Gå til innhold

MAGEKNIP


coli

Anbefalte innlegg

Hei jeg er ei kvinne som er gravid i uke33. Har dei siste dagane vore plaga med litt mageknip som har kome og gått medjevne mellomrom. Er dette normalt. Spring på do men det kjem ikkje så mykje. Må også nevne at jeg har hatt influensa for nokre dagar sidan. Er dette noko å bekymre seg over.? Det er ellers bra med liv i magen. Jeg leste i ei graviditetsbok at dersom man opplevde kolikklignende smerter skulle man ta kontakt med lege.

Nokon som har opplevd noko lignende?

MVH

Coli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hare1365380455

Jeg hadde også vondt i magen som deg da jeg var gravid. Ubehagelig! Spis grovt og sundt/drikk mye (drikk for to!). Er du sikker på det er vondt i "din" mage, ikke falske rier? Kroppen øver seg jo til fødselen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Jeg synes ikke det høres ut som om de smertene du beskriver er noe å bekymre seg over. Det er helt normalt at tarmene reagerer på den økte belastningen som et nesten fullgått svangerskap innebærer. P.g.a. tyngden fra barnet vil mange oppleve fordøyelsesbesvær, enten i form av obstipasjon (treg avføring), diare, halsbrann, sure oppstøt, eller som du beskriver, luftsmerter. I prinsippet kan man si at smerter som kommer og går, uten å bli verre i intensitet eller hyppighet, svært sjelden er noe å bekymre seg over. Slikt hører til i det normale svangerskapet. Skulle du mot formodning oppleve smerter som vedvarer, er svært intense, samtidig som magen blir stram og øm, er det all grunn til å kontakte lege/jordmor/sykehuset umiddelbart. Kommer smertene takvise og samtidig med at magen strammer seg, kan man anta at du har kynnere av en viss styrke. Dette er ikke unormalt mot slutten av svangerskapet. Jeg synes dog at det er i tidligste laget for deg hvis du nå har smertefulle kynnere. I så fall vil jeg anbefale deg å snakke med jordmor/lege om dette. I mellomtiden bør du ta det med ro og ikke anstrenge deg mer enn du må. Influensa vil normalt ikke ha noen innvirkning på barnet, men en virusinfeksjon kan også sette i gang fødselen før tiden. Skulle du ha mistanke om at fødselen skulle være igang må du kontakte din lege eller jordmor. Fint at du nevner at du kjenner mye liv. Det er viktig å følge med på dette og en god måte å følge med på at barnet har det bra. Lykke til videre i svangerskapet og med fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...