Gå til innhold

Angst/depresjon ved kronisk lidelse


itvil/usikker

Anbefalte innlegg

itvil/usikker

Hei !

Jeg er en mann som har hatt sykdommen Bektherev i 13 år.

Diagnose fikk jeg ikke før etter syv år. Jeg har hatt store plager med sykdommen med mange operasjoner og stor medisinbruk. I tillegg til dette har jeg kjørt meg selv meget hardt i skole og jobbsammenheng for å nå mine mål. Disse har jeg nådd men sliter i ettertid med en del psykiske problemer etter mange år med stor belastning.

Jeg har i mange år slitt med kvalme og dårlig matlyst, men ble fortalt av leger at dette var pga medisinbruk. Jeg tror nå i ettertid at angst og depresjon kan være en mulig årsak da kvalmen forsvant når jeg begynte på tolvon 10mg.

Dette gikk jeg på i mange år og klarte meg sånn noenlunde.

Siden var jeg uheldig og pådro meg en herpesinfeksjon. Jeg ble satt på valtrex 500 mg i 6 mnd i tilleg til Tolvon og medisiner for Bektherev.

Da bektherev-sykdommen etter dette forverret seg så ble ogå medisineringen øket. Jeg gikk nå på Metothrexate 10 mg/uke, Prednisolon 7,5 mg/dag, Vioxx 25 mg/dag, Salazopyrin 1000mg/dag, Tolvon 10 mg/dag og Valtrex 500 mg/dag.

Jeg begynte nå å få en del tvangstanker og å sove dårlig. Jeg trodde det var langtidsbruken av Tolvon som gjorde dette, så jeg kuttet denne ut. Da fikk jeg kraftige panikkangst-anfall og gikk en kort periode tilbake til Tolvon. Jeg ble rådet av legen til å begynne med Remeron som skulle gi mindre bivirkninger. Etter en stund på denne medisinen så fikk jeg enda kraftigere panikkangst og ble sykemeldt. Jeg ble satt på zoloft 50 mg/døgn. Dette hjalp noe men jeg ble ikke bra. Jeg kuttet ut Valtrex da denne kuren var ferdig, og følte da at angsten gikk over fra panikk til vanlig angst. Jeg har nå stått på zoloft 50mg i 5 uker og sliter med kvalme, appetittløshet, dårlig søvn og noe angst.

Jeg har problemer med å skille hva som er angst og hva som ev. er bivirkniger fra medisiner. Av og til lurer jeg på om jeg har utviklet en posttraumatisk stresslidelse etter alt jeg har gjennomlevd.

Mitt spørsmål er : Er zoloft den riktige medisinen i denne sammenheng, og vil kvalme og dårlig nattesøvn forsvinne etter hvert ? Fins det antidepressiver som kan hjelpe meg med mine plager og samtidig gi økt apetitt ? Er det totale behandlingsopplegget forsvarlig i min situasjon?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kognitiv behandling skal være den beste behandlingen som finnes mot panikkangst. Og siden jeg selv lider av dette, så høres det ut for meg som om det er dette du også har. Men du bør i alle tilfelle snakke med legen om mulige mageundersøkelser for å være på den sikre siden, at det ikke er noe annet. Det går an å få undersøkt dette på sykehus, om det kan være noe annet. Jeg vet ingenting om Bechterevs. Med kognitiv terapi slipper du medisinbruk for dette formålet. Men da må du få henvisning til voksenpsykiatrien, med dette spesifikt som formål. Så du må be legen din spesifikt om kognitiv behandling i voksenpsykiatrien (etter at du har undersøkt om det ikke er noe annet som forårsaker mageproblemene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

itvil/usikker

Kognitiv behandling skal være den beste behandlingen som finnes mot panikkangst. Og siden jeg selv lider av dette, så høres det ut for meg som om det er dette du også har. Men du bør i alle tilfelle snakke med legen om mulige mageundersøkelser for å være på den sikre siden, at det ikke er noe annet. Det går an å få undersøkt dette på sykehus, om det kan være noe annet. Jeg vet ingenting om Bechterevs. Med kognitiv terapi slipper du medisinbruk for dette formålet. Men da må du få henvisning til voksenpsykiatrien, med dette spesifikt som formål. Så du må be legen din spesifikt om kognitiv behandling i voksenpsykiatrien (etter at du har undersøkt om det ikke er noe annet som forårsaker mageproblemene).

Jeg har for noen år tilbake undersøkt magen med gastroskopi ved to anledninger. Det ble ikke funnet noe galt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for noen år tilbake undersøkt magen med gastroskopi ved to anledninger. Det ble ikke funnet noe galt her.

Nå er ikke jeg noen fagperson, jeg kan bare gi råd utifra meg selv og mine egne forutsetninger, så du bør spørre en lege om disse tingene. Men det høres jo ut som om det er psykisk, og da er det dette med kognitiv terapi som kan hjelpe mot panikkangst. Dette er det ikke sikkert legen din vet noe om, så jeg ville spurt, var jeg deg. Men du bør vite at det krever en del energi også det med terapi, selv om denne terapiformen har vist seg svært virksom mot panikkangst,

så spørsmålet er hvor mye energi du har å avse til terapi. Men ved en vellykket behandling, så slipper du både angst og ekstra medisinering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest manisk

Og vi er ganske flinke til å dele dem inni mange ulike grupper og bortforklaringer Men er man syk hadde det noen ganger vært likegreitt og bare gå rett løs på problemet. men hvem vet hvor det ligger. jeg hadde både posttraumatisk stress greie og panikkangst og depesjon og jeg vet ikke hva i en skjønn forening. men jeg lest om tankefeltterapi og siden jeg faktisk ikke hadde så vanskelig for å forstå at kroppen har mulighet til å "reparere" en del i hjernen også selv, prøvde jeg dette. så enkelt, så greitt.. så ufarlig og så godt jeg har fått lov til å ha det siden. Fatter ikke hvorfor det ikke er mer brukt for oss som ikke har de aller største og mest ødelagte hjernesykdommene.

de kalles TFT- terapeuter og lærer deg hvordan du hjelper deg selv uten medisiner. Kognetiv terapi er noe det samme. begge deler har hjulpet meg, men angsten forsvant på dagen med meg.

Kan ta litt flere dager for andre.

du finner dem i katalogen go du trenger ikke gå gjennom legen. de er bare ok mennesker som du og jeg som har lært seg litt om kroppen .

Han jeg gikk til hadde en måteapperat for sympatisk og pasasympatisk aktivitet koblet til pc`n sin. om du vet noe om kroppen vet du ha om du har psykisk lidelse er det ofte stor ubalande mellom disse to nervesystemene.

det er så morsomt å se forandring etter entime behandling.

lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...