpløs. Hva skal jeg gjøre? Uføretrygde meg på ukjent grunn som 20åring? Fortsette å ta studielån for å bruke det på leger, medisiner og annen terapi bare for å stresse for å trekke meg fra eksamen? Belage meg på å leve med dette, eller fortsette denne rimelig motivasjonsdrepende kampen mot å bli kasteball i systemet? Jeg håper ingen kjenner seg igjen, men er veldig takknemlig for alle forslag til bedring av for tiden rimelig sucky livskvalitet... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9693-sterke-smerter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest oppgitt Skrevet 15. november 2000 Del Skrevet 15. november 2000 Jeg fikk nyrebekkenbetennelse for over ett år siden, og siden da har ryggen, nakken og skuldrene mine vært i jo-jo formkurve. Jeg er en 20år gammel jente, har alltid vært aktiv, sosial og spontan men nå er livet mitt stortsett basert på 70% av tid i liggende stilling. (Ikke at det egentlig er mindre vondt i den stillingen, men med litt flaks sovner jeg fra det hele i noen timer) Legen min har tappet flerfoldige rør blodprøver og urinprøver har blitt dyrket uten resultat. Jeg har blitt henvist til fysioterapaut som har utført manipulasjon og massert med øyeblikkelig bedring for så at smertene kommer tilbake samme kveld eller neste dag. Nå er jeg henvist til psykomotorisk behandling og reumatolog men det tar sikkert tid før det kommer i orden. Fysioterapauten kjenner på ryggen min og sier at hun ikke har sett noen som er så anspent før. Sentralnervesystemet mitt ser også ut til å ha fått en smekk - jeg har ofte smerter ned i armene, over brystet og fram mot halsen som avogtil river så sterkt at jeg har vanskeligheter med å puste normalt. Jeg er svimmel, kvalm og har nesten konstant litt feber. I over ett år har jeg klart å se reflektert på det hele, hatt en 'stå på' innstilling, men nå begynner jeg å slite. Jeg klarer ikke studere, jobbe eller noe så banalt som å ta oppvasken. Jeg gjør hele tiden iherdige forsøk og prøver å 'glemme' smerten, men når jeg senere setter meg ned eller slapper av er det tusen ganger verre enn før. Jeg er så ufattelig sliten og lei av å gråte meg i søvn, og prøve forklare, uten å virke som jeg lider av hypokondri, til forelesere, venner osv hvorfor jeg ikke kan delta på ting. Hele situasjonen virker helt håpløs. Hva skal jeg gjøre? Uføretrygde meg på ukjent grunn som 20åring? Fortsette å ta studielån for å bruke det på leger, medisiner og annen terapi bare for å stresse for å trekke meg fra eksamen? Belage meg på å leve med dette, eller fortsette denne rimelig motivasjonsdrepende kampen mot å bli kasteball i systemet? Jeg håper ingen kjenner seg igjen, men er veldig takknemlig for alle forslag til bedring av for tiden rimelig sucky livskvalitet... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9693-sterke-smerter/#findComment-51549 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis Skrevet 15. november 2000 Del Skrevet 15. november 2000 Til oppgitt. Utredning av symptomene dine bør du overlate til legen din, svingende feber skal man finne årsak til; prøv å før en feberkurve. Synes forøvrig det høres ut som en depresjon du har utviklet, ikke uvanlig etter å ha gått med kroniske smerter og usikkerhet om fremtiden. Dette finnes det hjelp for, men det er viktig at dette settes fokus på, ikke bare de kroppslige plagene. Synes det høres ut som om du kunne ha god nytte av medisiner en periode som hjelper både for depresjon og smerter, og du bør trolig få tilbud om samtalebehandling hos psykolog eller psykiater. Plagene er neppe varige. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9693-sterke-smerter/#findComment-44987 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis Skrevet 15. november 2000 Del Skrevet 15. november 2000 Til oppgitt. Utredning av symptomene dine bør du overlate til legen din, svingende feber skal man finne årsak til; prøv å før en feberkurve. Synes forøvrig det høres ut som en depresjon du har utviklet, ikke uvanlig etter å ha gått med kroniske smerter og usikkerhet om fremtiden. Dette finnes det hjelp for, men det er viktig at dette settes fokus på, ikke bare de kroppslige plagene. Synes det høres ut som om du kunne ha god nytte av medisiner en periode som hjelper både for depresjon og smerter, og du bør trolig få tilbud om samtalebehandling hos psykolog eller psykiater. Plagene er neppe varige. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9693-sterke-smerter/#findComment-51863 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.