Gå til innhold

Er dette taushetspliktsbrudd? Håper at noen kan svare meg på det!


Gjest trinelisa

Anbefalte innlegg

Gjest trinelisa

Om mandagen så var jeg og leste papirene mine hos min tidligere behandler og sa i fra da jeg gikk der i fra at han kunne skrive et kort sammendrag om meg og levere det til meg slik at jeg kan ta det med videre til min nye fastlege og at han ikke skulle sende noen andre papirer om meg i og med at jeg ikke hadde gitt tillatelse til det.Det sa han at det var helt greit, og at jeg skulle et lite sammendrag av mine diverse problemer som jeg selv kunne levere til min behandler.Videre sa han ingenting om man måtte sende såkalt epikrise fra lege til lege fordi det var mest vanlig å gjøre sånt noe.

I dag kommer jeg ned dit,så får jeg beskjed om at det og det papiret har blitt sendt til min nye fastlege av kontordamene der nede.På det ene papiret stod det at jeg hadde asperger syndrom som diagnose, og at dem hadde ikke ført på at den hadde blitt avkreftet der på habiliteringstjenesten for voksenseksjonen for autiisme og asperger syndrom(noe som irriterer meg at dem ikke skrev),og jeg ble sur på både kontordamene og legen fordi jeg ikke ville at flere papirer skulle bli sendt ut om meg at jeg hadde Asperger syndrom diagnosen,fordi da blir jeg bare behandlet ut i fra disse kriteriene som personer må ha for å ha diagnosen Asperger syndrom og at dem forventer seg at jeg skal være akkurat sånn og sånn det står at folk med denne diagnosen er.

Har dere/du opplevd at dine behandlere har brutt taushetsplikten over for deg? Det har skjedd meg flere ganger, og jeg lurer på hvorfor dem ikke har respekt for meg.Er det fordi dem ser på meg som en som er umyndiggjort og psykisk tilbakestående i og med at jeg har fått Asperger syndrom diagnosen

Jeg skjelte dem ut og kjeftet på dem fordi dem ikke har fått tillatelse av meg til det og jeg sa også at dem hadde gått bak min rygg,noe som disse kontordamene påstod at dem ikke hadde gjort.Legen kom også ned og bekreftet også det jeg fortalte dem angående dette.Da sa kontordama til legen at hun hadde bare gjort som han ba ho om å gjøre.Altså skrive et brev og ta kopier av vedleggene og sende det videre,fordi det var mest vanlig å gjøre.Da sa legen at han ikke hadde sagt det, og var helt enig med det han hadde sagt til meg.

De fant ut til slutt at dem hadde misforstått hverandre, og de beklaget sterkt,og ringte til fastelegen min og ba fastlegen min å makulere disse papirene men likevel så tror jeg ikke helt på at det har blitt gjort i og med at jeg har dårlige erfaringer med behandlere fra før av.Fikk også tilbakemelding senere på dagen at disse papirene hadde blitt makulert,noe som jeg er usikker på.

Det jeg også lurer på er om hvis man ikke ønsker at epikriser,journaler o.l skal bli sendt videre til sin fastlege og sier tydelig i fra om det, så gjør dem det likevel uten at du vet om det eller har gitt tillatelse til det. Er dette taushetspliktsbrudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke undertegnet

Min behandler sendte et notat hvert halvår til min fastlege om hvordan utviklingen var. Han spurte ikke meg i utgangspunktet om det var ok. Det var en helt vanlig praksis. Det kunne ikke falle meg inn å reagere på det heller. Legen kan jo ikke ta beslutninger om hvordan han best kan hjelpe meg hvis han ikke får innspill fra psykiateren. Det sier seg jo selv. Og særlig siden jeg ikke ville ha psykiaterens, men istedet legens underskrift på sykemeldingen, så kan jeg ikke se at dette kunne skjedd på annen måte i mitt tilfelle iallefall.

I ditt tilfelle har du fått en sterk beklagelse. Du har fått tilbud om å rette opp feilen ved makulering. Du har til og med fått bekreftelse tilbake om at så har skjedd! Hva mer kan du forlange. ALLE mennesker gjør feil. Du var så heldig at feilen ble rettet opp. SÅ heldig er ikke alle andre.

Slå deg til ro med at dette er i orden nå. Du får ikke garantier for alt her i livet. Du sliter deg selv ut hvis du roter mer med dette nå.

Jeg synes om sagt at du hadde en etter osmtendighetene veldig voldsom reaksjon på dette. Det har sikkert noe med sykdommen din å gjøre. Overreagerer ofte selv dessverre. Det er vel slikt vi må jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trinelisa

Min behandler sendte et notat hvert halvår til min fastlege om hvordan utviklingen var. Han spurte ikke meg i utgangspunktet om det var ok. Det var en helt vanlig praksis. Det kunne ikke falle meg inn å reagere på det heller. Legen kan jo ikke ta beslutninger om hvordan han best kan hjelpe meg hvis han ikke får innspill fra psykiateren. Det sier seg jo selv. Og særlig siden jeg ikke ville ha psykiaterens, men istedet legens underskrift på sykemeldingen, så kan jeg ikke se at dette kunne skjedd på annen måte i mitt tilfelle iallefall.

I ditt tilfelle har du fått en sterk beklagelse. Du har fått tilbud om å rette opp feilen ved makulering. Du har til og med fått bekreftelse tilbake om at så har skjedd! Hva mer kan du forlange. ALLE mennesker gjør feil. Du var så heldig at feilen ble rettet opp. SÅ heldig er ikke alle andre.

Slå deg til ro med at dette er i orden nå. Du får ikke garantier for alt her i livet. Du sliter deg selv ut hvis du roter mer med dette nå.

Jeg synes om sagt at du hadde en etter osmtendighetene veldig voldsom reaksjon på dette. Det har sikkert noe med sykdommen din å gjøre. Overreagerer ofte selv dessverre. Det er vel slikt vi må jobbe med.

Grunnen til at jeg hadde en voldsom reaksjon på det er fordi han gikk bak min rygg.Når jeg sa rett ut til ham at han ikke skulle sende det videre til min nye fastlege og at jeg ville levere papirene selv,så sa han at det godtok ham og at jeg skulle få disse papirene i dag slik at jeg selv kunne levere dem til legen.Så går han bak min rygg og sier noe annet til kontordamene som jeg ikke tillatt ham å gjøre å sende disse papirene.Kontordamene påstod at dem hadde misforstått ham og det sa han også.

Dessuten så er jeg rett og slett ikke interessert i at den nye fastlegen min skal få en haug papirer om diagnosen asperger syndrom som jeg har fått tidligere som igjen har blitt avkreftet senere.Det blir bare uheldig for meg og jeg har hatt tidligere negative erfaringer med at mine epikriser og journaler har blitt sendt rundt og har også mange dårlige erfaringer når det gjelder tidligere behandlere, og har opplevd at taushetsplikten har blitt brudd overfor meg.

Det å sende mine papirer om den diagnosen hjelper meg ikke i det hele tatt.det gjør der i mot bare ting verre for meg fordi dem leser da papirer først og dømmer meg ut i fra dem og ikke som den personen jeg er.Dem leser ut i fra diagnosen at personer som har asperger syndrom skal opptre slik og slik som det står i kriteriene og det stemmer ikke overens med meg..

Er i allefall glad for at jeg fikk en beklager sendt tilbake og er glad for at papirene har blitt makulert,men i og med at jeg ikke har slått meg helt til ro med det, er fordi jeg har tidligere hatt negative erfaringer med behandlere når det gjelder å skjule ting og dekke over ting for meg.Si noe annet enn det dem egentlig mener.

Det er jo helt normalt å reagere med sinne og frusterasjon når folk går bak din rygg på den måten.Hvis det ikke var vanlig å gjøre det på den måten,så kunne han i allefall sagt det til meg enn å si at det var helt greit at dem ikke skulle sende disse papirene i det hele tatt og gjøre noe helt annet enn det jeg har gitt tillatelse til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at dette er brudd på tausetsplikten, siden du tydelig hadde motsatt deg at informasjon skulle gis til din fastlege.

Helsepersonelloven sier flg. i

§ 25. "Opplysninger til samarbeidende personell

Med mindre pasienten motsetter seg det, kan taushetsbelagte opplysninger gis til samarbeidende personell når dette er nødvendig for å kunne gi forsvarlig helsehjelp."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innen somatisk medisin er dette helt vanlig. Fastlegen får automatisk kopi av journalen. Tror ikke det er andre regler for psykiske lidelser.

Det er jo nødvendig for fastlegen å få mest mulig opplysninger om hvordan du har det for å hjelpe deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innen somatisk medisin er dette helt vanlig. Fastlegen får automatisk kopi av journalen. Tror ikke det er andre regler for psykiske lidelser.

Det er jo nødvendig for fastlegen å få mest mulig opplysninger om hvordan du har det for å hjelpe deg videre.

Det er i utgangspunktet vanlig praksis, men helsepersonelloven gir pasienten rett til å reservere seg mot viderformidling av informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er i utgangspunktet vanlig praksis, men helsepersonelloven gir pasienten rett til å reservere seg mot viderformidling av informasjon.

OK, det visste jeg ikke. Er et par år siden jeg jobbet som legesekretær og der var datasystemet slik at det omgjorde journalen automatisk til et brev til henvisende lege som vi sendte ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trinelisa

Innen somatisk medisin er dette helt vanlig. Fastlegen får automatisk kopi av journalen. Tror ikke det er andre regler for psykiske lidelser.

Det er jo nødvendig for fastlegen å få mest mulig opplysninger om hvordan du har det for å hjelpe deg videre.

Ja,men han legen i psykiatrien kunne heller ha sagt d til meg at det var vanlig å sende det til fastlegen i stedet for å si til meg og love meg at han ikke skulle gjøre det.Det er å gå bak min rygg om å ikke være ærlig om dette og han kunne heller ha sagt sannheten videre til meg enn å dekke over det hele.Det er fakta basert på tillit til pasienten

Det å sende opplysninger angående aspergerdiagnosen videre hjelper meg ikke en dritt.Det bare trekker meg lengre ned i søla og ødelegger alt for meg.

meningen med at jeg skiftet om til ny fastlege var at hun selv skulle danne seg en mening om meg før hun fikk tilsendt noen papirer.Ikke at hun skulle lese papirene mine først og så danne seg en mening om meg.Har ofte inntrykk av folk i behandlingsapprater danner seg inntrykk av pasienten sin ut i fra å lese av papirene og ikke lager seg sitt eget inntrykk uavhengig i hva det står i papirene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trinelisa

Det er i utgangspunktet vanlig praksis, men helsepersonelloven gir pasienten rett til å reservere seg mot viderformidling av informasjon.

akkurat det sa mora mi også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Grunnen til at jeg hadde en voldsom reaksjon på det er fordi han gikk bak min rygg.Når jeg sa rett ut til ham at han ikke skulle sende det videre til min nye fastlege og at jeg ville levere papirene selv,så sa han at det godtok ham og at jeg skulle få disse papirene i dag slik at jeg selv kunne levere dem til legen.Så går han bak min rygg og sier noe annet til kontordamene som jeg ikke tillatt ham å gjøre å sende disse papirene.Kontordamene påstod at dem hadde misforstått ham og det sa han også.

Dessuten så er jeg rett og slett ikke interessert i at den nye fastlegen min skal få en haug papirer om diagnosen asperger syndrom som jeg har fått tidligere som igjen har blitt avkreftet senere.Det blir bare uheldig for meg og jeg har hatt tidligere negative erfaringer med at mine epikriser og journaler har blitt sendt rundt og har også mange dårlige erfaringer når det gjelder tidligere behandlere, og har opplevd at taushetsplikten har blitt brudd overfor meg.

Det å sende mine papirer om den diagnosen hjelper meg ikke i det hele tatt.det gjør der i mot bare ting verre for meg fordi dem leser da papirer først og dømmer meg ut i fra dem og ikke som den personen jeg er.Dem leser ut i fra diagnosen at personer som har asperger syndrom skal opptre slik og slik som det står i kriteriene og det stemmer ikke overens med meg..

Er i allefall glad for at jeg fikk en beklager sendt tilbake og er glad for at papirene har blitt makulert,men i og med at jeg ikke har slått meg helt til ro med det, er fordi jeg har tidligere hatt negative erfaringer med behandlere når det gjelder å skjule ting og dekke over ting for meg.Si noe annet enn det dem egentlig mener.

Det er jo helt normalt å reagere med sinne og frusterasjon når folk går bak din rygg på den måten.Hvis det ikke var vanlig å gjøre det på den måten,så kunne han i allefall sagt det til meg enn å si at det var helt greit at dem ikke skulle sende disse papirene i det hele tatt og gjøre noe helt annet enn det jeg har gitt tillatelse til.

Jeg og mange jeg kjenner har (dessverre) også opplevd både dårlig behandling, taushetspliktbrudd, løftebrudd og lignende ting innenfor helsevesenet.

Det samme har vi gjort når vi har søkt hjelp hos andre yrkesgrupper. Rørleggere, snekkere, jurister osv osv.

De er mennesker alle sammen. Og mennesker gjør feil. Garantert. SELV om de jobber innenfor helsevesenet.

Det som kanskje er litt spesielt innenfor helsevesenet er at de alt for ofte har problemer med å innrømme sine feil og mangler. Det er irriterende og litt patetisk.

Men det var hele poenget mitt, DU fikk både en forbeholden unnskyldning, en forklaring på hvorfor feilen oppsto og feilen ble til og med rettet opp.

Hvis du fortsatt mener at det har blitt begått store feil (taushetspliktbrudd eller annet) så må du jo heller melde det til Fylkeslegen. Nytter ihvertfall ikke kjefte og bære seg på de som har gjort feilene. De vil enten ikke innrømme, prøve å dekke over, eller innrømme litt eller alt. Har de gjort sistnevnte og du fortsatt er forbanna, vil de bare bli fiendtlige, og kanskje få imot deg personlig. Slik er mennesker overalt i hele verden og det må vi bare forholde oss til.

Slutt og kjemp mot vindmøller! HAR du noe å klage på som er virkelig alvorlig så er Fylkeslegen dit klagen skal rettes.

Skal en få has på urimeligheter så nytter det ikke sitte å diskutere det med dem som gjør feil igjen og igjen. En kommer ingen vei med slikt. De VIL jo tydeligvis ikke endre noe. Er det noe generelt og 'stort' av almen interesse en har, må en gå til mediene og få saken skikkelig belyst der. Slik som med sykehjemsskandalen nå! Du så det nytta ikke stort av denne Solveig-dama å klage til og kjefte på de som gjorde feil ikke sant? Hun prøvde til sin dødsdag. Det var nyttesløst. Men SE hva media fikk utrettet!

Det er det nye samfunnet vi må forholde oss til. Det lille mennesket når ingen vei. Det er medienes og juristenes røst som må til for å få snudd skjevhetene. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...