Gå til innhold

Hvordan få hjelp med bipolar lidelse?


crackle

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 20 år som har fått diagnosen bipolar lidelse; fikk diagnosen når jeg var 17(hadde vært mer eller mindre tydelig syk en lang stund da, ihvertfall siden jeg var 13). Sykdommen har gitt meg en del problemer selvfølgelig, men de siste to årene har det egentlig gått rimelig bra!

Det virker som om sykdommen begynner å stabilisere seg mer, eller kanskje det er jeg som begynner å kjenne mer til det, men svingningene er også sterkere og mer hyppige enn på lenge. Kan hende at noe har utløst det, jeg vet egentlig ikke. Det er problemet. Jeg vet ikke hva som er galt og når.. Iblant har jeg virkelig problemer med hvordan jeg skal takle dette(særlig i det siste), det å være helt nede, men også når jeg har "oppe"perioder, blir totalt fryktløs og gjør en god del ting jeg ikke burde gjort.

Jeg skulle gjerne hatt noen å prate med, som kunne kanskje hjulpet meg og slikt med å takle dette, med aggresjon, triste og ikke minst mine "gale"/maniske tanker, for eksempel en psykolog eller noe i den stilen. MEN, jeg har altså hatt to "faste" psykologer før, og den første hadde jeg i litt over ca 2år(fra jeg var 15). Hun var ok, ikke det, men jeg følte ikke at jeg kunne snakke med henne om alt, for..ja.. Og etterhvert mente hun at hun ikke kunne gjøre mer for meg, og om jeg følte at jeg hadde problemer, fikk jeg bare ta litium eller noe. Den andre psykologen hadde jeg for 1år siden , hun var jeg hos bare et halvt år, og jeg føler egentlig at HUN ikke gav meg en sjanse, bare sa at jeg skulle ta mer medisin og at hun ikke kunne hjelpe meg mer.

Men, de gangene ble jeg via skolen tatt til psykolog, men nå går jeg ikke på skolen, men jeg føler at jeg trenger litt hjelp, begynner å miste grepet igjen og å få problemer. Hvordan kan jeg komme til en psykolog?

Kan ikke snakke med foreldrene mine, for de får panikk om jeg nevner at jeg trenger noe hjelp, de er redde for at jeg skal bli så syk som jeg har vært før igjen.

Føler at jeg trenger noe mer eller mindre profesjonell hjelp, men jeg vil ikke ta mer medisin. Bruker fontex.

Hvordan kan jeg, og kan jeg, få hjelp av helsevesenet eller noe sånt? Eller må jeg vente til jeg (kanskje, kanskje ikke) mister totalt kontrollen igjen og blir syk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hjelp får du slik:

1. Oppsøk fastlegen din og be denne om en henvisninig til den psykiatriske poliklinikken du sogner til.

2. Bipolar lidelse krever samhandling/teamarbeid hvor behandleren kan samarbeide tett med en psykiater dersom behandleren ikke er det selv. Slikt finnes sjelden utenfor poliklinikkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...