kristinehamn Skrevet 18. mars 2003 Del Skrevet 18. mars 2003 Hei er en mann på 39 år som har vart på en helsesjekk der allt ifølge min lege sp bra ut undtatt 1 ting!. Jeg hadde et Ferritin inhold i blodet på 750ua, ifølge ham er grensen på 300 derfor sender han meg til Aker for videre utredning. Dette tar imidlertid 2-3 uker å få time der. Jeg blev litt urolig når jeg så på nettet igår at høyt jerninnehold kunde være tekken på noen typer blodkreft!!! Får ikke tak på min lege idag og spør derfor dere, hvor høyt er denne verdien er det fare for noe veldig alvorlig?, Med vennliug hilsen Johan Forsman 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97377-h%C3%B8yt-jerninnehold-i-blodet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 Svar til Johan Forsman. Ferritin er et stort eggehvitemolekyl som tjener som "lagerplass" for overflødige jernatomer som ikke umiddelbart brukes i stoffskiftet til cellene. Ferritin-mengden utgjør således kroppens jernlager. Ferritin vil kunne øke i mengde ved forskjellige tilstander, bl.a. som resultat av en akutt-reaksjon på f.eks. infeksjoner, lever- og nyresykdom, andre kroniske sykdommer, osv. Imidlertid kan man finne øket ferritin (dvs. verdier fra 500-1000 mikrogram/liter) hos friske voksne. For å få en bedre oversikt over en eventuell årsak kombinerer man gjerne ferritin-innholdet med andre blodprøveresultater. Man skal dessuten være klar over at det er ganske store variasjoner i ferritin, både individuelt hos den enkelte person, men også mellom forskjellige laboratorier. Ved spesielle leversykdommer (noen av dem arvelige) finner vi ferritin-konsentrasjoner fra 1000 til 10 000. Din ferritinverdi er ikke egnet til særlig engstelse, men det er tilrådelig at du får den kontrollert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97377-h%C3%B8yt-jerninnehold-i-blodet/#findComment-555796 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.