Gå til innhold

Greier ikke kaste ting!


Gjest Puseluse

Anbefalte innlegg

Gjest Puseluse

Huset mitt er oversvømmet av ting og tang jeg ikke greier å kvitte meg med.

Flotte klær som er for små, men som kanskje blir passe hvis jeg slanker meg.

Masse flotte ting og møbler som jeg har arvet fra foreldre og besteforeldre. Men som egentlig jeg ikke liker å ha framme.

Leker og bøker og annet fra barna var små. Og tilogmed noe fra jeg selv var liten.

Gir jevnlig bort til loppemarked og bruktbutikker, men det monner så lite.

Så tenker jeg at barna blir sure hvis jeg kaster eller gir bort alt. DE skal jo arve det engang. Foreløpig er de for små til å ta stilling til det.

Og så er jeg oppdratt til å ta vare på ting.

Men nå MÅ jeg gjøre noe for å få det levelig her hjemme.

Noen som har kommet ut av en slik ond sirkel?

Det er ikke det praktiske som jeg lurer på, men hvordan få bukt med alt det følelsesmessige som hindrer meg i å kaste det. Føles som å kaste mine foreldre, mine besteforeldre, min egen barndom og mine barns barndom på søpla.

Jeg VET det ikke er slik, men jeg føler det slik. Misunner folk som kaster uten å tenke på det engang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Puseluse

Kjøp SVÆRE esker og lagre det :)

Det har jeg allerede gjort.

Problemet er at jeg egentlig ikke har plass til å lagre det. Huset og skapplassen er for liten.

Og så har jeg også den tanken at hva er vitsen med å lagre og lagre ting hvis en ikke skal bruke det?

Egentlig så er saken at jeg VIL kvitte meg med det. Så det jeg trenger hjelp til er følelsesmessig å få overbevist meg selv om at det er ok å kvitte meg med dette, uten å ha dårlig samvittighet overfor de jeg har arvet det FRA eller overfor de som skal eventuelt skulle arve det ETTER meg.

Jeg må greie å overbevise meg om at det er bare TING og skille mellom det og følelsene disse tingene skaper i meg.

Det er DEt jeg ikke greier. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg allerede gjort.

Problemet er at jeg egentlig ikke har plass til å lagre det. Huset og skapplassen er for liten.

Og så har jeg også den tanken at hva er vitsen med å lagre og lagre ting hvis en ikke skal bruke det?

Egentlig så er saken at jeg VIL kvitte meg med det. Så det jeg trenger hjelp til er følelsesmessig å få overbevist meg selv om at det er ok å kvitte meg med dette, uten å ha dårlig samvittighet overfor de jeg har arvet det FRA eller overfor de som skal eventuelt skulle arve det ETTER meg.

Jeg må greie å overbevise meg om at det er bare TING og skille mellom det og følelsene disse tingene skaper i meg.

Det er DEt jeg ikke greier. Tror jeg.

En gang må det jo ta slutt i den kjeden av å gi alt videre til neste generasjon, tenk deg ellers hvordan det vil se ut hjemme hos dine barn? Vil du gi dem dette i arv at de må leve i en stor haug av ting de ikke er glade i for å tilfredsstille deg. Kvitt deg med det, ikke overlat disse problemene til dine barn. Spør deg selv: Liker jeg disse tingene? trenger jeg disse tingene? Hvis ikke kaster du det som er skrot og gir bort det som er brukbart.

Hvis noen vil gi deg noe du ikke liker eller trenger sier du; "Takk, så hyggelig, men vi har virkelig ikke plass i det lille huset vårt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg allerede gjort.

Problemet er at jeg egentlig ikke har plass til å lagre det. Huset og skapplassen er for liten.

Og så har jeg også den tanken at hva er vitsen med å lagre og lagre ting hvis en ikke skal bruke det?

Egentlig så er saken at jeg VIL kvitte meg med det. Så det jeg trenger hjelp til er følelsesmessig å få overbevist meg selv om at det er ok å kvitte meg med dette, uten å ha dårlig samvittighet overfor de jeg har arvet det FRA eller overfor de som skal eventuelt skulle arve det ETTER meg.

Jeg må greie å overbevise meg om at det er bare TING og skille mellom det og følelsene disse tingene skaper i meg.

Det er DEt jeg ikke greier. Tror jeg.

Re: skille mellom ting og følelser. Skjønner godt hva du mener tror jeg. Spar på noen få symbolske gjenstander, eller ordentlige ting. Spar på dåpskjoler og bunader etter barna men gi bort generasjoner av halvveis utvaskede bodyer og strømpebukser. Behold det vakre fatet etter bestemor men kast alt serviset i odde deler. Spar på noen av barnas tegninger i en bok, kast resten osv.

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang må det jo ta slutt i den kjeden av å gi alt videre til neste generasjon, tenk deg ellers hvordan det vil se ut hjemme hos dine barn? Vil du gi dem dette i arv at de må leve i en stor haug av ting de ikke er glade i for å tilfredsstille deg. Kvitt deg med det, ikke overlat disse problemene til dine barn. Spør deg selv: Liker jeg disse tingene? trenger jeg disse tingene? Hvis ikke kaster du det som er skrot og gir bort det som er brukbart.

Hvis noen vil gi deg noe du ikke liker eller trenger sier du; "Takk, så hyggelig, men vi har virkelig ikke plass i det lille huset vårt."

Kjøp et større hus! ;)

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaja, de fleste i verden har motsatt problem, nemlig mangel på klær, møbler...

Mange i vårt eget land ville nok ikke sagt nei til ditt overskudd av ting. Du kan f.eks. levere til Fretex.

Du kan også selge gjennom lokalavisa og gi pengene til et godt formål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Puseluse

En gang må det jo ta slutt i den kjeden av å gi alt videre til neste generasjon, tenk deg ellers hvordan det vil se ut hjemme hos dine barn? Vil du gi dem dette i arv at de må leve i en stor haug av ting de ikke er glade i for å tilfredsstille deg. Kvitt deg med det, ikke overlat disse problemene til dine barn. Spør deg selv: Liker jeg disse tingene? trenger jeg disse tingene? Hvis ikke kaster du det som er skrot og gir bort det som er brukbart.

Hvis noen vil gi deg noe du ikke liker eller trenger sier du; "Takk, så hyggelig, men vi har virkelig ikke plass i det lille huset vårt."

Jeg skal prøve å følge noen av dem.

Akkurat den tanken om at en ikke skal overalte for mye 'pjus' til neste generasjon, kjenner jeg godt. Jeg er jo selv et offer for det. Mine foreldre hadde ikke kastet noe (virker det som), og det er det jeg sliter med nå. Det tar både tid og krefter å få ryddet opp. 90% av det hadde jeg ikke husket.

Jeg får samle alt under ei presenning i hagen og ringe neste gang det er et loppemarked. Det er det enkleste. Selv om jeg sikkert kunne fått en del tusen ved å selge det. Men vet ikke om jeg har overskudd til å organisere det. Sette inn annonse, ta imot ørten telefoner og besøk, eller arrangere garasjesalg eller kjøre det til en auksjon. Det krever så mye energi, og den har forsvunnet et helt annet sted. Loppemarked må det bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å følge noen av dem.

Akkurat den tanken om at en ikke skal overalte for mye 'pjus' til neste generasjon, kjenner jeg godt. Jeg er jo selv et offer for det. Mine foreldre hadde ikke kastet noe (virker det som), og det er det jeg sliter med nå. Det tar både tid og krefter å få ryddet opp. 90% av det hadde jeg ikke husket.

Jeg får samle alt under ei presenning i hagen og ringe neste gang det er et loppemarked. Det er det enkleste. Selv om jeg sikkert kunne fått en del tusen ved å selge det. Men vet ikke om jeg har overskudd til å organisere det. Sette inn annonse, ta imot ørten telefoner og besøk, eller arrangere garasjesalg eller kjøre det til en auksjon. Det krever så mye energi, og den har forsvunnet et helt annet sted. Loppemarked må det bli.

Korps og andre forbereder seg sikkert i disse dager. Ring dem så kommer de kanskje og henter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loppemarked

Jeg skal prøve å følge noen av dem.

Akkurat den tanken om at en ikke skal overalte for mye 'pjus' til neste generasjon, kjenner jeg godt. Jeg er jo selv et offer for det. Mine foreldre hadde ikke kastet noe (virker det som), og det er det jeg sliter med nå. Det tar både tid og krefter å få ryddet opp. 90% av det hadde jeg ikke husket.

Jeg får samle alt under ei presenning i hagen og ringe neste gang det er et loppemarked. Det er det enkleste. Selv om jeg sikkert kunne fått en del tusen ved å selge det. Men vet ikke om jeg har overskudd til å organisere det. Sette inn annonse, ta imot ørten telefoner og besøk, eller arrangere garasjesalg eller kjøre det til en auksjon. Det krever så mye energi, og den har forsvunnet et helt annet sted. Loppemarked må det bli.

Nå er det jo snart loppemarkedtider. Jeg vet at Majorstua skole skal ha loppemarked snart hvis du bor i Oslo kan du gi bort til dem hvis ikke får du oversikt i avisen (aften) over diverse loppemarkeder. Frelsesarmeen tar visst også imot. Du kan gi bort klær til Freetex når som helst. Det pleier å være slike bokser i nærområdet hvor du kan dumpe posene.

Kjenner til problemet ditt. Selv har jeg også problemer med å kaste ting. Jeg sliter også med aviser og blader. Føler liksom ikke at jeg kan kaste det før jeg har lest dem ferdig. Prøv å tenk om du eller din familie trenger noen av disse tingene i fremtiden hvis ikke KAST DEM! Du må være litt hard. Etterpå kjennes det deilig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...