Gå til innhold

er personlighetsforstyrrelser genetisk?


wof

Anbefalte innlegg

Som nyytdannet sykepleier jobbet jeg på fødeavd. De barna som hadde hjerneskader hadde ofte en helt spesiell gråt.Min tredje datter gråt slik. Som barn var hun litt høylytt og voldelig ( annerledes enn søsken på mange måter). Som voksen har mange trekk som sin far ( som har den "innadvendte typen" personlighetsforstyrrelse voldelig til tider).

For et par år siden hadde jeg en nyfødt baby hos meg noen mnd sammen med mor. Barnet hadde denne "annerledesgråten".

I dag som 4 åring: mye den samme adferd som mitt barn.(Her har og far en personlighetsforstyrrelse. )

jeg har alltid sagt at disse mennesker også skal behandles med respekt selv om de aldri gjør det mot oss ... vi opplever de som slemme men de skjønner ikke hva vondt de har gjort

Jeg ville så gjerne vite om det er noe jeg som mor og evnt. som bestmor kan gjøre for at disse menneskene skal kunne oppfattes mer snille enn slemme.Eller må man bare godta at det er gentisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, mange personlighetsforstyrrelser har en betydelig genetisk komponent. Det er mulig å påvirke utfallet om en jobber systematisk og de fleste som påvirker barnet gjør det i samme retning.

F.eks. kan en hos barn hvor en tidlig ser psykopatiske trekk prøve å lære dem empati. Sannsynligvis er toget gått ved 12 års alder. Derfor må en starte tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...