Gå til innhold

Arbeidsledighet- depresjon?


Effie

Anbefalte innlegg

Jeg er journaliststudent og samler informasjon om hvordan arbeidsledighet og depresjoner går sammen. Er arbeidsledige mer deprimerte el blir deprimerte lettere arbeidsledige? Finns det dokumentert forskninger o.l?

Takk på forhand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest har_vært_der

Sett deg selv inn i den situasjonen det å ikke ha en jobb. Tenk deg hvordan det er å våkne om morgenen, når du føler deg verdiløs og unyttig. Ikke har du en plan for dagen, ingen mål. Penger blir det sikkert ikke mye av heller ettersom arbeidsledighetstrygd ikke er til å bli rik av. Kanskje er du så uheldig også at du er nyutdannet og ikke har noen erfaring. Flott. Da får du ikke arbeidsledighetstrygd. Da må du gå på sosialen og trygle om penger til mat og husleie. Samtidig har du kanskje lånekassen på nakken etter å ha tatt opp studielån. Og mens du fyller ut papirer om renteutsettelse og lånutsettelse må du tråle avisene og internett etter jobber som du vet at du har nubbsjans til å få.

Kanskje du har jobbet i mange år men har fått sparken p.g.a dårlige tider og ingen har lyst til å ansette deg siden du er for gammel. Kanskje sitter du på aetat i samme kø som folk som er 20 år yngre og har høyere utdannelse. Etter å ha fått utbetalt dagpenger og betalt regninger sitter du kanskje igjen med 150 kr som skal vare til neste utbetaling og mat. Ja da er det fristende å stå opp, ikke sant?

Du hadde kasnkje syntes at det var greit med et par dager fri, slappe av og gjøre det du ikke fikk tid til når du jobbet? Du ser kanskje for deg at du har masse av energi og kommer til å starte med en hel haug med prosjekter? Masse stå-på-vilje? Ja, kanskje en dag eller to, men etter å ha søkt på 200 jobber og gått på intervju til 20 av dem og blitt avvist av samtlige tipper jeg det ikke er så mye pepper igjen...

Det er en jobb i seg selv, det å være arbeidsledig. All ære til de som står på og ikke gir opp!

-Uten mål og mening duger helten ikke! (Nytt ordtak...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud1365380451

Ja, har jobbet sammenhengde siden jeg var 15 år (43 nå)2 avbrudd (2 barn)

sluttet etter eget ønske efter 17 år i samme bedrift, så....har ingen utdannelse, utover det man har gjort i 17 år, har lyst til å begynne med noe annet, MEN kriteriene nå er så høye at man føler at man ikke duger til......selv om jeg er i min beste alder !!!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett deg selv inn i den situasjonen det å ikke ha en jobb. Tenk deg hvordan det er å våkne om morgenen, når du føler deg verdiløs og unyttig. Ikke har du en plan for dagen, ingen mål. Penger blir det sikkert ikke mye av heller ettersom arbeidsledighetstrygd ikke er til å bli rik av. Kanskje er du så uheldig også at du er nyutdannet og ikke har noen erfaring. Flott. Da får du ikke arbeidsledighetstrygd. Da må du gå på sosialen og trygle om penger til mat og husleie. Samtidig har du kanskje lånekassen på nakken etter å ha tatt opp studielån. Og mens du fyller ut papirer om renteutsettelse og lånutsettelse må du tråle avisene og internett etter jobber som du vet at du har nubbsjans til å få.

Kanskje du har jobbet i mange år men har fått sparken p.g.a dårlige tider og ingen har lyst til å ansette deg siden du er for gammel. Kanskje sitter du på aetat i samme kø som folk som er 20 år yngre og har høyere utdannelse. Etter å ha fått utbetalt dagpenger og betalt regninger sitter du kanskje igjen med 150 kr som skal vare til neste utbetaling og mat. Ja da er det fristende å stå opp, ikke sant?

Du hadde kasnkje syntes at det var greit med et par dager fri, slappe av og gjøre det du ikke fikk tid til når du jobbet? Du ser kanskje for deg at du har masse av energi og kommer til å starte med en hel haug med prosjekter? Masse stå-på-vilje? Ja, kanskje en dag eller to, men etter å ha søkt på 200 jobber og gått på intervju til 20 av dem og blitt avvist av samtlige tipper jeg det ikke er så mye pepper igjen...

Det er en jobb i seg selv, det å være arbeidsledig. All ære til de som står på og ikke gir opp!

-Uten mål og mening duger helten ikke! (Nytt ordtak...)

Takk for at du delte med deg av følelsene dine. Jeg skjønner at det må være tøfft. Derfor har jeg lyst å skrive en artikkel om akkurat dette. Hvis du har lyst å fortelle meg mere om din situasjon kan du gjerne maila meg så kan jeg ringe el maila flere spørsmål og hvis d bor i oslo, møtas. Føler at dette er en viktig sak å ta opp. Lykke til tills videre.

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...