Gå til innhold

Arbeidsledighet- depresjon?


Effie

Anbefalte innlegg

Jeg er journaliststudent og samler informasjon om hvordan arbeidsledighet og depresjoner går sammen. Er arbeidsledige mer deprimerte el blir deprimerte lettere arbeidsledige? Finns det dokumentert forskninger o.l?

Takk på forhand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest har_vært_der

Sett deg selv inn i den situasjonen det å ikke ha en jobb. Tenk deg hvordan det er å våkne om morgenen, når du føler deg verdiløs og unyttig. Ikke har du en plan for dagen, ingen mål. Penger blir det sikkert ikke mye av heller ettersom arbeidsledighetstrygd ikke er til å bli rik av. Kanskje er du så uheldig også at du er nyutdannet og ikke har noen erfaring. Flott. Da får du ikke arbeidsledighetstrygd. Da må du gå på sosialen og trygle om penger til mat og husleie. Samtidig har du kanskje lånekassen på nakken etter å ha tatt opp studielån. Og mens du fyller ut papirer om renteutsettelse og lånutsettelse må du tråle avisene og internett etter jobber som du vet at du har nubbsjans til å få.

Kanskje du har jobbet i mange år men har fått sparken p.g.a dårlige tider og ingen har lyst til å ansette deg siden du er for gammel. Kanskje sitter du på aetat i samme kø som folk som er 20 år yngre og har høyere utdannelse. Etter å ha fått utbetalt dagpenger og betalt regninger sitter du kanskje igjen med 150 kr som skal vare til neste utbetaling og mat. Ja da er det fristende å stå opp, ikke sant?

Du hadde kasnkje syntes at det var greit med et par dager fri, slappe av og gjøre det du ikke fikk tid til når du jobbet? Du ser kanskje for deg at du har masse av energi og kommer til å starte med en hel haug med prosjekter? Masse stå-på-vilje? Ja, kanskje en dag eller to, men etter å ha søkt på 200 jobber og gått på intervju til 20 av dem og blitt avvist av samtlige tipper jeg det ikke er så mye pepper igjen...