Gå til innhold

Hvordan få hvile...


Mimmy

Anbefalte innlegg

Jeg har problem med uansett hvordan jeg snur og vender på det, å være så fullstendig utslitt, jeg er redd for fullstendig sammenbrudd, og slik har det vært så lenge nå. Og det er ingenting jeg kan få gjort med det, og det er ingen som kan gjøre noe for meg. Det eneste som hadde hjulpet meg, tror jeg, var om jeg fikk et rom med en seng og litt mat, så kunne jeg sove i 2-3 dager. Men det er jo ikke behandling, så det er det ingen som kan hjelpe meg med. Føler meg så fullstendig hjelpeløs, svimmel og matt. Jeg kan jo selvsagt ta sykemelding og sove hjemme, men det er rot overalt, og ting som skal vaskes og ordnes og strykes og foldes. Og jeg har så angst, ellers så kunne jeg dratt et sted helt for meg selv, et hotell eller noe, men det kan jeg heller ikke. Det tar energi det også. Og så må jeg forklare det for mannen min også.

Men jeg skal ihvert fall be om antidepressiva, men hva det skal gjøre med slitenheten og mattheten min, det vet jeg ikke. Hva er dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

happy1365380345

Sove kan noen ganger være svaret, men jeg tror du ville ha bedre av frisk luft. Gå noen små turer, det er bra både for angst og depresjon.

Dessuten får du litt annet å tenke på en stund.

Hva er det forresten som gjør det så sliten? Er det sykdommen din?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har forstått det dithen at du har bare deg selv å ta vare på.

Hvis svaret er jobben, så forstår jeg ærlig talt ikke hvorfor du ikke sykemelder deg en periode. Pusler litt hjemme til du er ajour, og nyter det nydelige været vi har for tiden. Vel og merke hvis du ikke kommer nordfra da :)

Den kan være fin avkobling å gjøre litt med rotet i huset også. Du behøver vel ikke ta alt på en gang.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sove kan noen ganger være svaret, men jeg tror du ville ha bedre av frisk luft. Gå noen små turer, det er bra både for angst og depresjon.

Dessuten får du litt annet å tenke på en stund.

Hva er det forresten som gjør det så sliten? Er det sykdommen din?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har forstått det dithen at du har bare deg selv å ta vare på.

Hvis svaret er jobben, så forstår jeg ærlig talt ikke hvorfor du ikke sykemelder deg en periode. Pusler litt hjemme til du er ajour, og nyter det nydelige været vi har for tiden. Vel og merke hvis du ikke kommer nordfra da :)

Den kan være fin avkobling å gjøre litt med rotet i huset også. Du behøver vel ikke ta alt på en gang.....

Ja, jeg tror det må være sykdommen/funksjonshemmingen, jeg er svimmel, har en slags merkelig matthet i hodet, akkurat som om hodet var full av ull, så jeg kaller det ull i hodet. Det er plagsomt. Det går over, men jeg blir bare mer og mer sliten, føler jeg. Og det hjelper ingenting å sove egentlig, egentlig så er det kanskje ingenting som hjelper, kanskje det er derfor ingen hjelper meg også, fordi de vet at det er ingenting som nytter. De har jo sagt at det finnes ingen behandling. Jeg har også nevnt dette for legen min, men jeg vet ikke om hun trodde noe på meg, eller kanskje hun også vet at det ikke er noe som nytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Det der høres ut som helt vanlige 'bivirkninger' av angst og depresjon. Jeg kunne skrevet ordrett dette innlegget selv, og jeg har IKKE asperger.

Etter som jeg leste så var vel mange med asperger plaget med nettopp angst og depresjon, så det kan vel stemme.

Jeg har akkurat helt nøyaktig samme problemet som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hershel_momi

Ja, jeg tror det må være sykdommen/funksjonshemmingen, jeg er svimmel, har en slags merkelig matthet i hodet, akkurat som om hodet var full av ull, så jeg kaller det ull i hodet. Det er plagsomt. Det går over, men jeg blir bare mer og mer sliten, føler jeg. Og det hjelper ingenting å sove egentlig, egentlig så er det kanskje ingenting som hjelper, kanskje det er derfor ingen hjelper meg også, fordi de vet at det er ingenting som nytter. De har jo sagt at det finnes ingen behandling. Jeg har også nevnt dette for legen min, men jeg vet ikke om hun trodde noe på meg, eller kanskje hun også vet at det ikke er noe som nytter.

Kanskje du burde bli sykemeldt. Bare i noen dager. Kanskje du trenger å sove ordentlig. Få deg kvalitetssøvn. Uten søvn duger vi mennesker ikke noe særlig. Ihvertfall ikke jeg.

Når man er innlagt på psykiatrisk akuttavdeling, spør personalet alltid om en har sovet godt. Hvis man har problemer med å sove, kan man få innsovningstabletter. De har nok sett at pasientene får det litt bedre med nok søvn. Da kan tankene roe seg litt.

Det er mange grunner til hvorfor man blir sliten. Psykisk sliten er værst, synes jeg. Da orker man ikke å ta tak i ting, som f.eks rydde. Ikke orker man å finne på ting. Det å gå en tur for å få frisk luft kan være like slitsomt som det å arrangere et bursdagsselskap for 40 barn...

Noen ganger trenger man litt ekstra tid til seg selv. Tid til å hvile, tid til å sove, og tid til å restaurere seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der høres ut som helt vanlige 'bivirkninger' av angst og depresjon. Jeg kunne skrevet ordrett dette innlegget selv, og jeg har IKKE asperger.

Etter som jeg leste så var vel mange med asperger plaget med nettopp angst og depresjon, så det kan vel stemme.

Jeg har akkurat helt nøyaktig samme problemet som deg.

Endelig noe som er "normalt" da, med andre ord. Forsåvidt godt å høre.....Forresten takk for alle svarene du har gitt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...