Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan fortelle meg litt om diagnosen DAMP.

Jeg har en gutt som helt klart har atferdsproblemer. Han er over gjennomsnittet rent intellektuellt. Han har altså ikke lærevansker. MEN han er utrolig klossete motorisk. Snubler, ramler, skumper bort i saker og ting.

Er stadig i konfliker med andre fordi han ikke alltid har forstått de sosiale samspillsreglene. Han har litt dårlige "sosiale antenner" med andre ord. Han er blid og positiv, men har problemer på skolen.

PPT er koblet inn, men fordi han ikke har betydelige læringsvansker er fokuset på å lære gutten sosial kompetanse. Skolen ønsker mer grensesetting og sanksjoner noe som jeg ser forverrer situasjonen.

Som mor til denne gutten ser jeg at her er noe mer. Lurer derfor på hva diagnosen DAMP innebærer i forhold til AD/HD

Takknemlig om noen svarer

Hilsen mor til en aktiv og litt vel oppfinnsom 9 åring

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/97265-damp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 2 uker senere...

Vet jo ikke om du fremdeles er inne og leser svarinnlegg her. Har ikke vært inne på dette forumet før, tenkte bare jeg skulle ta en titt her inne, og fikk da se innlegget ditt.

Jeg har diagnose asperger syndrom og er en godt voksen dame.

Det du skriver om gutten din, kunne like gjerne vært skrevet om meg da jeg var lita. Med litt justeringer, iom at jeg er jente, og jenter får det på en litt annen måte enn gutter.

Måten gutten din fungerer på, kan likne litt på hvordan jeg fungerte, bortsett fra at den gangen, var det ingen som la merke til at jeg hadde noen problemer, eller hvis de la merke til det, så trodde de kanskje at jeg kunne vokse det av meg....

Noe jeg også trodde. Har hatt mange slags vanskeligheter, som nok for en stor del kunne vært unngått, dersom jeg hadde fått diagnose i tidlig alder, lært å akseptere meg selv og mine vanskeligheter/begrensninger, da er det lettere å få gjort noe med dem, få tilrettelagt undervisning blant annet.

Og jeg vil du skal få vite, at fremtidsutsiktene til gutten din, kan bli veldig bra, selv med denne diagnosen (dersom det er det som gutten din har). Det virker ikke som om gutten din har det så veldig hardt, og da er det store muligheter for at fremtiden ser lys ut, til tross for funksjonshemmingen.

Vil anbefale deg å få henvisning for gutten til nevropsykologisk testing. Det kan du be legen om.

Hvis det er asperger syndrom, så er dette en genetisk lidelse, dvs at det kan hende det er flere i din slekt/familie som har det samme eller mildere symptomer på det samme.

Og det er medfødt, så det er ikke noe som dere som foreldre kan noe for.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/97265-damp/#findComment-570786
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...